Nekromanti Ang Vedergällning

Bheon

Veteran
Joined
10 Jul 2018
Messages
4
Hur spelar/tolkar ni förmågan vedergällning?
Efter att en spelare använt förmågan är den då pågående resten av striden utan någon risk att avbrytas? Och kan spelaren sedan använda handlingar som vanligt eller är denna låst till vedergällning varje runda?

Om spelare väljer att spela dvärg så kostar denna förmåga ingen korruption att lära sig eller att använda känns väldigt övermäktig, eller är det bara jag?
Någon som funderat på detta?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Bheon;n288247 said:
Om spelare väljer att spela dvärg så kostar denna förmåga ingen korruption att lära sig eller att använda känns väldigt övermäktig, eller är det bara jag?
Någon som funderat på detta?
"X känns väldigt övermäktigt" är mantrat för Symbaroum. Och personligen tycker jag inte att Vedergällning är en särskilt mäktig kraft.

Låt oss jämföra Vedergällning som särdrag och Vedergällning som mystisk kraft med något annat:

Hamnskifte är en mystisk kraft. På gesällnivå kan häxan ta 1 korruption för att få slå ett test för att anta en form som har 1t4 rustning och gör 1t6 skada i närstrid. Detta förutsätter naturligtvis att häxan också har Häxkonster på gesällnivå. Hen har alltså betalat 60 XP för detta.

En rese kan ta Robust för 10 XP och får då +1d4 skadereducering (som inte räknas som rustning, och därmed stackar med lätt rustning och dessutom går att använda mot skada som ignorerar rustning) och +1d4 skada på en attack per runda (1d8+1d4 om vi antar att resen använder ett enhandsvapen). 2d4 rust och 1d8+1d4 skada för 10 EXP. Häxan behöver lägga ytterligare 30 poäng på mästarnivå i Hamnskifte för att ens komma i närheten (+Robust, +Regeneration).

I jämförelse tycker jag att "du tar ingen korruption från att lära dig eller använda denna mediokra kraft" är ganska tamt - särskilt när dvärgar tar tålighetsskada av att använda alla andra mystiska krafter.

Det ska dock sägas att Vedergällning är en väldigt rolig kraft att använda sig av som spelledare!
 

Bheon

Veteran
Joined
10 Jul 2018
Messages
4
Jag håller helt med det du säger och att det är en "övermäktig" förmåga var kanske att ta i. ????

Men hur spelar du själva förmågan?
Är den pågående och låser den som kastar den eller är det en engångs handling? Behövs något mer slag slås för att bibehålla effekten?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Om det inte står en begränsning är det direkt oansvarigt att som spelledare lägga in en i Symbaroum. Du kommer knäcka spelet med den här inställningen.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Bheon;n288260 said:
Jag håller helt med det du säger och att det är en "övermäktig" förmåga var kanske att ta i. ????

Men hur spelar du själva förmågan?
Är den pågående och låser den som kastar den eller är det en engångs handling? Behövs något mer slag slås för att bibehålla effekten?
Jag brukar inte kräva slag varje runda för att hålla igång länken, men jag skulle nog säga att koncentrations-regeln är applicerbar om man vill begränsa användningen.
 

Bheon

Veteran
Joined
10 Jul 2018
Messages
4
God45;n288261 said:
Om det inte står en begränsning är det direkt oansvarigt att som spelledare lägga in en i Symbaroum. Du kommer knäcka spelet med den här inställningen.
Tack för infon! ????
 
Top