Nekromanti Ang recensioner (långt inlägg)

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Jag måste säga att efter att ha läst recensionerna här på Rollspel.nu blir jag en aningen fundersam. Jag har inte synpunkter på sjävla betygen i sig och har ingen direkt åsik om det stämmer eller inte. Vad jag vänder mig emot den inkonsekvens som finns genomgående på i princip de flesta produkterna som recenseras här. Låt mig ge några DOD exempel (eftersom jag ogärna klampar in på andras marker)

DOD6 fick betyget 3 för språket (borde nog ha fått en 2:a) och fick mycket kritik på många håll om att språket var undermåligt och dåligt. Den reviderade fick samma betyg trots att jag nog tror att dom flesta håller med mig om att det var betydligt bättre språk i den här boken än den första. Det finns en inbyggd inkonsekvens när a) det inte är samma personer som recenserar produkterna och b) när recensionenerna blir MER subjektiva än objektiva.

DOD6 fick betyget 5 för innehåll och trots att det i princip är samma innehåll och lite till, och dessutom fått sig en innehållsmässig genomkörare fick den reviderade utgåvan betyg 4. Tog man kanske i lite väl i överkant på den första boken? Och borde inte en recension av den reviderad utgåvan i större utsträckning handla om vad som var ändrat i innehållet än en helt ny recension av hela boken.

Själv är jag våldsamt förtjust i grafiken i den reviderade utgåvan och smaken är väl som baken, men är det då inte lite väl i överkant att ge den reviderade utgåvan betyg 6 när en bok som Jorges (om ni ursäktar) som iallafall JAG har hört många tycker är en av de absolut snyggaste rollspelstillbehör som givits ut fått betyget 5.

Dessutom vänder jag mig starkt emot att kalla betyget för ”layout”. Layout är enligt mina ögon samspelet mellan text och bild inte de grafiska elementen. ”Grafik” hade varit ett betydligt bättre betyg att använda sig av. Om man fortfarande vill använda sig av ”layout” som betyg borde man inte prata om de fina bilderna och omslagen i själva recensionen utan om hur textmassan fogats in på ett ypperligt sätt och hur balansen mellan bild och text är bra eller dålig.

Det jag stör mig mest på är dock inte betygen utan hur böckerna recenseras. I Drakarfallet rör det sig om nya recensenter i princip varje gång och recensionerna är mer personliga reflektioner än en riktig recension. Vore det inte bättre att, om man vill ha det på det sättet, göra en ”tyck till om X” och låta alla tycka till om produkten, än att försöka sig på att recensera den? Eller så kallar man det inte för en ”recension” utan ”XYZ TYCKER TILL OM ABC”, då vet folk att det här är en ytterst subjektiv återgivning av ett rollspel som har kommit ut. Då vet man också oftast om man själv kommer att gilla det eller inte beroende på om man har samma ”smak” som den här killen eller tjejen som ”tyckte till”.

Håller ni med eller är jag helt fel ute?
Theo på RiotMinds
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Visst medhåll

Jag håller med om att recensionerna är inkonsekventa. En bieffekt av att det är olika personer som recenserar.

Dock finns det vissa fördelar med att inte ha samma recensent till allt Riotmindsmaterial. Är det en insnöad fanboy som recenserar så höjs allt material till skyarna och tvärtom om det är en rabiat kritiker. Den gyllene medelvägen är förstås att föredra. Jag ser fördelarna med att det finns fler en än recensent av materialet då olika synsätt ger mångfald.

Samtigt innebär det som sagt att konsekvensen blir lidande. Jag vet inte vad jag tycker är bäst fast jag är nog mer inne på ditt spår att ha en och samma recensent.

Jag håller helt klart med dig om att det blir konstigt om man jämför recensionerna av DoD6 och DoD6R. Mycket olyckligt.

Jag anser att "layout" bör döpas om till "utseende" av samma anledning som du.

/Vulf
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Vad är skillnaden?

Eller så kallar man det inte för en ”recension” utan ”XYZ TYCKER TILL OM ABC”, då vet folk att det här är en ytterst subjektiv återgivning av ett rollspel som har kommit ut.
Är det inte just vad recension betyder? Att någon tycker något om något. Hur skulle en recension annars fungera? Det går knappast att beskriva en underhållningsprodukt på något riktigt objektivt sätt; folk tycker helt enkelt olika om olika saker. Jag hoppas att även de som läser recensionerna förstår detta.

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Appropå det... [OT]

Kul att se dig här förresten. Riotminds har lyst för länge med sin frånvaro i rollspel.nu´s DoD-forum.

/Vulf
 

alovesupreme

Veteran
Joined
26 Jan 2004
Messages
47
Location
stockholm/flemingsberg
recensioner

Det är jag som skrev senaste recensionen av DoD-produkter. Så jag antar att jag får ta och förklara lite hur jag har tänkt. Att recensera DoD6 var för mig oerhört svårt eftersom jag inte riktigt visste hur jag skulle tackla den. Skulle jag recensera den som en helt egen bok, som en ny version, som ett helt nytt regelsystem, som ett uppdaterat regelsystem, skulle jag ta hänsyn till de gamla betygen eller skulle jag endast ge det betyget som jag ansåg det vara värt. Jag valde att försöka göra alltihop (utom betygen som var mina helt egna) och det kanske inte var den bästa vägen att gå in retrospect. Likväl så anser jag att inkonsekvensen i det här fallet är något bra. För jag ser hellre 5 åsikter än en åsikt som då ter sig som en oifrågasättbar åsikt.

<blockquote><font class="small">Citat theob:</font><hr />
Dessutom vänder jag mig starkt emot att kalla betyget för ”layout”. Layout är enligt mina ögon samspelet mellan text och bild inte de grafiska elementen. [/quote]

Sant, men är det inte layouten som är det mest intressanta? Jag har hellre ett spel som ser inbjudande ut att läsa och dessutom är lättläst än ett spel som är vackert som en alvstjärt men dessutom är oerhört svårt att läsa pga dåliga val i layout. Hade jag endast gett DoD6r betyg på utseende så hade jag itne ansett att den skulle vara värd den 6:an den nu fick, inte heller skulle jorges få det betyget.

Dessutom står det i beskrivningarna på rollspel.nu av vad de olika recensionskriterierna är: "Layout
Layoutbetyget är en bedömning på produktens layout, upplägg samt illustrationer. Är det lätt att hitta önskad information? Är upplägget snyggt och praktiskt? Är bilderna tilltalande och passar de produkten och dess tema?"


<blockquote><font class="small">Citat samma snubbe:</font><hr />
Det jag stör mig mest på är dock inte betygen utan hur böckerna recenseras. I Drakarfallet rör det sig om nya recensenter i princip varje gång och recensionerna är mer personliga reflektioner än en riktig recension. [/quote]

Men går det att skriva recensioner som inte är subjektiva? Jag förstår att du vill att man ska vara saklig och det strävar man ju efter men samtidigt går det inte att skriva en recension utan att säga vad man tycker och att det är olika recensenter ser jag också bara som en fördel. För då varieras både synsätt, åsikter och andra saker som är intressanta.

Men javisst, det kan kännas splittrat och inkonsekvent. Fast i det här fallet tycker jag inte det är en brist.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Så vitt jag vet...

Har de ju en hel massa olika användare. En som heter Riotminds, en theo, en theoB, en Mmalmberg(iirc), en Magnus Malmberg och så vidare. Men jag håller med, de är inte alltför engagerade här, men de har ju ett eget forum att tänka på också.

En ny lokomotiv? :gremlaugh:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Några förtydlingar

Saxat från vår recensionssida:
Layoutbetyget är en bedömning på produktens layout, upplägg samt illustrationer. Är det lätt att hitta önskad information? Är upplägget snyggt och praktiskt? Är bilderna tilltalande och passar de produkten och dess tema?
Benämningen "Layout" menas alltså som ett helhetgrepp angående utseendet på produkten och används för att vi inte har någon bättre benämning, att använda "Grafik" istället skulle vara minst lika fel, om inte mer. Att använda en benämning som "Utseende" till exempel skulle även det vara minst lika fel eftersom det då antyder att det bara är hur snyggt det är, och inte om layouten är väl anpassad efter hur regler, tabellr och liknande ska användas i spel med mera. Häng inte upp dig på benämningen helt enkelt, utan gå efter den innebörd som betyget har enligt vår förklaring.


Angående betygsättning så ÄR de subjektiva och baserade på vad recensenten tycker om produkten. Det är vad som är tanken med en recension, därefter får man som läsare själv avgöra om det är något passar än själv. Vi kan knappast tvinga någon att sätta ett betyg på en produkt som de inte tycker stämmer bara för att någon annan har satt ett annat betyg på en helt annan produkt.
Vill även tillägga att det faktum att skaparna öppet ifrågasätter betygen på ens egna produkter tycker jag är... intressant, minst sagt. =]


Till sist vill jag påpeka att detta är en ideell webbplats, vi får inte någon som helst betalning och har inte professionella skribenter till vårt förfogande, vilket är något man måste ha i åtanke. Det händer till och med att vi blir felaktigt beskyllda för att inte recensera produkter vi får in, vilket är väldigt tråkigt. Vi gör så gott vi kan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sydsvenska dagbladet har en hyllad filmkritiker och hedersdoktor i filmvetenskap vid Lunds universitet, som bland annat skrivit många filmartiklar i Nationalencyklopedin. Han uttryckte sig mycket positivt om Zhang Yimous nya film 'Hero', vilken också senare gavs goda recensioner av en kvinnlig recensent på samma tidning.

Ett par veckor senare var det dags för en yngre manlig recensent på samma tidning att gnälla lite i en krönika, där han lät påskinna att den kinesiska filmkonsten hade gått ned sig och att 'Hero' endast var en svulstig propagandahyllning till kommunismen och diktatoriska system, som Sveriges samlade kritikerkårer svalt med hull och hår, blinda för dess 'vidriga' budskap. Frågan är om denna kritiker tänkte på att hans egna kollegor vid samma tidning hyllade filmen, och att en av dem kanske är Sveriges främste filmvetare. Hursomhelst sket han sig i näven rejält. Eller?

Jag tycker det eftersom jag älskar kinesisk film och inte höll med honom ett smack, jag blev tillochmed ganska sur, men faktum kvarstår - oavsett hur profesionell recensent man är så är det en mycket känslig fråga huruvida film, och rollspel, kan bedömas objektivt eller ej. Visst, nämnda recensent stötte sig förmodligen med alla sina arbetskamrater, men han gav trots allt bara uttryck för sin åsikt, och jag kunde då inte finna mycket objektivitet i den. Objektivitet eller ej, på något plan är och förblir recensioner av alla de slag mycket subjektiva, och det gäller lika mycket för kinesiska storfilmer som Drakar och Demoner. Och jag har ärligt talat väldigt svårt att se några problem med det.

Med andra ord försvarar jag till fullo rollspel.nus recensioner. Ja, de är helt klart rätt subjektiva, men om ni nu anser att de inte är objektiva nog får ni väl helt enkelt be någon professionell kritiker på någon tidning att recensera era produkter. Kanske blir jag själv 'professionell kritiker' nån dag, men jag är rädd att jag skulle gå lös på DoD6 med bultsax :gremsmirk:

- Ymir, recensioner är inkonsekventa, liksom.
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: Några förtydlingar

Ok, då fattar jag vad ni menar med layout, även om jag tycker att det är mycket missvisande. men ok, jag köper det.

Håller också med om att ett visst mått av subjektivitet aldrig går att ta bort från en recension och det var inte heller det jag menade. Vad jag menade var att FÖR många subjektiva åsikter från FÖR många olika recensenter gör att det för en nykomling till spelet, vare sig det är drakar eller något annat rollspel inte på något sett ger en enhetlig bild. Att betygen varierar så kraftigt från recensent till recensent gör att man blir väldigt fundersam. Jag tycker inte alls att det är konstigt att en skapare ifrågasätter betygens inkonsekvens så länge det är sakligt framfört, vilket jag tycker att jag gjorde. Jag ser ingen skillnad på detta och det du själv just gjorde, dvs en "recension" från mig om hur rollspel.nu genom för sina recensioner. Att du replyar på det är helt ok och jag ifrågasätter det inte, trots att det är ni som ligger bakom det.

Jag är medveten om att det är en ideell webbplats liksom de flesta i den här hobbyn. Jag beundrar vad ni gör i övrigt och har inga som helst ambitioner att hänga ut någon eller vara nedlåtande mot det ni gör, tvärt om. Bra kan bli bättre, som alltid. Men för att bli det måste man veta vad folk tycker, inklusive dom som gör andra saker, liksom vi försöker bli bättre på den kritik som framförs mot oss som rollspelsbolag och våra produkter. Det ligger ju lite i sakens natur.

Nåväl, jag tror att mitt budskap gått fram. Att vi är av olika uppfattningar är uppenbart, men helt ok, som vanligt.

mvh
theo
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Betygssystem

Du har inte funderat över betygssystem som elever dragits med i alla dessa tider? Det är samma problem där, olika rescensenter, olika lärare. Dessutom är det jag sett av DoD6r snyggare än Jorges. Jag är nämligen inte jätteförtjust i skisser.

Man kan inte vara objektiv, förutom möjligtvis inom matematik. 2+2=4, inte bara nu utan för alltid...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Layout

Även om nu "layout" i betyget betecknar både den rena layouten och de grafiska elementen (bilder, bårder och så vidare) så fattar jag inte riktigt vad som är så fel med att ge den reviderade regelboken betyget 6. Själv hade jag nog gjort detsamma med Jorges, för de båda böckerna är de snyggaste jag har sett (och sopar banan med alla fyrfärgs D&D-böcker), men det är ju svårt att korrigera såhär i efterhand. Däremot tycker jag att Dantes layout är fantastiskt snygg och välgjord (i den mening jag själv som amatör är förmögen att bedömma det) och förtjänar allt beröm den kan få.


/Dimfrost, diggar DoD6R
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Några förtydlingar

Det låter som du är ute efter en översikt över utgivna produkter snarare än recensioner, där man kan se vad som har getts ut, vad de innehåller och skillnaderna mellan dem. Något sådant kan man omöjligen få från enskilda recensioner som skrivits över två års tid, även om det är av samma författare, då förutsättningar förändras. Betygen är baserade på vad den recensenten tycker just då om den aktuella produkten och jag tror att de flesta som läser recensioner är ganska medvetna om detta.

Jag skulle mer än gärna se artiklar som ger en översikt av produktlinjer från olika företag, men det förutsätter att man har skribenter som har full koll på all utgivning, tillgång till alla produkterna och är tillräckligt bra för att kunna skriva så objektivt som möjligt och som har tid att lägga ner på något sådant utan att få någonting för det. Drakar och Demoner-kronologin skriven av Robert Jonsson är mycket bra för de som är intresserade av tidigare produkter till Draka., Om någon är intresserad av att skriva artiklar om DoD6-produkterna eller andra rollspel så skulle vi mer än gärna ta emot dem.

Och eftersom detta uppenbarlien inte egentligen handlar om Drakar och Demoner utan om hur www.rollspel.nu skriver recensioner så kommer jag flytta denna tråd till www.rollspel.nu-forumet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förslag

Ett litet förslag:
Kan man inte tänka sig att flera recensenter recenserar samma produkt?
Även om varje recension är subjektiv, så får man ett mer objektivt intryck om man får läsa flera recensioner.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Synergieffekt

2+2=4, inte bara nu utan för alltid...
Nä, inte alltid. Med synergieffekt så kan resultatet bli fem. Alltså att flera skilda saker tillsammans skapar en sådan effekt att de tillsammans bildar ett större resultat än vad de var och en tillsammans från början gjorde.

På väggen på en viss gymnasieskola i Linköping stor det med stora röda bokstäver att 2+2=5. Så inte alltid. :gremgrin:

Jättejobbigtbesservisseronödigtpåpekandemendetkankanskevarakul

(på nått långsökt sätt skulle det nog ochså kunna gå att få in det här i diskussionen)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Förslag

Så svårt som det är redan idag att fixa recensenter och skribenter då vi bara vill ha en recension så är det inte hållbart. Ska vi lägga ner tid så är det snarare på att få fler och bättre artiklar och en bättre nyhetsrapportering.

Som alltid är det dock fritt fram att skicka in texter till oss, det finns enkla publiceringsformulär för det lätt tillgängliga från webbplatsen.

Det kommer alltid finnas skilda åsikter om hur en produkt recenseras och vilket betyg den ska ha, det är inget nytt, så är det när det gäller alla recensioner i alla publikationer.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Några förtydlingar

För lista med utgivna artiklar har vi ju alltid rollspelsmuseét...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
En recension är en subjektiv åsikt. Precis som allt vi skriver överallt är utifrån vår egna preferensmall. Sen är recensionerna ofta mer objektiva än vad de behöver vara. Flera recensenter brukar förklara att kapitlet blaha inte alls passade honom, men kanske fungerar bättre för den som gillar spelstil X. Något som absolut inte är ett krav i en recension.

I övrigt så har andra redan sagt tillräckligt bra saker.

chrull - recensionsansvarig
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
" en svulstig propagandahyllning till kommunismen och diktatoriska system, som Sveriges samlade kritikerkårer svalt med hull och hår, blinda för dess 'vidriga' budskap. "


Vafalls?!! Vad var det för idiot; går det att likställa det imperialistiska kejsardömet under Shin-shi huang-ti med Mao-tse tung's kommunism? I do NOT get it. *S*

Dessutom är det en av filmhistoriens vackraste filmer. Måste säga att jag blev lite förvånad över att Zhang Yimou gjorde en såpass actionartad film, men jag hoppas han fortsätter..

Frågan är om denna kritiker tänkte på att hans egna kollegor vid samma tidning hyllade filmen, och att en av dem kanske är Sveriges främste filmvetare. Hursomhelst sket han sig i näven rejält. Eller?

No shit... *Bad jokes inc.* :gremlaugh:

Fast det är klart, man kan väl inte begära att en person som likställer kommunism med imperialism, som för övrigt var en gammal klassisk slagdänga bland världens kommunister när man ville racka ned på någon, och som ser svulstighet istället för sago/myt-betonad skönhet ska ha koll på hans egna kollegors rescensioner angående samma film. Det vore väl att begära alltför mycket.

Vad heter rescenscenterna, btw? Jag läser inte sydsvenska dagbladet..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag tror att alla är fullt medvetna om att en recension aldrig är något annat än recensentens personliga åsikt. Hur skulle den kunna vara något annat? Det är ju inte som att man kan ta fram måttbandet och mäta hur bra ett spel är.

Utan att kommentera det specifika fallet, eftersom jag inte läst de recensionerna, så kan jag ju nämna att min erfarenhet är att 9 av 10 recensenter är inkompetenta nollor och idioter. Det är ytterst få recensenter jag respekterar, de övrigas sågningar ser jag det snarare som en signal att det är värt att testa. De bästa produkterna är enligt min erfarenhet de som polariserar brukarna i två distinkta kategorier: älskar och hatar. Klarar en produkt inte det är den för slätstruken för att vara intressant.

Nu pissade jag säkert av en massa folk. Jaha, kanske det, men det här är min erfarenhet i frågan. De som har andra erfarenheter kan jag bara gratulera och beklaga.
 
Top