Nekromanti Ang. länken. [ot]

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ja, den funkar det är inte det!
Men är det inte lite tokigt att du har länkat till ww.rollspel.nu med TVÅ "w" istället för TRE och det funkar ändå? Det gör det aldrig annars när man klantar sig. Finns säkert någon jättebra (självklar?) förklaring till detta men jag är trött och frågar istället.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Svaret är att alla [skriv vad du vill].rollspel.nu går till www.rollspel.nu om det inte är någon speciell sida på servern (typ NoGo (nogo.rollspel.nu)).

Testa ditt eget namn före http://punger.rollspel.nu t.ex.

/Seinet Wintermute - Vet att det var annorlunda för någon månad sedan
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Ledsen, hade fel... har ingen vettig förklaring på det då i sådana fall.

Trodde Gard hade fixat allt sådant, men jag har ingen aning om varför ww.rollspel.nu går till www.rollspel.nu. /Seinet Wintermute - Ber om ursäkt...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Förklaringen är så enkel att jag inte har satt att man kan skriva vad som helst, däremot funkar det om man klantar sig och skriver ett w för mycket eller för lite.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Förklaringen är så enkel att jag inte har satt att man kan skriva vad som helst, däremot funkar det om man klantar sig och skriver ett w för mycket eller för lite.

<hr></blockquote>



Varför överhuvudtaget använda www i länkar, logo et cetera? rollspel.nu funkar också fint, och prefixet www är egentligen avsett för fallet när man har flera olika servrar (läs IP-adresser) för olika funktioner under samma domän, tex mail.x.org, www.x.org, ftp.x.org och så vidare. Eftersom man anger http:// (explicit eller som underförstådd default) så är www i andra sammanhang bara överspecifikation.

Om DNS-protokollet hade haft stöd för mappning mot både IP och port så hade www kunnat fylla en funktion även om de ligger på samma server, men eftersom det idag (åtminstone fram tills IPv6, och då ändras det mesta i vilket fall som helst) bara mappar mot IP så är det bra slöseri med tangenttryckningar (OK, jag erkänner, W kanske inte är den första tangent jag sliter ut, men ändå).

Varför krångla till en ren och prydlig adress med en massa onödigt krafs?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om DNS-protokollet hade haft stöd för mappning mot både IP och port så hade www kunnat fylla en funktion även om de ligger på samma server, men eftersom det idag (åtminstone fram tills IPv6, och då ändras det mesta i vilket fall som helst) bara mappar mot IP så är det bra slöseri med tangenttryckningar."

Man behöver inte skutta så långt som IPv6 för att få användning av olika subdomäner i samma protokoll. Prova http://home.foxtail.nu och http://sugs.foxtail.nu till exempel och se var du hamnar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man behöver inte skutta så långt som IPv6 för att få användning av olika subdomäner i samma protokoll. Prova http://home.foxtail.nu och http://sugs.foxtail.nu till exempel och se var du hamnar.

<hr></blockquote>



Det vet jag, kolla på troberg.mine.nu, paperfig.mine.nu och progs.mine.nu som alla leder till olika siter på samma server, precis som dina exempel (var förresten aktsam, det funkar bara med vissa browsers eftersom inte alla skickar info om vilket domännamn de vill till). Det var inte vad jag sade. Det jag sade var att man inte kan mappa ett namn mot en adress och port.

Med andra ord, följande mappningar går (och är meningsfulla):

mail.tdp.se mot 212.85.68.42 (mail går till den här burken)
www.tdp.se mot 212.85.68.43 (webaccess går till den här)

Däremot skulle det inte gå att mappa:

mail.tdp.se mot 212.85.68.42:25 (kan inte inkludera portinformation i namnmappningen)
www.tdp.se mot 212.85.68.42:80 (-"-)

I detta fall där funktionerna ligger på samma server men olika portar bör man i stället använda enbart:

tdp.se mot 212.85.68.42 (allt som går till tdp.se eller något under den går hit)

Med andra ord är det inte möjligt att direkt i namnet mappa mot en port, utan portinformation måste hanteras separat.

Jag förstår inte alls vad du menar med protokoll i ditt inlägg. Är det felskrivning för domännamn?

Frågan har inte på något sätt att göra med att hosta flera siter/domäner på samma server. Frågan gäller att www bara är meningsfullt om man låter olika servrar hosta olika funktioner hos samma domän. Om allt som hör till en domän ligger på samma maskin (oavsett hur många domäner den hostar) så fyller inte www (och ftp, mail och så vidare) någon funktion och bör därför utelämnas för att inte förvirra.

Det är denna typ av inkonsekvent namngivning som försvårar för vanligt folk att förstå hur internet (egentligen TCP/IP-nät generellt sett) är uppbyggt.

Verkar förresten som om du kör med en färdig webserver? En riktig man programmerar sin egen webserver från scratch (vilket troligen gör mig till den enda riktiga mannen på det här forumet...)!/images/icons/cool.gif
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Förutom det faktum att vi faktiskt använder oss av både ftp.rollspel.nu och mail.rollspel.nu till viss del så har vi ju en uppsjö andra subdomäner också. Att därmed använda www för att särskilja huvudsiten ser jag knappast som konstigt.

Utöver detta är det praxis att ha med www i domänen för websiter och många datoroavana människor tar för givet att det måste stå det. Förvisso är det allt vanligare att de även förstår toppdomäner som .com, .se och till viss del även .nu men man kan inte vara helt säker. Speciellt om det nämns i något annat sammanhang än internet och webben. Därför är det praktiskt med den extra tydlighet som www ger.

Till sist är det så att siten heter "www.rollspel.nu" och inget annat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Förutom det faktum att vi faktiskt använder oss av både ftp.rollspel.nu och mail.rollspel.nu till viss del så har vi ju en uppsjö andra subdomäner också. Att därmed använda www för att särskilja huvudsiten ser jag knappast som konstigt.

<hr></blockquote>



Eftersom alla pekar på 193.14.119.139 så finns det inget behov av att särskilja dem. De är ju samma maskin! Namnen pekar på en maskin, inte på en funktion.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Utöver detta är det praxis att ha med www i domänen för websiter och många datoroavana människor tar för givet att det måste stå det. Förvisso är det allt vanligare att de även förstår toppdomäner som .com, .se och till viss del även .nu men man kan inte vara helt säker. Speciellt om det nämns i något annat sammanhang än internet och webben. Därför är det praktiskt med den extra tydlighet som www ger.

<hr></blockquote>



Jag anser att det är bättre att göra det rätt från början så att folk har en ärlig chans att lära sig. Annars är det en risk att man hamnar i samma idiotiska språkbruk som när man (på fullt allvar!!!) kallar anslutningar som är digitala från ände till ände för bredband (begreppet bandbredd saknar innebörd i detta sammanhang, det är lika sjukt som att mäta temperatur i "Hertz/tunna").

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Till sist är det så att siten heter "www.rollspel.nu" och inget annat.

<hr></blockquote>



Det enda jag kan göra är att citera 2 stupid dogs: "Nämen va puttenuttigt! Men det är FEEEL!".

Skämt åsido, självklart gör du som du vill, men gör det i alla fall medvetet med öppna ögon.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag förstår inte alls vad du menar med protokoll i ditt inlägg. Är det felskrivning för domännamn?

Frågan har inte på något sätt att göra med att hosta flera siter/domäner på samma server. Frågan gäller att www bara är meningsfullt om man låter olika servrar hosta olika funktioner hos samma domän."


Och min poäng var att olika subdomäner på samma server plötsligt gör det intressant med subdomäner, som till exempel "www", "home" eller "sugs". Även om man använder ett och samma protokoll, till exempel http.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och min poäng var att olika subdomäner på samma server plötsligt gör det intressant med subdomäner, som till exempel "www", "home" eller "sugs". Även om man använder ett och samma protokoll, till exempel http.

<hr></blockquote>



Jag håller med dig med en liten ändring: Olika subdomäner på en och samma server är intressant bara om de använder samma protokoll. Använder de olika protokoll (och därmed port) är de redan separerade.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Den dag man vill flytta någonting till ett annat IP blir det ett helsicke om allt skulle ligga på samma sak. Ett tag låg till exempel forumet på en helt annan server och hade då inte forumet faktiskt haft en egen subdomän så hade det blivit väldigt jobbigt att göra den flytten, istället gick det helt smärtfritt.

Att använda www för påpeka att det är en website är inte fel, oavsett vad du tycker. Subdomän som subdomän helt enkelt, om jag vill kan jag använda "nntp.rollspel.nu" som subdomän, eller "orvar.rollspel.nu" likagärna. Det finns inget som sätter några krav på vad man får ha för subdomännamn, förutom vilka tecken de får innehålla etc.

Du får gärna syssla med språkliga korståg om du vill, men jag ber dig undvika att hävda att vi ska byta namngivningskonventioner bara för att du personligen tycker att det ska vara så.

Angående bredband så är det ju svårt att klaga på ett begrepp som inte ens är klart definierat används felaktigt. Bredband är ju inte direkt någon exakt definition på anslutningstyp eller nånting annat.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
En kort lista över de subdomäner till rollspel.nu som använder samma protokoll:
www.rollspel.nu - huvudsiten
forum.rollspel.nu - forumet (är särskiljt av flera olika anledningar)
archive.rollspel.nu - också den särskiljt av olika anledningar
mutant2.rollspel.nu
vampire.rollspel.nu

Att använda "www" för att särskilja huvudsiten från de övriga är inte fel.

Att du tycker att ftp.rollspel.nu och mail.rollspel.nu inte borde finnas för att de använder ett annat protokoll och fortfarande pekar på samma IP är däremot lite mer befogat.
Men tänk på att det är praktiskt av ett flertal olika saker, inte bara för att särskilja vilken funktion det ska vara för servern. Dels underlättar det för användare att veta vilken funktion det är. Dels gör det möjligt att faktiskt flytta ut dessa funktioner om det skulle behövas, tex så kan det hända att jag en dag tröttnar på att hålla jämna steg med virus- och spam-skydd och därför lägger ut mail-hanteringen till någon annan.

Och till sist, det finns inget krav på vad man får kalla subdomäner, så diskussionen är rätt onödig. Du tycker att man inte ska ha det för att det inte är nödvändigt för servern att särskilja funktionerna och jag tycker det är en praktiskt åtskiljning av ett flertal olika anledningar. Men det är ändå inte fel att göra så.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Den dag man vill flytta någonting till ett annat IP blir det ett helsicke om allt skulle ligga på samma sak. Ett tag låg till exempel forumet på en helt annan server och hade då inte forumet faktiskt haft en egen subdomän så hade det blivit väldigt jobbigt att göra den flytten, istället gick det helt smärtfritt.

<hr></blockquote>



Hade gått att fixa även om huvudsiten lågg direkt under rollspel.nu.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att använda www för påpeka att det är en website är inte fel, oavsett vad du tycker. Subdomän som subdomän helt enkelt, om jag vill kan jag använda "nntp.rollspel.nu" som subdomän, eller "orvar.rollspel.nu" likagärna. Det finns inget som sätter några krav på vad man får ha för subdomännamn, förutom vilka tecken de får innehålla etc.

<hr></blockquote>



Som jag tidigare sagt, du får göra hur du vill. Det är OK att bryta mot de funktionsinriktade namngivningsriktlinjerna, men man bör vara medveten om att man gör det och varför.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Du får gärna syssla med språkliga korståg om du vill, men jag ber dig undvika att hävda att vi ska byta namngivningskonventioner bara för att du personligen tycker att det ska vara så.

<hr></blockquote>



Jag tror inte någonstans att jag hävdat att ni ska byta, jag har bara påpekat en viss ineffektivitet i namngivningen. Resten har du läst in i inläggen. Tagga ner, jag menade inte att kritisera. Skulle jag starta en jihad om det här på internet skulle jag behövt vara några tusen personer till...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Angående bredband så är det ju svårt att klaga på ett begrepp som inte ens är klart definierat används felaktigt. Bredband är ju inte direkt någon exakt definition på anslutningstyp eller nånting annat.

<hr></blockquote>



Problemet är att det är definierat, men är ett begrepp som är meningsfullt för analoga överföringar. Sedan har någon marknadsnisse snott det och plockat in det i ett sammanhang utanför dess giltighetsområde. Bandbredd är helt enkelt ett mått på hur stort frekvensutrymme en signal kräver, bredband är ett samlingsnamn på signaler som kräver ett brett frekvensspektrum (tex TV).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Är personligen inte helt enig om www-biten (men kan gå med på den), men håller i övrigt med. Droppar diskussionen nu.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jo, visst kan man ha subdomäner även om man har en site på huvuddomänen. Men vad är det för fel att tydliggöra saker och ting? Det är inte så att det försämrar någonting på något sätt över huvud taget.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Som jag tidigare sagt, du får göra hur du vill. Det är OK att bryta mot de funktionsinriktade namngivningsriktlinjerna, men man bör vara medveten om att man gör det och varför.<p><hr></blockquote><p>

Grejern är ju att jag inte alls bryter det, så jag förstår inte ens riktigt varför du ens kommenterar det. www pekar på en webserver. ftp pekar på en ftp-server, mail pekar på en mail-server. Måhända att de också pekar på övriga funktioner också, men det hindrar inte på något sätt.

Däremot hindrar det om jag nu skulle behöva flytta ut en funktion på ett annat IP, då blir det jobbigt om det inte är särskiljt.

Till sist skulle jag vilja påpeka att jag inte är sur och därför inte kan "tagga ner". Så om någon är det du som läser in saker i inlägg. Jag besvarar bara din fråga och förklarar hur läget är.

Angående bredband och språkutveckling så driver du nog ett hopplöst krig. Språk utvecklas även om man ibland inte vill det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Till sist skulle jag vilja påpeka att jag inte är sur och därför inte kan "tagga ner".

<hr></blockquote>



Sorry, mitt misstag.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Angående bredband och språkutveckling så driver du nog ett hopplöst krig. Språk utvecklas även om man ibland inte vill det.

<hr></blockquote>



Självklart kan jag inte vinna i längden där. Det är ingen anledning att hänfalla åt defaitism. Rätt ska vara rätt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Om låsning

Jag separerade ut denna tråd från t-shirt-tråden då den handlar om något helt annat. Sen låser jag den också för att det inte längre handlar om www.rollspel.nu utan om internet i allmänhet.
 
Top