Nekromanti Ang en tredjeparts expansion till DoD6

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Prasse said:
Mukwa said:
Dessutom skulle det kanske ge spelet en touch utav ett visst amerikanskt pnp som jag inte tänker nämna vid namn .
Vilken fantasyvärld har inte "pseudo-Afrika/Mexico/Iran för pseudovikingarna att åka och äventyra i"?
Umm, dod? Om nu inte SL spårar.
Jovisst :) men att slänga in nån av Ymirs requests hade väl knappast gjort er mod för lik DnD eller vad det nu var du tänkte på. Jag menar att oavsett vilket rollspel du tänkte på så finns det väääldigt många andra fantasylir som har rippat andra verkliga kulturer :)
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Mukwa said:
Prasse said:
Mukwa said:
Dessutom skulle det kanske ge spelet en touch utav ett visst amerikanskt pnp som jag inte tänker nämna vid namn .
Vilken fantasyvärld har inte "pseudo-Afrika/Mexico/Iran för pseudovikingarna att åka och äventyra i"?
Umm, dod? Om nu inte SL spårar.
Jovisst :) men att slänga in nån av Ymirs requests hade väl knappast gjort er mod för lik DnD eller vad det nu var du tänkte på. Jag menar att oavsett vilket rollspel du tänkte på så finns det väääldigt många andra fantasylir som har rippat andra verkliga kulturer :)

Alltså anledningen till att jag använde DnD som referens tidigare var att det har blivit ett PnP som inte riktigt vet vad det vill. Att energisvärd och plasmagevär finns med i grundboken av ett renodlat fantasypnp visar lite på hur mycket dom vill försöka vända sig till alla grupper. Tar man den senaste utgåvan så är det ett ganska nerdummat försök att locka till sig MMORPG spelare.

Vi önskar hålla oss till den setting som RM lagt ut, utan att avvika allt för drastiskt. För som du säger, vill man resa runt i skumma länder som en haxxorviking finns det andra fantasyspel som lämpar sig bättre. NeoViking kanske?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Vilken utgångspunkt i DoD6 och Trudvangs utveckling tänker ni begränsa er till när det kommer till världsinformation? Vad jag menar är kommer ni främst endast använda världsinformation från DoD6 eller kommer ni också infoga material från DoDT som ändrade flera saker?

Det finns ju som bekant en hel del skillnader dem emellan.

PS/ I Neoviknig spelar man vikingar i rymden som slåss mot rymdkaniner vad jag minns.Låter ganska långt ifrån det Ymir verkar syfta på, utan snarare om man kan spela i Röde Orm stuk i settingen.
 

Helgrind

Veteran
Joined
27 Feb 2012
Messages
1
Location
Uppsala
Hmm, låter intressant.
Jag och en gammal vapendragare skrev ihop en 150+ sidor om just rollpersonen och världen i sig, dock till Trudvang. Handlade om allt om hur man kunde skapa sin karaktär, vad som drev denne, mål i livet osv till världen, bygga upp äventyr, göra strider coolare och grejer. Vi tyckte att RMs bok Trudvangs äventyrare eller vad den hette - den där supplementboken, var fullstädnigt värdelös nämligen.

Anyhow, var mer eller mindre i slutfasen, hade fått det korrat av en massa människor och grejer. Var bara att göra lite ändringar och sen höra av sig till RM när vi fick reda på att de hade lagt ner... Visst, RM har aldrig lyssnat på kritik utan alltid kört sitt egna rejs, så är minst sagt nyfiken. Och vad jag föröskt få fram van är typ att det behövs att man skriver lite eget för att hålla iång det hela!

Håll oss uppdaterade, ska inte döma förrän jag läst:)
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Jag har i ärlighetens namn inte spelat Neoviking men det känndes som en relevant jämförelse i mitt huvud, utifrån förutfattade meningar. Vi har använt oss utav DoD 6 som referens till allt och inget vi skapat är inspirerat utav DoDT. Vissa folkslagen i Hedenfast har nått aningen längre i utveckling än vad de i Trudvang har. Men var lugn det finns ingen el eller krut ;), ifall ni blev oroliga. Rymdkaniner låter dock som en intressant ny best att lägga med. Jasså, provade ni att pitcha erat alster till RM eller lät ni det bli husregler? Vi har förhoppningar att RM ska ha lite mer go att stötta fanmaterial nu när dom gått ned på sparlåga.

Rakt av såhär kan jag inte komma på något som DoDT skulle kunna bidra med, faktiskt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det här låter helt fantastiskt spännande!

Men jag fattar inte riktigt grejen. Jag tror det blir tydligare med teasern.

Lycka till!
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Andy said:
Det här låter helt fantastiskt spännande!

Men jag fattar inte riktigt grejen. Jag tror det blir tydligare med teasern.

Lycka till!
Ja ni får ursäkta att teasern har tagit längre tid än väntat, det har dragit ut på tiden då vi reviderat lite. Det är även några små visuella förändringar som behöver åtgärdas innan ni får den.

Sen har releasen av Mass Effect 3 iiiiiingenting med fördröjningen att göra :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi önskar hålla oss till den setting som RM lagt ut, utan att avvika allt för drastiskt. För som du säger, vill man resa runt i skumma länder som en haxxorviking finns det andra fantasyspel som lämpar sig bättre. NeoViking kanske?
Min tanke var väl snarare att det är trevligt med fantasyvärldar där färgade människor faktiskt existerar. Det gjorde de inte i DoD6, och det är en bidragande anledning till att jag inte vill spela DoD6.

Grejen med vikingar är också att de existerar i -förhållande- till de högt civiliserade kulturerna runt Medelhavet/Afrika/Asien, och det är bland annat det som gör vikingar koola; dvs ytterligare ett häftigt fornnordiskt tema som DoD6 helt slarvade bort.

Förstå mig rätt, i en kampanj eller nischad kulturell setting kan det vara helt okej att säga att vissa typer av människor inte förekommer, det är tex okej att köra en militärkampanj där inga kvinnor är med (även om jag personligen aldrig skulle göra det), och det är okej att alla människor i Qin - the Warring States är asiater, men grejen med det senare är att det hade gått att ha med tocharier eller dylika icke-sino-mongoliska individer om man nu verkligen hade velat. Det gör det inte i DoD6, för där -existerar- inga färgade människor, och denna avgränsning är därtill särdeles dåligt berättigad. Att alla människor i Qin är ostasiater kan man se som en olycklig, men nödvändig, begränsning grundad i att spelet väljer att förhålla sig korrekt till vår världs historia och geografi, men i en ren fantasyvärld finns väldigt få försvarbara anledningar att dra till med en dylik homogenitet, särskilt i fallet vikingar, som irl hade kontakt med väldigt många olika folkslag, och bevisligen rentav tog indianska fruar/slavar från Amerika med sig till Island.

Jag ser inte hur etnisk homogenitet gör en setting mer "tematiskt fokuserad", och hur detta fokus skulle skadas av att icke-vita människor existerar i den. Det finns en radda exempel på koola stårys som utspelar sig -i- fornnorden/pseudofornnorden och där mer eller mindre icke-vita människor ändå figurerar, tex Eaters of the Dead/13th Warrior, Röde orm, Last Light of the Sun...
 

Frakken

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
3
@ Andy
Vi hoppas att locka fram mer nyfikenhet med teasern, dock har vanligt arbete kommit i vägen, samt några andra små saker (Marauder Shields)

@Ymir
Jag håller med med dig angående olika folkslag och vi har nya folkslag. Men som jag i tidigare inlägg nämnde så anser vi inte vara oss tillräckligt pålästa om andra fornkulturer för att göra dem rättvisa, anamma och sätta dem i rätt stämning till drakar och demoner.

Trots att jag ansåg mig kunna en del om den fornnordiska kulturen så var min kunskap en droppe i havet i jämförelse med vad jag vet nu.

Sen finns det alltid utrymme för spelare själva att hitta på egna idéer att implementera.

"Det återstår att se vad framtiden har i sitt sköte"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Ymir said:
Vi önskar hålla oss till den setting som RM lagt ut, utan att avvika allt för drastiskt. För som du säger, vill man resa runt i skumma länder som en haxxorviking finns det andra fantasyspel som lämpar sig bättre. NeoViking kanske?
Min tanke var väl snarare att det är trevligt med fantasyvärldar där färgade människor faktiskt existerar. Det gjorde de inte i DoD6, och det är en bidragande anledning till att jag inte vill spela DoD6.

Grejen med vikingar är också att de existerar i -förhållande- till de högt civiliserade kulturerna runt Medelhavet/Afrika/Asien, och det är bland annat det som gör vikingar koola; dvs ytterligare ett häftigt fornnordiskt tema som DoD6 helt slarvade bort.

Förstå mig rätt, i en kampanj eller nischad kulturell setting kan det vara helt okej att säga att vissa typer av människor inte förekommer, det är tex okej att köra en militärkampanj där inga kvinnor är med (även om jag personligen aldrig skulle göra det), och det är okej att alla människor i Qin - the Warring States är asiater, men grejen med det senare är att det hade gått att ha med tocharier eller dylika icke-sino-mongoliska individer om man nu verkligen hade velat. Det gör det inte i DoD6, för där -existerar- inga färgade människor, och denna avgränsning är därtill särdeles dåligt berättigad. Att alla människor i Qin är ostasiater kan man se som en olycklig, men nödvändig, begränsning grundad i att spelet väljer att förhålla sig korrekt till vår världs historia och geografi, men i en ren fantasyvärld finns väldigt få försvarbara anledningar att dra till med en dylik homogenitet, särskilt i fallet vikingar, som irl hade kontakt med väldigt många olika folkslag, och bevisligen rentav tog indianska fruar/slavar från Amerika med sig till Island.

Jag ser inte hur etnisk homogenitet gör en setting mer "tematiskt fokuserad", och hur detta fokus skulle skadas av att icke-vita människor existerar i den. Det finns en radda exempel på koola stårys som utspelar sig -i- fornnorden/pseudofornnorden och där mer eller mindre icke-vita människor ändå figurerar, tex Eaters of the Dead/13th Warrior, Röde orm, Last Light of the Sun...

Alltså, nu får jag fan kliva in och be dig sluta snacka skit. Antingen är du okunnig eller så försöker du av någon anledning aktivt smutskasta skaparna av DoD6 genom att tillskriva dem unkna värderingar. Att du när någon sorts oproportionerlig avsky mot Riotminds är ingen nyhet, men det får vara nog nu. Det här var tröttsamt för fem-sex år sedan, men att du fortfarande inte kan släppa det är fanimig patetiskt.

Måste jag påminna om t.ex. Osthem? Omslaget pryds av en vildbronja - ett folk som har närmast ikonisk status i Trudvang. Vildbronjorna är tydligt inspirerade av forntida asiatiska krigarfolk, och är till utseendet mer lika mongoler än germaner. Eller menar du med "färgade" folkslag att vi måste ha pseudo-afrikaner för att ett Trudvang ska passa dig?

Varför kan du inte släppa det här? Inte ens när Riotminds har lagt ned, och några glada fans på ideell basis försöker hålla liv i sitt favoritspel kan du släppa din fejd. Det finns massor av olika folkslag i DoD, och de är skapta med fler inspirationskällor än forntida germaner. Måste man göra som i Eon och slänga in några stereotypa pygmeer för att visa att man inte glömt kvotnegrerna?

Du skriver samtidigt att det finns anledningar till etniskt homogena samhällen i historiska settings, men inte i fantasy? Huh?

Allvarligt, lägg för fan ned.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Alltså, nu får jag fan kliva in och be dig sluta snacka skit. Antingen är du okunnig eller så försöker du av någon anledning aktivt smutskasta skaparna av DoD6 genom att tillskriva dem unkna värderingar. Att du när någon sorts oproportionerlig avsky mot Riotminds är ingen nyhet, men det får vara nog nu. Det här var tröttsamt för fem-sex år sedan, men att du fortfarande inte kan släppa det är fanimig patetiskt.
Det här är inte en acceptabel samtalston. Dra ner på aggressiviteten och diskutera på ett hyfsat vis.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man är inte rasist bara för att man kläckt ur sig något som kan ha unfortunate implifications, däremot kan det skvallra om eventuella mer eller mindre undermedvetna bias man har. Jag anklagar inte Riotminds för att vara rasister, även om jag hade i bakhuvudet en tråd på deras forum en gång där folk (inte Riotminds själva) tyckte att svarta människor inte hade i Trudvang att göra. Allt jag menar är att det inte hade skadat DoD6 på något vis med mer racial diversity i settingen, och att dylik diversitet kan ses som ett självändamål, really. Det är mycket möjligt att Trudvang är mer heterogent än jag har fått intrycket av ur den här aspekten, men tittar jag tex på Riots blogg här så verkar vildbronjorna snarare inspirerade av cimmerier, REHS rasbiologi-chauvinistiska runkobjekt, än historiska mongoler. Med "färgade" folkslag menade jag alla icke-vita typer, men jag hade helt klart föredragit om även svarta människor fick utrymme i settingen.

Måste man göra som i Eon och slänga in några stereotypa pygmeer för att visa att man inte glömt kvotnegrerna
"Kvotnegrerna" i Eon må ha ett mkt. dåligt namn (som jag bett Neogames att ändra till nästa utgåva), men de är högt civiliserade och kultiverade folk som bedriver mission i de vita delarna av världen, och de är spridda över stora delar av Mundana. Pygméerna du tänker på är däremot en rätt marginell folkgrupp i settingen, men det är snarare darkenerna ovan jag skulle beskriva som "negrerna" i Mundana.

Du skriver samtidigt att det finns anledningar till etniskt homogena samhällen i historiska settings, men inte i fantasy? Huh?
Historiska settingar är bundna av historien; det fanns helt enkelt inga svarta i 300-talets Kina. Om man designar en fantasysetting som bara är ett litet område inspirerat av Storbriannien eller nåt kan jag köpa att där inte finns några färgade människor, men om man skildrar en hel värld kan jag inte se många ursäkter att inte ha någon form av mörkhyade människor i den. (Observera att det viktiga är att man rikligt representerar olika former av icke-vita drag, inte att man exakt kopierar folkslags typiska utseenden från vår värld; det finns tex inga textbook-ostasiater i Eon, och det är helt okej). Och alltså, det -finns- självfallet giltiga ursäkter (om premissen tex är "en värld utan kvinnor" vore det ju rentav legitimt att inte ha kvinnor i en setting, liksom), men lättja eller okunskap* är inte bland dem. Vi har alla våra bias och fördomar och det är okej så länge vi försöker bli medvetna om dem och bekämpa dem, liksom, ibland verkar fula kvinnor knappt existera i mina kampanjer, men det är skillnad på att inte fokusera på något, och på att göra ett aktivt val att inte låta det existera i settingen; det är det senare jag reagerar på här.

Jag hade hoppats på lite mer diversity i DoD6 om man nu ändå ska göra en expansion till settingen, och att jag tycker settingen as written verkar ha alldeles för lite av den varan det innebär inte att jag anklagar varken Riotminds eller entusiasterna i den här tråden för unkna värderingar (okej, jag ansåg och anser förvisso att div. texter i Riotminds spel och artiklar ger prov på unken kvinnosyn, men det är en helt annan diskussion, och hör inte hit).

*Okej, det här ordvalet hade nästan förtjänat en egen diskussion, eftersom man självfallet inte ska behöva försöka sig på att porträttera tex en pseudoafrikansk kultur om det ändå bara hade blivit pannkaka av det. Men det finns många sätt att komma runt det och fortfarande låta svarta människor existera i settingen, liksom.

PS: Jag har aldrig haft nån slags vendetta gentemot Riotminds, jag tycker bara de gör dåliga spel och har betett sig rövigt på det här forumet. Medan jag själv en gång i tiden var ung och dum och onödigt och överdrivet hätsk och nitpickande i min kritik mot Riotminds, är den fasen sedan länge något jag vuxit ifrån, och numera bryr jag mig helt enkelt inte om Riotminds längre. Jag trodde vi sedan länge hade rett ut det hela i den här tråden, och det känns lite "wtf?" för mig att du läser in nån slags illvillig agenda gentemot Riotminds även i mina nutida inlägg.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag ser fram emot ert projekt. Det var ett tag sedan jag spelade i Trudvang.

Jag spelar gärna med rollspelet Sagas regler men skulle kunna tänka mig att använda Burning Wheel också.

Det senaste som jag tror skulle vara handen i handsken är att använda rollspelet The One Ring med världen Trudvang (istället för Midgård).

Det blev lite utanför ämnet men lycka till!
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Blossar upp rejäla debatter här. Tja som vi tidigare nämnt så kommer vi inte ta med andra kulturer i expansionen, dels för att vi inte är så väl bevandrade i dem, dels för att det skulle vara en ren kvoteringsfråga. Med andra ord skulle vi lagt till kulturer eller raser bara för att vara korrekta. I vår expansion finns olika hudfärger, men inga speciella utseende drag som härleder till något speciellt folkslag irl. Alla människoslag är skapade med den förskönade bilden utav nordbor i åtanke, med det sagt har det varit oundvikligt att inspiration smugit sig in från andra intressanta kulturer, dock hoppas vi att dessa är så sublima att de inte kan härledas. Om detta är rätt eller inte kan diskuteras, men det är den väg vi valt och det sätt vi känner att vi kan arbeta med.

Kul att du är intresserad Andy! Vad gäller de regelsystem du pratar om är jag inte speciellt hemma på dom och är inte helt säker på hur dom skulle funka med DoD6. Men vi kommer som sagt inte att drifta för långt från original idéen utan vill få det att kännas som en förlorad utgåva från RM själva. Vi kommer nog inte vinna några nya trudvang fans bland de som inte redan är frälsta =).

En update på teasern: Vi arbetar med "finishing touches" nu och det är lite ramar och sånt som ska se bra ut, sen får ni se den :gremwink:.
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Sådär, börjar ta sig med förhandstitten på projektet. Vi jobbar så fingrarna blöder här och hoppas ha en ETA till er på onsdag =).

Skulle samtidigt vilja passa på att fråga vilken/vilket ras/folkslag ni finner minst tilltalande i Trudvang respektive mest.

Må Gave vaka över dina stigar
 

Prasse

Veteran
Joined
22 Feb 2012
Messages
22
Har fått in dom senaste skisserna från min kollega och de ser fantastiska ut, väntar på en sista sen är det lite dator redigering kvar, siktar på att ha denna uppskjutna teaser klar typ v.21! Tagga ;D
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Prasse said:
Har fått in dom senaste skisserna från min kollega och de ser fantastiska ut, väntar på en sista sen är det lite dator redigering kvar, siktar på att ha denna uppskjutna teaser klar typ v.21! Tagga ;D
Coolt! Ser fram emot det!
 
Top