Nekromanti angåendi SPI i dod6

Cube

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
61
Location
sthlm
när en trollkarl ska möta någon varelse spi mot spi, tar man på grund spi eller de dom har fått tack vare levlandet?
 

Dracon

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
18
Location
Lund
Jag har löst det på följande sätt.
Den SPI man har ifrån början används vid alla Motståndsslag och Den SPI som används vid Besvärjelser tex när man räknar ut varaktigheter är den Nivåökande SPI:n.
Med andra ord så har vi löst det på samma sätt !!
/images/icons/hairy.gif
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Så här ligger det till.....

Man använder den spi man har efter levlandet. Den spi aom du har efter levlande är din riktiga spi och ingen fusk-spi om du tror det, annars skulle det inte vara någon lika stor mening med att öka i spi.
 

Dracon

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
18
Location
Lund
Re: Så här ligger det till.....

Hmm, Då blir Trollkararna övermäktiga, jag menar ta besvärjelsen Söva, Då kan man söva vad som hellst efter 1-2 nivåer.....Det är bättre att använda två olika PSI./images/icons/hairy.gif
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Så här ligger det till.....

Alltså allvarligt nu va! /images/icons/mad.gif När en magiker level-up:ar så borde det väl för fasen vara den permanenta SPI som ökar!! Nåt annat kan det väl inte vara tal om! Visst, dom blir hårda. Det är väl meningen eller? Inte ska man behöva kollra med olika SPI-poäng heller.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Problemet... (vore bra med klargörande från RM)

...är att inga yrken stiger i SPI och det är inte bara mot monster man slåss. En legendarisk Trollkarl med låt oss säga 60 i SPI kommer då aldrig att misslyckas med de besvärjelser som avgörs med SPI mot SPI på motståndstabellen. En legendarisk Krigare är lika försvarslös som en amatör Krigare.

Själv tänker jag, tills Riotminds säger annolunda, göra så att vid slag på motståndstabellen med SPI mot SPI för trollkarlarna så är det grund-SPI som gäller. Det vore dock trevligt om Riotminds kunde tala om hur de tänkt sig att man skall tolka reglerna.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Problemet... (vore bra med klargörande från RM)

Självklart är det väl så ändå att en trollkarl är överlägsen de flesta andra vad det gäller just den biten.. Eller??? En krigare tränas väl knappast i spi biten, lika lite som en trollkarl drillas i svärdskonsten. Har du läst många historier där trollkarlar misslyckas med sina manövrar??? Bara undrar
 

Cube

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
61
Location
sthlm
mtt val....

......blir faktist att använda grund spi vid motståndslag.
tack för era åsikter!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Problemet... (vore bra med klargörande från RM)

"Har du läst många historier där trollkarlar misslyckas med sina manövrar??? Bara undrar"

Detta är imho irrelevant då det är ett spelregler vi diskuterar inte böcker.

Nu till sakfrågan.

"Självklart är det väl så ändå att en trollkarl är överlägsen de flesta andra vad det gäller just den biten.. Eller??? En krigare tränas väl knappast i spi biten, lika lite som en trollkarl drillas i svärdskonsten."

Jag håller med dig om att en trollkarl skall vara överlägsen men som det är nu är han i vissa fall oövervinnlig och det är för mig en stor skillnad. Genom att använda "grund-SPI" får man även ytterligare en anledning till varför det är viktigt för trollkarlen att ha SPI som bästa grundegenskap. Är det för stor skillnad mellan den aktive och den passive på motståndtabellen så blir det antingen automatisk framgång eller automatiskt misslyckande. Detta innebär att en trollkarl med 60 i SPI aldrig, inte ens fumla, kan misslyckas när han t.ex. försöker söva en legendarisk krigare. En krigare däremot måste alltid oavsett hur överlägsen han är slå för sina anfall och risken finns alltid för fummel, dvs han är inte övervinnlig, dvs säga som det är nu har en trollkalr alltid en möjlighet att klara sig undan från de attacker han utsätts för medans en t.ex. en krigare i vissa fall inte har denna möjlighet och det är det jag invänder mot.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Problemet... (vore bra med klargörande från RM)

Ska jag ägna mig lite åt hårklyverier så skrev jag "historier" och inte "böcker"... Inte samma sak faktiskt.../images/icons/thinks.gif. Men för all del, risken är ganska minimal att misslyckas även för en krigare men den finns där förstås, erkännes. Fast... Jag är inte sådär väldans insatt i spelet, har spelat det lite grann bara, så än är det inte något större problem för min del.../images/icons/wink.gif
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Problemet... (vore bra med klargörande från RM)

"Ska jag ägna mig lite åt hårklyverier så skrev jag "historier" och inte "böcker"... Inte samma sak faktiskt..."

poäng till dig./images/icons/wink.gif

"så än är det inte något större problem för min del..."

Det har det inte heller varit för mig ännu, jag försöker bara undvika att det blir ett./images/icons/smile.gif
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Mer SPI funderingar

Använder ni tillfällig SPI. d.v.s om magikerna har lagt en besvärgelse, har han då fårr sänkt temporärt SPI (som PSY i tidigare utgåvor) eller har han fortfarande sitt vanliga SPI? Detta påverkar ju i så fall även SPI mot SPI situationer.

Enligt RM är det så här:
"Fråga: Om en trollkarl som har 20 i spiritus och ska lägga en besvärjelse som kostar 12 t ex blixt. Enligt reglerna ska han då slå med en T20 under 8. Om han ett tag senare vill lägga en besvärjelse som är lite biligare, t ex en som kostar 2. Ska han då slå under 6 eller 18 med en T20?
Svar: Du utgår alltid från trollkarlens Spiritus när han ska lägga en besvärjelse, dvs. han ska slå under 18 i detta exempel."


Menjag anser att det borde vara så att man "blir trött" och därmed får ett temporärt SPI. Vet dock inte hur det ska sänkas. På något vis känns det inte som om det ska, som i fallet ovan, sänkas med besvärjelsekostnaden. Men kanske hälften eller något i den stilen. Man vill ju kunna slänga en hel del besvärjelser...

Hur kör ni?

Jag kan väl som ett litet bidrag i den "egentliga" debatten säg att jag kör som så att SPI är ett värde oavsett om man levlat eller ej. SPI = SPI + [plus p.g.a. levlande]
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vore fortfarande bra med klargörande från RM

"känner mig lite kluven i frågan faktiskt..."

Det är du inte ensam om. Denna fråga har diskuterats tidigare här. Det är bland annat av den anledningen som det vore bra om Riotminds kunde förtydliga hur de ser på saken och hur de tänkt sig att reglerna skall tolkas.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Vore fortfarande bra med klargörande från RM

umm, nu när jag tänker efter så .. Gud vad rätt det är.../images/icons/smile.gif.
I detta tycks vi ju vara jättesams
Hm, ja... har väl inte så mycket mer att tillägga då'rå.. just nu
 
Top