Nekromanti Angående Xinu [Spoiler typ alla som inte har L&H]

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Okej, laying down the facts:
Xinu kommer frammanas i början av nästa mörker. "Flera kroppar, en och samma, förbereder prinsens ankomst." Sex inkarnater. Fem stycken är kända. Xinu är Skuggornas Fader.

Den sjätte inkarnaten är, enligt mig, Stormens Vandrare, vilken omtalas i Methras-Renk-Drezin. Varför? Gossebarn föds i östland, väcks ur fallet rike. Vad är det Konkubin L'Meas (en Xinuinkarnat) manipulerar magikraten Augus i Thalamur att göra? Jo, förklara krig för att återta Colonan. Stormens Vandrare väcks av oskyldigas blod, han kommer frambringa slutet.

"Den Sjätte Vandraren" kommer även att vara den som väcker Älvakonungen, som vill härska över Skugglandet. Just nu är han infrusen i en pelare av is.

Xinu är Skuggornas Fader, och led ett extremt nederlag senaste Mörkret. Hans sex inkarnater, Stormens Vandrare i spetsen, skall väcka honom. Stormens Vandrare väcker Älvakonungen. Älvakonungen är Xinu. Xinu = Skuggor, Älvakonungen = Skugglandet.

Är det bara jag som blivit konspirationsteoretiker? Kom med något som kan få mig att ha fel, jag har säkert glömt en jävla massa.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Jag tycker mig se att du har fått med allt om Xinu
Att den sjätte inkarnationen är Stormens Vandrare kan jag hålla med har också nån sån teori om det hela

kan inte se om du har missat nåt ifrån L&H boken men sen också så orkar jag inte hämta boken och kolla efter själv kanske senare :gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
och led ett extremt nederlag senaste Mörkret
Står det inte uttryckligen i L&H (har inte boken här) att han drog sig tillbaka tidigt för att undvika förluster och förbereda nästa Mörker istället?

Att den sjätte inkarnationen är Stormens Vandrare kan jag hålla med har också nån sån teori om det hela
Står inte det här officiellt någonstans? Jag var säker på det, men kan inte komma på var jag skulle ha sett det...

Är det bara jag som blivit konspirationsteoretiker? Kom med något som kan få mig att ha fel, jag har säkert glömt en jävla massa.
Det är helt klart en intressant tolkning, även om jag tycker att de sista delarna i slutledningen Älvakungen = Xinu är väl svaga. Idén kompenserar dock helt klart i potential.

Kan du härleda fram en förklaring till inkarnaternas lokalisering och "roller" från det där får du dessutom 100 bonuspoäng :gremwink:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Håller inte riktigt med. Det känn som om du låter Xinu gestalta flera mörkerherrar. Stormens Vandrare tycker jag bättre passar in på "Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter." och älvkonungen skulle kunna vara "Kyla släcker, högmodshjärta. Grenar brinner, fryser, skriker.".

Xinus sjätte ande sägs vila i Helm, inte i ett fjärran land. Alla de resterande inkarnaten står vart de finns. "Yngel föds av kungadotter" och "Han kommer att resa sig ur askan av ett utdött rike" passar ganska bra ihop.

Älvkonungen är jag lite osäker på, men han sägs finnas i Mithera, som är en köldbiten skog. "Grenar brinner, fryser, skriker" passar då mycket väl.

Bara mina tankar.
 

Lel

Veteran
Joined
28 Aug 2011
Messages
10
Jag håller med Duncan om att Xinu verkar bara vara en av mörkerherrarna.

Däremot så föredrar jag din tolkning och jag lär nog använda det i min kampanj.
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Det står faktiskt i L&H att Xinu inte är alla mörkerherrar. Den mörkerherre som Sällskapet försöker finna i Gordrion går under namnet Vhigilah som under det förra mörkret var en tjänare till de mörka gudarna och demonerna. En annan trolig mörkerherre är Uvithaan som också han kämpade i det förra mörkret. (L&H är vag och säger att profetior säger att Arotaur skall kämpa mot sin far i det kommande mörkret)

Och till frågan om vad Xinus fem aktiva inkarnater sysslar med så har vi två klart utskrivna förklaringar på de i Damarien och Thalamur. Ariandra den behagfulla i Damarien söker erövra hela Asharina och L'meas är ute efter att sätta Thalamur i krig mot Consaber.

Och den trejde saken jag vill skriva om: Nornans Zairis spådom.
Den första raden pekar klart på Xinu som har flera inkarnater samt visade Sällskapet vart nästa mörkerherre skall hittas.
Den andra raden kan mena Vhigilah som Xinu sade skulle vara "den nästa mörkerherren" samt att Vhigilah angrep Zhat-Renk med "tusentals ondskefulla väsen" men jag finner det troligare att Vhigilah nämns på rad fyra som talar om ett spjut ("Vhigilahs svarta spjut" dräpte dvärgakungen Nkit) och att mörkerherren skulle uppväckas av "mörkermän" (cirefalier).
Den nionde raden talar med största sannolikhet om Azradeus. I Religioner står det om Azradeus barn vilket är en religion styrt av en demon som tjänar Azradeus. Religionens följande måste gissla sig själva genom att plåga sig med svavellågor och knivar. Det står också i Religioner att Azradeus skall "döpa världen med svavel och blod". Hurvida det verkligen är Azradeus själv som är mörkerherren eller om det är en förkämpe är oklart. Ordet 'deus' betyder ju gud och avsaknaden av den delen i versen kan ju betyda att det är en utsedd förkämpe. Att det är "vänner" och inte något annat ord som t.ex. 'undersåtar' kan väl också vittna om den mindre upphöjda karaktären av mörkerherren.
Nu är ju detta bara gissningar grundade på antagandet att spådomen talar om mörkerherrar men jag vill gärna höra vad er åsikt om saken är.

/Carav som svävar ut lite mer än nödvändigt.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Tänkte vi lika gärna kunde sammanfatta vad för olika teorier som finns kring spådomen. Detta har diskuterats många gånger tidigare, vilket jag kommer att länka till i slutet.

Nio tecken skall synas i världen
och de nio skall förebåda densammas fall.
Det finns nio mörkerherrar. De alla kommer att spela någon roll under mörkret. Alla har lämnat något "tecken" i världen för att de som följer dem skall kunna finna dem.

Hör min varning, dödliga
och bäva inför vad som komma skall.
Mest lullull. Jag ber dock de som inte redan dragit kopplingen att läsa texten på baksidan av Legender & Hemligheter.

Flera kroppar, en och samma. Förebådar prinsens ankomst.
Detta är troligtvis Xinu, då denne är den enda kända mörkerherre som använder sig av flera inkarnat. I Vandöda & Nekromanti (ar inte boken här så jag kan inte ge en exakt sidreferens) står det att Xinu har fem kroppar, och vart varje kropp finns. Hans ande svävade över det forna riket Zargan under mörkret (sidan 16, L&H). Hans armé förde med sig "Pest och plågor". Han beskrivs som "nesligt feg". Han drog sig tillbaka så fort slaget började gå dåligt, alltså när tiraker ställde sig på Zargans sida.

I texten om Eldgisslet på sidan 70 står det att vapnet enligt Arotars svarta skrift finns hos "plågoandens tjänare, dotter till tusen skuggor".

Enligt Sällskapets skrifter stupade Xinu vid den plats där staden Helm nu ligger.

Tecknet tror jag var det som lockade sällskapet till Hel för hundra år sedan. Detta tecken har alltså redan visat sig.

Skogens mörker, höljer döden. Svarta lik skall åter vakna.
Även denna mörkerherre är ganska klar. Thanata är lamiornas gudinna och deras högsäte ligger i Kiraths svarta skog. Allt detta tas upp ganska grundligt i Vandöda & Nekromanti som jag inte har tillgänglig. Lite information om själva skogen finns på sidan 56 i Legender & Hemligheter för de som är intresserade.

Tecknet kan vara lite vad som helst. Arbetet pågår ju för fullt.

Kyla släcker, högmodshjärta. Grenar brinner, fryser, skriker.
Tills nyligen så var jag osöker på vad denna betydde. Jag tror att Kraetyz teori om Älvkonungen är mycket bra och att det är han som är denne mörkerherre. Han vilar i så fall i Mitheraskogens inre, vid kanten av skugglandet instängd i en pelare av is.

Här vet jag ehller inte riktigt vad tecknet kan vara.

Spjutets herre, dricker blodet. Mörkermän skall väcka denne.
Här tror jag att texten anspelar på Vhigilah, som stred i Ahrimans led under Mörkret (sidan 15 L&H). Det var även Vhigilah som bröt upp portarna till Zhat-Renk, dvärgarnas sista fäste. Det sägs att Vhigilah fängslade dvärgarnas själar och att de sändes att tjäna världsförgöraren Ahriman i sju gånger sju evigheter. I texten står även att Vhigilah hade ett svart spjut med vilket hon genomborrade dvärgkonungen Nkit.

Efter affären med dvärgarna begav sig Vhigilah till

Sällskapet söker just nu efter Vhigilahs kropp i nuvarande Gordrion. Det är alltså cirefalierna i Sällskapet som är "mörkermän".

Vad som menas med "Dricker blodet" vet jag inte. Bloddrickande brukar annars vara Thanatas specialitet. Jag lämnar detta åt diskussionen.

Jag tror att tecknet redan visat sig i och med Helmslakten.

Namnlös furste, vindavränge. Spy din eld, du bistre.
Det finns en potentiell mörkerherre som omnämns som Den Namnlöse. På sidan 17 i Legender & Hemligheter står det att han och en "Lucatha" samanstrålade under Mörkrets sista tid vid det Heliga Radh. Där lyckades de inta staden. De uppförde ett citadel som de använde som bas för invasionen och det var här som Ashael den Rena fann Solsvärdet.

Ingen aning om vad tecknet kan vara. Någonting drakrelaterat tro?

Stjärnefånge, arvlös gudom. Himlaspel skall ljuda.
Under den episka slutstriden mellan Ashael den Rena och Förrädaren Hegor lät guden Semal en gigantisk eldstorm ödelägga norden. För detta blev han instängd i ett fängelse av psykotropi. (sidan 18 i L&H). Semal var troligtvis en mörkerherre förra mörkret, men under detta mörker kommer han att sitta fången. Därför är min idé att en ny mörkerherre skapas att ta hans plats. Alltså en "arvlös" gudom, då hans föregångare inte lämnade någonting kvar.

"Himlaspel skall ljuda" är troligtvis tecknet för den arvlösa gudomen. Här kan nog spelledaren hitta på lite vad som helst.

Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter.
Denna är lite klurig. En teori som är ganska accepterad är att det är Stormens Vandrare (Legender & Hemligheter sidan 35) det handlar om. Detta stöds av att han föds i ett "fjärran land" vilket passar på "Österns odjur". Det finns dock inte mycket mer att ta på. I romanen om mörkret föds han i Västländerna, men dessa ligger mycket långt åt väst så inte heller det verkar passa. Någon som har några förslag?

Tecknet för Stormens Vandrare är troligtvis att han föds av en kungadotter, alltså en prinsessa. Tyvärr finns det lite av en brist av prinsessor i östra Mundana.

Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten.
Den "tvehövdade" Uvithaan slogs i väster mot Sung, tillsammans med den "lystne" Azradeus. När de inte lyckades bryta den mäktiga sköld som Sungs munkar satt upp delade de på sig. Uvithaan begav sig mot Radh-Kamra och Zargan.

Innan han drog sig undan från Mundana avlade Uvithaan en son (sidan 45 i L&H). Magikern Arotar lyckades dock fängsla odjuret och vända det mot sin far. Det sägs att den fortfarande vilar någonstans i väntan på nästa Mörker.

Kanske skaffade sig Uvithaan ett nytt huvud sedan det föregående mörkret. Jag tänker i stil med hydror som får fler huvud varje gång de dör. Dvärghem faller under natten tror jag är en indikation på hur Uvithaans tecken kommer att uppenbara sig.

Lystne Azra, piskar vänner. Sist och först, i blod och svavel.
Detta är ganska klart Azradeus. Som redan påpekats så betyder "deus" gud. Azradues barn är en religion där självaga förekommer (Religioner sidan 60). Jag citerar: "Azradeus barn förbereder sig för att guden ska komma till Mundana och döpa världen med svavel och blod".

Efter nederlaget i Sung begav sig Azradeus mot Tharhai. Hans armé av demonyngel kom ifrån helveteshålet i Dejeteöknen.


Nu återstår bara problemet. Vi har för många mörkerherrar. Utöver de som omnämns i profetian finns det Ahriman, världsförgöraren. Om det är någon som är en mörkerherre så är det han. Ahriman tituleras på sidan 15 i boken som "Världsförgöraren" och verkar även vara den som styr över de andra. Han kallas även för Mörkrets furste. Det står även att "i hans led fanns Uvithaan och de mörka tjänarna Vhigilah och Thanata", vilket indikerar att dessa stod under honom. Varför omnämns han inte i profetian? Är det så att det är Ahriman som är inlåst i en pelare av is? Det skrivs faktiskt aldrig vad som hände med honom.

Jag tror även att Dibuk borde ha en plats någonstans bland dem. Att Colm förintades av drakar berodde på att Nanorgona höll på att släppa lös mörkret för tidigt genom en möktig ritual (se boken Drakar). Då de flesta högt rankade nekromantiker är Dibuktroende på ett eller annat vis är min teori att det var Dibuk han försökte inkarnera. Då är frågan, varför höll örkret på att slöppas lös om inte Dibuk är en mörkerherre?

I den gamla Radh-Kamra uppstod det under det förra mörket en kult kring en gud som kallades "Ferris" (texten om Det heliga Radhs ruiner på sida 53 i Legender & Hemligheter). I Religionsboken står det på sidan 84: "Järnpojken. Den svarta döden. Dödsguden som dräper de levande. Son till Cinerva". Detta låter mcket som att Ferris kan vara ett annat namn på Dibuk.


Tidigare trådar om ämnet:
Angående Xinu av Kraetyz.
Mahktahs dolda natur och gärna ett mörker OT av Persson.
Mörkret (Spoiler) av Fryksdal.
Xinumytologi (Spoiler, långt) av Ermine.
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Så som jag ser det så är mörkerherrarna olika förkämpar och generaler som har manifesterat sig på Mundana medan Ahriman verkar vara en omanifesterad gud som styr från vilket plan nu gudarna brukar befolka. Att han benäms som Mörkrets Furste istället för mörkerherre ger en viss klang av överhet medan mörkerherrarna alla opererar på samma nivå. Tråden Poseur länkade stöder mitt antagande.

Jag undrar också: Finns det fler texter om Stomens vandrare än bara det lilla stycket på sidan 35 i L&H?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I den gamla Radh-Kamra uppstod det under det förra mörket en kult kring en gud som kallades "Ferris" (texten om Det heliga Radhs ruiner på sida 53 i Legender & Hemligheter). I Religionsboken står det på sidan 84: "Järnpojken. Den svarta döden. Dödsguden som dräper de levande. Son till Cinerva". Detta låter mcket som att Ferris kan vara ett annat namn på Dibuk.
Med utgångspunkt i artikeln om Khanars bok från primordiala Codex nummer 005 skulle jag bestämt hävda att Ferris inte är Dibuk.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Även om jag inte läst den så skulle jag nog säga att man tappar lite av charmen med Mundana om man slår ihop flera gudar ifrån olika perioder och panteoner.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
nja, det beror väl på det, jag gillar när samma gudar tar sig olika gestalter på olika platser, det bidrar till att världen känns enhetlig och dynamisk. Det är tex asfett att studera hur de indo-europeiska gudarna och mytologierna påminner om varandra, i vår värld. (Länkat förr, men jag gör det igen för det är så fett).

Men det är ju problematiskt såtillvida att sådant i vår värld är ett symptom på hur alla gudar och religioner är mänskliga konstruktioner, medan de i Eon är bitvis sanna, vilket skapar en värld av svåra frågor kring Mundanas religionshistoria.

Med andra ord; det är en stor och komplicerad diskussion om huruvida Eon borde ha haft färre gudomar med fler olika gestalter. Religionerna som det är nu känns som ett totalt lapptäcke iallafall; jag saknar gemensamma nämnare mellan dem, gemensamma bakgrunder, etc, oavsett hur rimliga sådana vore i en värld där gudarna är verkliga ting.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Hur är det med Gudar. De kan ju inte förstöras eller dö, men kan de förenas eller splittras?

Aurias och Pelias är ju två aspekter av solen, är dessa två tjänare till Guden Helios, eller splittrades Helios i två "lesser gods"?

Om gudar i Mundana kan splittras och förenas på olika sätt så kanske Ahriman är Urguden av mörkret, som sedan splittrats till nio mörkerherrar? Detta är bara spekulationer förstås.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Var framgår det att gudar inte kan förtöras eller dö?

Jag trodde gudar at the very least kunde falla offer för borttoning om de slutar få tillräckligt med teotropi via varelser som står under dem i andeplanets hierarki?

Aurias och Pelias-tanken är intressant, medan jag tar fullständigt avstånd från Ahriman, jag har inget intresse av att diskutera den töntiga versionen av Mörkret.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Var framgår det att gudar inte kan förtöras eller dö?

Jag trodde gudar at the very least kunde falla offer för borttoning om de slutar få tillräckligt med teotropi via varelser som står under dem i andeplanets hierarki?
Tror det står i det första/andra kapitlet i L&H att kraften som krävs för att förstöra en gud skulle riskera att förstöra universum, eller något. Gudar kan dock "svältas ut" så mycket att de i praktiken är "döda", eller i alla fall är så maktlösa att de inte räknas (vilket är en förutsättning för att alls kunna förgöra dem). Åtminstone tills någon hittar någon gammal text och får för sig att börja tillbe dem igen eller så, antar jag.

Dock taget ur minnet, har inte modulen här.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Sidan 7 L&H. Balansens lag, under Universella lagar. Gudar kan inte dö (upphöra att existera) endast glömmas bort.

En kul tanke vore att "borttonade" gudar genomgår Apodaimos Således blir slagna och glömda gudar den nya eonens onda demoner.

Eller kanske att den del av verkligheten som de representerar absorberas av en närliggande gud.

Hypotetiskt exempel.

I ett land som endast upplever vinter och kyla så finns ett gäng olika vinter och snögudar. Vi har Kung Bore, Greve Frost, Prinsessan Snö och Drottning Is. Genom åren så förvandlas landet så att vintern ej längre är allrådande och kommer som en säsong en gång per år. Folekt slutar tillbe Greve frost, prinsessan snö och drottning is och dessa tynar bort i glömska och tappar kraft. Kung Bore får allt gudomligt ansvar som har med snö, vinter och is att göra. Greve frost vill dock inte bli en del av den nya vintergudomen och förlora sig utan väljer att genomgå apodaimos. Han förlorar mycket av sin gudomliga kraft men får under speciella förhållanden bestämma över frosten till den grad att inte ens Kung bore kan göra något åt saken.

//Tele spånar
 
Top