Nekromanti Angående uppdelning av spel grupper

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Ja har en fråga...hur delar ni upp era grupper under äventyr för att få någolunda balans mellan yrkerna.

Ja började fundera över det faktum att min spel grupp till 95%
består av Vapen mästare Riddare och slags kämpar. nån budbärare och handelsman men dessa är också beväpnade till tänderna. det blir tjatigt. Spelt tappar sin charm. det centrala hammnar på hur bra stats en karaktär har inte själva spelandet.

Äventyren som jag inte leder är på söka slakta stadiet.

hur kan man göra föra att få mer balans ?

Jobe Misslan och Frakk Truken med kortsvärd
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
tvinga dina spelare att inte powergama
tillåt inte riddare och vapenmästare.
låt dom inte köpa utrustning från början utan bara ta sina val.
och se till att dom inte böjer på reglerna när det gör sina gubbar
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
95% sa du? Så åtminstone 19 av 20 spelare i er grupp har krigaryrken. Stor grupp, imponerande.

Lite mer seriöst, så... Med risk för att säga det uppenbara, men har du talat med de andra i din grupp om detta? Naturligtvis finns det ju olika tricks du kan använda när du spelleder för att få dem att inse att våld inte löser allt, genom att sätta dem i situationer där deras färdigheter snarast blir ett problem för dem (här kan ju Rykte med fördel nyttjas - "ja, er har man ju hört talas om, folk dör som flugor där ni drar fram!"). Problemet med en sådan approach är ju dock att det kan finnas en risk att övriga trivs med den aktuella spelstilen och att då försöka tvinga fram något annat blir ju inte heller bra. Så, ta och sätt er ned och diskutera för att se om andra ser samma problem som du och vad som går att ändra. En bra variant kan ju vara att göra "eftersnack" till en obligatorisk del av varje spelmöte, där folk kan yttra sig och ge feedback på såväl äventyr, SL och spelare och hur det allmänt funkat både med rollspelandet och runt spelbordet.

Mvh / Phelan
 

Xepp

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
112
Location
Söderhamn
Jag tycker det är helt rätt att köra med väldigt mäktiga spelar... om man tycker detär roligast. Jag själv sitter och myser för mig själv när jag gör en mäktig krigare eller nått liknande. Jag tycker inte att man måste spela med "normala" gubbar bara för man kör rollspel.

Till exempel nuså håller jag på att göra en Ärkemagiker (med hjälp av Drakvredes modul) och denne är extremt mäktig. Är nog bara gudar som är överlägsna.. och detta tycker jagär asskul. Det är jättekul att göra gubben och komma på all historia, men dessutom så tycker jag det är askul att spela med den. Istället för att få små grupper av tex tirakermot sig kan denne stöta på tex en arme ute i krig eller nått liknande. Kanske råkar han komma i fajt med en kung som inte gillar hur ärkemagikern kräver respekt av alla. :gremsmirk: Tycker det är skitkul jag iallfall, så powergaming är inge fel i mina ögon. Huvudsaken med rollspel är ju att man ska ha roligt när man spelar. :gremlaugh:

// Xepp
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
ända sen vi körde med ett vit/svart kamel system i DnD för att rösta vem som förtjändade mest/minst XP efter varje spelmöte började allt bli MYCKET bättre efter ett tag, så vi kunde snart skita i systemet för att ingen vill ge svarta kameler
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
ända sen vi körde med ett vit/svart kamel system i DnD för att rösta vem som förtjändade mest/minst XP efter varje spelmöte började allt bli MYCKET bättre efter ett tag, så vi kunde snart skita i systemet för att ingen vill ge svarta kameler
Brrr... Nu hade jag ju tänkt mig lite mer informella samtal med fokus på att lösa problem, inte att finna den skyldige och straffa honom. Känns som lite väl mycket dokusåpa över det hela, men det är i alla fall kul att se att ni inte hänföll till pakter och backstabs...

Mvh / Phelan
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Huvudsaken med rollspel är ju att man ska ha roligt när man spelar.

Och spelleder! Men det är inget kul för de övriga i gruppen om en är jättemäktig.......
Och den t.ex tvingar deras rps att göra massa saker....
Jag tycker iaf inte att powergamening är skoj, men men alla får ju tycka som de vill
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Det är ju vanligt med råd om att göra äventyr där våld inte löser allt osv osv. Och det är ju bra råd, om man nu utgår från att spelare vill att deras personer ska klara av uppdragen. (som en parentes är det också kul att försätta sin karaktär i situationer som man vet kommer att vara synnerligen svåra, att spela en krigare som ska impersonera en adelsman exempelvis)
Men man måste naturligtvis tänka ut hur detta ska gå till också, vilket inte alltid är det lättaste. Några tips:
* Vad händer om motståndarna inte har vapen? Kanske är det ett politiskt motstånd, eller så är motståndaren en präst?
Om rp löser problem av den här typen har de helt enkelt dålig attityd...
* Vad händer om motståndarna är för mäktiga för att slås ner? Lamior, drakar, mm...
* Vad händer om motståndarna är "vanligt" folk? Bönder/en konkurrerande handelsman eller liknande... Se ovan angående attitydproblem
* Kulturellt stigma - kulturen i landet där äventyet utspelar sig se ned på krigare, hunsar dem, höjer priser för dem osv osv. Detta gäller förstås inte en enskilld handelsman utan hela kulturen! Personer som fortsätter hävda sig medelst vapenmakt kommer ju att sakta men säkert drivas in i kriminalitet eller fredlöshet. Kan för övrigt vara ett synnerligen trevligt kampanjupplägg. Om rp är smarta så kommer de kanske på iden att börja framställa sig själva som frihetskämpar för att motivera sitt våldsamma agerande. Kanske kan de starta en revolution?

Ja, lite idéer i alla fall. Det handlar om att tänka lite annorlunda som Sl för att få spelarna att tänka annorlunda.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Äsch, varför inte? Alla situationer är precis så intressanta som man gör dem, i min mening.
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Re: Det är bara att bita ihop ^_^ [ot] [nt]

[ot] - off topic (eng. 'utanför ämnet')
[nt] - no text (eng. 'ingen text')
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Mina vänner RP består av

Lite fakta om vad vår spelgrupp består utav

Jag spelar
Dvärgisk Vapenmästare som gillar att delta i svärdstorneringar.
Cirefalisk prins och tempelriddare. Han försöker bekämpa templets fiender
Zhanisk yrkessoldat som lämnat sitt land och blivit en äventyrare istället. Hamnar oftast i slagsmål för att han ser ut som att inte kunna göra något.

Tim spelar
Alvisk yrkessoldat som söker efter svårigheter inom "allt"
Raunisk barbarkrigare som svingar sin storyxa mot "allt"
Alvisk magiker. Har tyvärr inte sett honom i spel än.

Joel spelar
Tyvärr så vet jag inte nu. Hans RP som var en magiker råkade dö av en wyrd när han gjorde sig osynlig och trodde att den hade vanlig syn

Love
Kvinnlig cirefalisk livvakt som brukar oftast färdas runt världen med Spez. Kan nog säga att hon har blivit till en äventyrare.
Jargisk spejare som jag inte har en aning om hur han kom till Caserion och mötte spelgruppen.

Joakim
Alvisk magiker som är ovanligt paranoid. Om han ser en buske prassla när han sitter som eldvakt så ger han den en fylgisk laddning med 3 filament.

Johan
Vanarisk adelsman som gör vad som helst för att kunna få ett större rike i sitt lilla land.

Detta är ett tecken på att nästan alla i vår spelgrupp gillar personer som kan slåss eller utnyttja magi. Vi alla(även SL) har pratat om det och tycker faktiskt att det är lite konstigt. Så några utav oss bestämde oss för att skapa en RP som inte har ett yrke som har med vapen eller magi och göra.

Jag själv planerar och göra en missla som är en underhållare(gycklare, trubadur eller akrobat)
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
faran vad gäller powergaming är den att om det så bara är ett par i gruppen som spelar med riktigt hårda krigare/magiker eller liknande detta medför att om de andra vill ha någon överlevnads chans så måste de bylta på sina karaktärer vilket lätt kan eskalera att när de som gillar o ha mäktiga karaktärer inte längre har så mäktiga gemfört med den övriga gruppen vilket sedan leder till att för att de vöriga inte ska dö vid första hotfulla mötet så måste de fortsätta o bepansra sig osv.
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Re: Mina vänner RP består av

vettifaasen om det är så konstigt att äventyrare har en tendens o vara vapenfört folk menar sannolikheten för att en bondpojke köpman eller adelsman beger sig ut för att leta äventyr anser jag vara klart mindre än att soldat skulle göra det. det finns trotsallt situationer som kan kräva att man kan försvara sig och i sådant läge är det nog inte så hett att vara en bondpojke.utan beväpning eller vetskap om hur man slåss.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Minska på striderna...

Hallå.

För att lösa detta problem(?)så kanske du borde pröva att leda kampanjer som inte uppmuntrar till våld. Eller helt enkelt kampanjer där våld verkligen ÄR sista lösningen. Prova intrigerande kampanjer runt adelsfolk och andra makthavare. Där blir våldet oftast mer en bakgrundssak då offentligt våld kan få karaktären att förlora ära och prestige.

Tzimisce
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Seriöst?

Är verkligen det något att klaga på? Fokusera i stöllet på innehållet i det han skriver. Vet du vad jag är allergisk mot? Jo jag är allergisk mot folk som inte tål att alla inte skriver prickfritt.

Tzimisce
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Re: Minska på striderna...

ibörjan av varje äventyr så försöker jag att inte ha några strider. men ofta går nån av dem och förolämpar en person på tex en bar bara för att det e så kul
 
Top