Nekromanti Angående strid

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
I min kommande kampanj kommer flera av rollpersonerna ha över 21 i sina stridfärdigheter. Då måste självklart motaståndet uppgraderas till deras nivå så min fråga lyder: Hur är det tänkt att två motståndare med över 21 ska slåss imot varandra? Vänta tills motståndaren fumlar eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur är det tänkt att två motståndare med över 21 ska slåss imot varandra? Vänta tills motståndaren fumlar eller?"

Jag vet inte om det är tänkt så, men det är vad som blir resultatet i alla fall.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
1) Man inför reglerna från Drakar och Demoner Expert och delar upp värdet i flera olika attacker.

2) Man inför min regel om snygga attacker (se "Hjälp mig med en husregel" nedan) för att minska motståndarens CL.

3) Man slåss nästan uteslutande i extrema situationer (på ett stenblock som faller längs med ett gigantiskt vattenfall, i en skum och mörk borg, på lina osv)

4) Förr eller senare hackar den ene sönder den andres vapen.

5) Man undviker rena dueller utom i dramatiska slutstrider.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Man kör med "fintregeln" som brukar funka bra tycker jag. Dvs man kan när man anfaller bestämma att man vill finta med ett visst antal poäng. Motståndaren får då lika mycket minus i sin CL som du drar av från din egen CL.
Ex) A med 21i CL mot B med 20 i CL.
A och B har slagits ett tag och båda märker att deras "vanliga" attacker inte biter. Motståndaren är helt enkelt för duktig. A börjar därför finta och drar av 5 från sin CL ner till 16. Motståndaren B får då "bara" 15 i CL att parera anfallet. Simpelt och bra regel tycker jag. Löser det hela på ett smidigt och relativt logiskt sätt, eller?

//Hawkmoon som inte brukar ha så duktiga spelare, men väl motståndare till spelarna...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Förslag + Expert + Stormbringer

Man kan använda reglerna om särskild och perfekt träff från Expert och kräva ett särskilt respektive perfekt försvar för att skydda mot sådana. Lyckat försvar kan (föreslår jag) reducera en perfekt träff till en särskild eller en särskild till en vanlig...

För folk som saknar Expert:
perfekt slag är om man slagit en etta och sedan lyckas med ett nytt slag (har man 21 eller mer är 1 alltid perfekt, 2 följt av ett lyckat slag med -20 är då också perfekt)
särskilt slag är om man slagit 5 eller lägre och sedan lyckas med ett nytt slag (har man 21 eller mer slutar man slå det andra slaget; särskilt resultat inträffar då alltid när ens första slag är mindre än eller lika med cl/4 (avrundat nedåt)

(btw: rekommenderar jag att folk överväger Stormbringers mekanik för särskilt bra träffar; En särskild träff innebär att man slår två stycken vapenskador och adderar dem, perfekt innebär att man också bortser från pansar)
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag vet inte om det är tänkt så, men det är vad som blir resultatet i alla fall.

Nix!

Spelar man EDD så delar men helt enkelt upp sitt FV och tvingar på så sätt motståndaren att göra detsamma.

Spelar man DoD91 däremot blir det lite knepigare, men en perfekt träff går ju alltid in iaf.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag vet inte om det är tänkt så, men det är vad som blir resultatet i alla fall.

Nix!

Spelar man EDD så delar men helt enkelt upp sitt FV och tvingar på så sätt motståndaren att göra detsamma.

Spelar man DoD91 däremot blir det lite knepigare, men en perfekt träff går ju alltid in iaf.
 

cthulhu-fan

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
3
Location
Borås
Re: Förslag + Expert + Stormbringer

Jag och mina kompisar har utvecklat detta med perfekta och särskilda träffar...

Perfekt är lika som förut

Särskilt är annorlunda på så vis att istället för att slå fem eller lägre så har vi gjort att när man ska slå under sin färdighet för att slå perfekt men misslyckas så blir det särskilt istället (och bara då)

det fungerar bra i praktiken för det är alldeles för lätt att slå särskilt i tanke på hur bra det är.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Re: Angående strid i DoD91

Spelar man DoD91 däremot blir det lite knepigare

Jupp det blir det, eftersom DoD91:s regler angående FV slutar att fungera efter 19. Brukar vanligtvis spela med orutinerade karaktärer (jag tycker det är roligare än att ha jättebra som alltid lyckas...) så det här är inget större problem för mig men jag har trots det skissat ihop följande regler tillsammans med en kusin (det var väl ett par år sedan... kommer ihåg att vi hade en livlig diskussion om %chansen att fumla iaf) som täcker upp till FV 40.


Fummel:
Om du slår 20 ska du slå igen med en T100. Slår du högre än (FV+10)*2 så har du fummlat. Annars har du misslyckats.

Perfekt:
FV 1-20: Slår du 1, så slå igen. Får du FV eller mindre (1-19), så har du lyckats perfekt, annars har du "bara" lyckats.

FV 21-30: Slår du 1 så är det perfekt. Slår du 2 så slå igen. Får du då (FV-20)*2 eller mindre, så är slaget perfekt, annars har du "bara" lyckats.

FV 31-40: 1 & 2 är alltid perfekt. Slår du 3, så slå igen. Får du då (FV-30)*2 eller mindre, så är slaget perfekt, annars har du "bara" lyckats.


ps. Och ja, jag är mattenörd till och från.... ds. /images/icons/smile.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Spelar man EDD"

...vilket jag inte gjort sedan 1991.

Själv föredrar jag Pendragons system. Slå 1T20, under eller lika med ditt färdighetsvärde, men över motståndarens tärningsslag. Har du ett FV över 20, lägg till det som överstiger 20 till tärningen. Funkar skitsmidigt.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ett annat förslag.

"I min kommande kampanj kommer flera av rollpersonerna ha över 21 i sina stridfärdigheter. Då måste självklart motaståndet uppgraderas till deras nivå så min fråga lyder: Hur är det tänkt att två motståndare med över 21 ska slåss imot varandra? Vänta tills motståndaren fumlar eller?"

Ett annat alternativ kan vara att man inför en husregel som som säger att man inte kan högre FV i en stridsfärdighet än den grundegenskap den baseras på.

DoD6 har denna regel numera för färdigheterna. Du kan inte heller längre träna upp dina grundegenskaper. Stridsreglerna är numera ändrade till att du kan upp till fyra attacker och pareringar beroende på yrke vilket gör att det inte gör så mycket om någon ha 21 på en attack.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Förslag + Expert + Stormbringer

det fungerar bra i praktiken för det är alldeles för lätt att slå särskilt i tanke på hur bra det är.

Mjo, jag är nog böjd att hålla med dig, om man använder den traditionella tolkningen att ett särskilt anfall enbart kan pareras av ett särskilt försvar.
Om man däremot låter en lyckad parad reducera en särskild träff till en vanlig träff (den skyddar _delvis_) så funkar det ganska bra att folk som är bra får särskilt ganska ofta. Mellan två proffs kommer då en särskild träff vanligtvis innebära normal skada. Fördelen är att strider mellan proffs inte blir "slå 1 först" utan skalar jämare med relativt fv. Någon som har fv 30 har t.ex. 35% chans att utgöra en reell risk för någon annan som har 20+ fv snarare än 10%.

Jag är i.o.f.s. skadad av stormbringer ;)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nakdelen med pendragons system är att pytte-modifikationer blir totalt avgörande. Ett och samma slag kan växlas från att vara perfekt (whee! glädje!) till att vara misslyckat (Va!? vad hände?!) bara för att sl anser att du hade ett litet avdrag för något. I ett system där slå lågt alltid är bättre så kan en pyttemodifikation bara påverka litetgrann.

Jag försökte införa pendragonsystemet, men mina spelare skrek... av bland annat ovanstående skäl :gremsmirk:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ett och samma slag kan växlas från att vara perfekt (whee! glädje!) till att vara misslyckat (Va!? vad hände?!) bara för att sl anser att du hade ett litet avdrag för något."

Får man modifikationerna först så kan det inte hända, och eftersom utfallsrummet egentligen är detsamma (de enskilda utfallen kommer bara i en annan ordning) så ser jag inte problemet.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
"Spelar man DoD91 däremot blir det lite knepigare, men en perfekt träff går ju alltid in iaf."

Om man inte har tjuvtittat i Hjältarnas handbok. Jag vet inte hur det fungerar i Expert, men i 4:an med Hjältarnas så får man dela upp sitt FV på två slag om man har över 21, tre slag om man har över 31 osv.

Det finns också andra spännande saker man kan göra om man har över 21 i ett vapen enligt Hjältarnas. Bla så kan man kansta sitt vapen med halverat CL...
Jag har inte med mig reglerna till skolan, så jag kan inte ge någon noggrannare redogörelse för vad man kan göra...
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Ett annat förslag.

"Ett annat alternativ kan vara att man inför en husregel som som säger att man inte kan högre FV i en stridsfärdighet än den grundegenskap den baseras på.

DoD6 har denna regel numera för färdigheterna.
"


Vilken grundegenskap baserar sig stridsfördighetena i 6:an på, och gäller begränsingen SK också? Det är ju inte samma sak som FV.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Får man modifikationerna först så kan det inte hända,

Mjo, men i praktiken, i villervallan runt spelbordet blir det inte alltid så :)

Nåväl, Jag kan inte argumentera för detta egentligen... Personligen gillar jag pendragonsystemet. Mina spelare stör sig dock något fruktansvärt på det hela. Skälen är nog mer "tärningspsykologiska" än rationella misstänker jag :gremsmile:
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Re: Ett annat förslag.

"Vilken grundegenskap baserar sig stridsfördighetena i 6:an på, och gäller begränsingen SK också? Det är ju inte samma sak som FV."

Stridsfärdigheterna, är ju olika de med...
1. Några är som vanliga färdigheter t.ex: Taktik och Dra vapen. 2. Och de andra är till för att ange hur många olika vapen man behärska t.ex: projektilvapen och närstridsvapen. Alla Stridsfärdigheter har SMI som bas utom Taktik som har INT.
Jag tycker att de i "grupp 1" borde vara grundegenskapsbaserade medans de i "grupp 2" borde vara obegränsade men jag vet inte...
Det står inget i boken (som jag hittat) och då borde samma saker ju gälla för båda /images/icons/frown.gif.

/[color:red]von Schnigel</font color=red> vars spelgrupp har modifierat den reglen lite...
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Re: Ett annat förslag.

"Vilken grundegenskap baserar sig stridsfördighetena i 6:an på, och gäller begränsingen SK också? Det är ju inte samma sak som FV."

SK är ju ingen färdighet för man kan ju inte lägga fp på det, eller?
Stridsfärdigheterna, är ju olika de med...
1. Några är som vanliga färdigheter t.ex: Taktik och Dra vapen. 2. Och de andra är till för att ange hur många olika vapen man behärska t.ex: projektilvapen och närstridsvapen. Alla Stridsfärdigheter har SMI som bas utom Taktik som har INT.
Jag tycker att de i "grupp 1" borde vara grundegenskapsbaserade medans de i "grupp 2" borde vara obegränsade men jag vet inte...
Det står inget i boken (som jag hittat) och då borde samma saker ju gälla för båda /images/icons/frown.gif.

/[color:red]von Schnigel</font color=red> vars spelgrupp har modifierat den reglen lite...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Stormbringer

"(btw: rekommenderar jag att folk överväger Stormbringers mekanik för särskilt bra träffar; En särskild träff innebär att man slår två stycken vapenskador och adderar dem, perfekt innebär att man också bortser från pansar) "

Stormbringer 5th ed (före detta Elric!) råkar vara mitt favorit system. Har använt det systemet till ett antal DoD kampanjer istället för min tidigare EDD/DoD'91 combo.
Om man vill ha en nyare version av BRP systemet (än den som används i DoD/EDD/DoD'91) rekommenderar jag Stormbringer varmt.
 
Top