Nekromanti Angående sl-karaktärer

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Jag har precis börjat spela n2 och undrar hur folk brukar göra med sina sl-karaktärer. Ett karaktärsblad per skurk (eller vad det nu blir) värkar onödigt. Men man måste ju ändå slå döds- och chockslag för dem. Blir det inte jobbigt att räkna utan rutor att kryssa.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag finner inga problem med att bara anteckna kortfattat vad som är viktigt hos SLP:n, och om denne hamnar i strid så är det ju bara att skriva antal Trauma kryss han erhållit på ett kladdpapper, och sedan dela det värdet med antal skadekolumner så vet du hur svårt dödsslaget är (funkar ju även med Smärta och Svårighet, o.s.v.). Lite huvudräkning bara, men det går t.o.m. fortare än att kryssa i rutor. Annars är det ju bara att rita upp ett par rutor med en bläckpenna så har du en helt funktionell variant av de som finns på karaktärsbladen. Om det nu är en väldigt viktig SLP så kan du ju alltid skriva ut något formulär du gjort själv eller laddat hem.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
SLPs och grejer.

Jag brukar göra så här. Jag har plitat ned nånstans en standard polis, en standard militär och en standard interpol agent.
Sen för varje äventyr så gör jag nya standard fiender. T.ex. standard företagssoldat företag:<namn>.

Så vad jag försöker säga är att för dussinfiender i dussinstrider så genereliserar jag och säger att alla är likadana, har lika mycket i färdigheterna osv. Sen har man kladdpapper (har själv ett helt block) där man som hastigast antecknar trauma och smärta (brukar skita i blod och utmattning för dussinstrider). Till slut konstaterar man att sin boffersoldat #1 är död och går vidare till boffersoldat #2.


Däremot.
För viktigare skurkar, som kanske ska vara med i flera äventyr och som karaktärerna kanske har träffat och talat med vänligt innan dom insåg att han/hon var en elak jävel som borde fyllas med bly. För den typen av viktigare karaktärer så brukar jag ge dom ett formulär.

Hmm, insåg att det här blev smulan rörigt, hoppas jag inte gjorde saker och ting värre /images/icons/smile.gif
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Jag har sett någonstans rollformulär för SLP's. Men vars kommer jag inte ihåg /images/icons/doh.gif
Var för övrigt till Eon. Men det tar inte så lång tid att ändra om man kan använda Word
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Kryssformulär!!

Personligen föredrar jag följande metod, både då det gäller mer genomarbetade SLP:s och mindre viktiga:
Jag skriver ner grundläggande fakta som attribut, utseende, personlighet, färdighetsvärden och utrustning. Om jag har en en hel drös med dummingar (Låt oss ta Syndikatet som exempel) utan större betydelse så skriver jag ner generella fakta (se ovan) som gäller för samtliga karaktärer under ex. benämningen "Sins-vakter".

Nu till det relevanta, kryssformulär! Detta är svaret på dina drömmars önskningar, gör kryssformulär! Ladda ner ett rollformulär från internet, behåll enbart kryssraderna längst ner. Infoga ca 4 sådana kryssformulär i ett dokument och skriv ut! Nu är det bara att gå till kopiatorn i ex. skolan och dra 10 kopior. Nu har du 40 kryssformulär, vilka borde räcka ett bra tag om du använder blyerts!

Mvh // Baron Natt och Dag
 

InFlames

Veteran
Joined
22 Jun 2001
Messages
4
Location
Skövde
SLP - Formulär

Slängde ihop ett sådant i Excel för ett tag sen. Ska bara hitta det. Det bestod av ett formulär med lite mer detaljerad info och kryssrutor plus ett blad med bara kryssrutor för de SLP som det finns flera likadana av. Tex Säkerhetsvakter eller soldater.
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
är en slp sjuten i huvudet blir han oftast dödad. viktiga slps brukar jag ha koll på men inte mesiga bi roller som fiender dem möter eller biskurkar. improvisera de mästa värdena som typ ja han har 12 i pistol mm
 
Top