WRNU Angående sabotage och avstängning ifrån posta låtar tråden

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sabotage är ett opolitiskt punk och skinheadband som spelar oipunk som har eller har iaf haft en så kallat rasifierad medlem s senast 2020 så jag tror föga dom är högernationella . Vad varje enskild individ i bandet röstar på är svårt att uttala sig om men bandet som sådant är inte höger politiskt.
nedladdning (1).jpeg

sabotage1.jpg
 

Attachments

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
So , gör det att alla andra i bandet är höger ?

Gör det bandet i sig höger , gör det musiken dom spelar höger , gör det att låten jag postade har ett högernationellt budskap ?


Var ace of base ett nazi band och resten av medlemmarna Nazi för att Uffe spelat in en dålig nazi skiva på 90-talet ?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
So , gör det att alla andra i bandet är höger ?

Gör det bandet i sig höger , gör det musiken dom spelar höger , gör det att låten jag postade har ett högernationellt budskap ?
Att bandet är långt åt höger är ju uppenbart. De spelar UT-covers och hatar kommunister. Och har en nazist i bandet. Vad de andra tycker om just nazism vet jag inte men jag tycker att det räcker med 1st nazist för att jag ska fördöma och startlista.

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Att bandet är höger är ju uppenbart. De spelar UT-covers och hatar kommunister. Och har en nazist i bandet. Vad de andra tycker om just nazism vet jag inte men jag tycker att det räcker med 1st nazist.

Jag anser ju inte att Ultima Thule är nazister , nationalromantiker ja ett dåligt band som gör dålig musik ja men att försöka hitta nazism i deras texter då får man leta bra länge.

Att inte tycka om kommunism är väll inte att automatiskt likställa med att man för den sakens skull är nazist .

Sedan så förstår jag inte det här med att brunsmeta hela bandet för att en nuvarande eller fd medlem skulle ha högeråsikter . Vad har det med bandet som helhet att göra

Sjunger dom högerextrema texter osv har dom tagit ett öppet högerextremt ställningstagande vilket många vitmakt band gör , dom som är äkta nazister hymlar inte med det. Om du tittar på nazistgrupper så är det ss symboler och hakkors och Adolf Hitler all over the place och låtar som är betydligt grövre och innehåller mer rasism och nazism än att man skall slå hål på folks självbelåtna miner och köra upp deras konsensus i röven

Jag har också svårt att tro att om dom är äkta nazister att dom skulle vilja ha med utlandsfödda mörkhyade personer i sitt band .
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag anser ju inte att Ultima Thule är nazister , nationalromantiker ja
Är dom inte kända för att dom heilade på scenen? Och för att Bevara Sverige Svenskt var producent/distrubutör/Illustratör av deras första skiva?

Visserligen hävdar de själva att Hitlerhälsningar på scenen inte är politiskt (och medger i samma andetag att somliga av dom hade inramade bilder av Hitler i 'pojkrummet') 🤔
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är dom inte kända för att dom heilade på scenen? Och för att Bevara Sverige Svenskt var producent/distrubutör/Illustratör av deras första skiva?

Visserligen hävdar de själva att Hitlerhälsningar på scenen inte är politiskt (och medger i samma andetag att somliga av dom hade inramade bilder av Hitler i 'pojkrummet') 🤔
Det var mer än jag visste..


Det jag fann då jag lyssnade på Ultima Thule var att det lät som ett dansband med nationalromantiska texter som sjöng om fjordar och fjäll och vikingar och mörka granskogar i fjärran norr osv och inget av det upplevde jag som direkt rasistisk eller främlingsfientligt
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Det var mer än jag visste..


Det jag fann då jag lyssnade på Ultima Thule var att det lät som ett dansband med nationalromantiska texter som sjöng om fjordar och fjäll och vikingar och mörka granskogar i fjärran norr osv och inget av det upplevde jag som direkt rasistisk eller främlingsfientligt
Nä, det är ju det som är tricket. Om man gör låtar där man vrålar hur coolt Treblinka var så kommer mamma och pappa och knäcker skivan direkt. Sjunger du hur mycket du älskar fina Sverige då kommer mamma och pappa inte knäcka skivan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nä, det är ju det som är tricket. Om man gör låtar där man vrålar hur coolt Treblinka var så kommer mamma och pappa och knäcker skivan direkt. Sjunger du hur mycket du älskar fina Sverige då kommer mamma och pappa inte knäcka skivan.
som jag sa till Mogger att band som är nazi brukar väll inte göra nån hemlighet av det . Dom brukar väll skylta med det i texter och symbolik och rent ut säga att dom är nazi . Vilket jag inte upplevde att Ultima Thule gjorde på den tiden då jag hörde några låtar , ultima Thule är som sagt inte ett band jag lyssnar på till vardags då jag tyckte att det jag hörde var fruktansvärt dåligt rent musikaliskt och då dom spelar en musikstil som inte tilltalar mig då jag tyckte som lät som ett dansband så jag har inte engagerat mig i deras musik eller historia eller vart dom stod eller står politiskt idag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
som jag sa till Mogger att band som är nazi brukar väll inte göra nån hemlighet av det . Dom brukar väll skylta med det i texter och symbolik och rent ut säga att dom är nazi . Vilket jag inte upplevde att Ultima Thule gjorde på den tiden då jag hörde några låtar , ultima Thule är som sagt inte ett band jag lyssnar på till vardags då jag tyckte att det jag hörde var fruktansvärt dåligt rent musikaliskt och då dom spelar en musikstil som inte tilltalar mig då jag tyckte som lät som ett dansband så jag har inte engagerat mig i deras musik eller historia eller vart dom stod eller står politiskt idag.
Det här var ett led i att smyga med sina åsikter. SD gjorde samma resa. En planerad strategi som dessutom har funkat väl. Som tur är finns det de som gräver lite så att nazitrollen dras ut i ljuset. Och både UT och Sabotage (eller delat av dem) tillhör uppenbarligen den skaran.

Men det finns väl inte så mycket mer att orda om. Ett ärligt misstag från din sida och nu låter vi moderatorerna ta över.

Ville bara med lite länkar visa att kopplingarna finns. I all välmening.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Oavsett så tycker jag inte att man kan brunsmeta ett helt band för att en medlem är eller har varit höger man måste kolla på bandet i helhet , vad sjunger dom om , vilken symbolik har dom , har dom gjort öppet nazistiska uttalanden och har dom tagit ett öppet nazistiskt ställningstagande

Det är som om jag skulle gå till jobbet och få reda på att Kalle på jobbet röstar på AFS , det gör inte att alla andra som jobbar där per automatik är högerextremister och det förvandlar inte plötsligt arbetsplatsen till SS officersskola i bad-tölz

Men moderatorerna får bedömma i det här fallet.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
som jag sa till Mogger att band som är nazi brukar väll inte göra nån hemlighet av det . Dom brukar väll skylta med det i texter och symbolik och rent ut säga att dom är nazi . Vilket jag inte upplevde att Ultima Thule gjorde på den tiden då jag hörde några låtar.
Fast det är nog minst lika vanligt att naziband döljer det för vanligt folk, men använder symboler och texter som hintar till de som vet.
(Och tvärtom, att band som inte är nazister som leker med nazistisk symbolik för att typ provocera eller nåt?)

Ultima Thule är nog svårt att hävda att de inte är laddade med dåliga associationer, kanske framför allt om man minns tidiga 90-talet, vilka sammanhang de var i. Klart att man kan gilla artister som man inte håller med men man får kanske räkna med reaktioner om man postar dom.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast det är nog minst lika vanligt att naziband döljer det för vanligt folk, men använder symboler och texter som hintar till de som vet.
(Och tvärtom, att band som inte är nazister som leker med nazistisk symbolik för att typ provocera eller nåt?)

Ultima Thule är nog svårt att hävda att de inte är laddade med dåliga associationer, kanske framför allt om man minns tidiga 90-talet, vilka sammanhang de var i. Klart att man kan gilla artister som man inte håller med men man får kanske räkna med reaktioner om man postar dom.
Jag har som sagt noll koll på vad dom olika medlemmarna i bandet sabotage röstar eller har röstat på då det inte är det första jag gör att gå igenom alla bandmedlemmar i band jag lyssnar på's politiska historia .

Jag har alltid haft den uppfattningen att om ett band inte är uttalat höger eller vänster så är dom inte det och vad enskilda medlemmar röstar på representerar inte bandet i helhet. Så länge ett band inte är uttalat nazistiska så utgår jag ifrån att dom inte är det.

.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Jag tänker på Siewert Öholm när jag läser denna tråd.
 
Status
Not open for further replies.
Top