Nekromanti Angående personlighet

GoblinGurra

Swordsman
Vad händer om rollpersonen får sin PER sänkt till 0 eller lägre?
Blir RP:n så ful att han begår självmord eller dör han bara av fulhet.

lijat

Swordsman
Eftersom per också representerar carisma så har jag för mig att han blir apatisk och fullständigt likgiltig.

Perenna

Swordsman
[i)Vad händer om rollpersonen får sin PER sänkt till 0 eller lägre?[/i]

Det finns inte ens nå¨gon regel som kan sänka PER till 0?

Gastono

Hero
om man börjar med 3 (kan ej få lägre från början) och får sitt t.ex sitt kindben krossa så kan per sänkas med ett..
Sedan så blir man av med ens öron minus 1 per till och till sist så krossas näsan..ååå hokus pokus = noll i per!

Hjalle

Swashbuckler
Hm, om man får PER sänkt till noll på grund av till exempel ansiktsskador blir man nog inte likgiltig och apatisk - det som händer är att man blir totalt vanställd och att folk i regel flyr hals över huvud, spyr och darrar av rädsla när rollpersonen kommer. Förmodligen försöker sturskingar döda monstret (rollpersonen). Rollpersonen blir utstött, bespottad, ansedd som monster eller demoniskt vidunder och liknande... Vilket i sin tur givetvis kan göra rollpersonen till en likgiltig och apatisk person, men inte nödvändigtvis behöver ha den effekten (kan bero på VIL?).

-Hjalle

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Eftersom PER är ens utseende och allmänna personliga utstrålning så är det inte riktigt ett värde som kan nå noll enligt min mening. För försök tänka er en person utan någon som helst utstrålning eller utseende. Kan ni det? Allting han gör påverkar er inte över huvud taget. Det vore som om han vore osynlig, kanske skulle vara en godkänd liknelse.

Därför så skulle jag lägga en nedre gräns för PER, på antingen 1,2 eller 3. Troligtvis på 3.

/Naug, föreslår

Pendragon

Swashbuckler
Därför så skulle jag lägga en nedre gräns för PER, på antingen 1,2 eller 3. Troligtvis på 3.
1 verkar rimligare då vissa raser har negativa modifikationer på PER. Thism t ex.

/Joel

GlueBall_UBBT

Warrior
FREAKSHOW!!

Hoho, vad många glada slavdrivare det skulle finnas om de kom över en sådan här fuling. Vem vill inte se det livslevande "människomonstret" från Asharinahalvöns mörkaste hedar? Personen i fråga blir så ful att han eller hon blir en guldgruva. Bur och piskrapp restan av livet. Tackar!

Rygar

Veteran
I så fall så var han antagligen riktigt ful från början och sen kryddades detta med krossat kindben(hängande ansikte?), ett krossat näsben(kroknäsa) och ett avkapat öra.. han blir ju inte vackrare men samtidigt inte så ful att han typ DÖR av fulhet. Snarare är han en ful person med hängande ansikte, kroknäsa och ett avkapat öra, fatta vilka frågor han får om han sitter på valfritt värdshus eller vad folk kommer undra vad han har varit med om egentligen...

astufft juh!

Ymir

Liten kantbaron
Fast det är är åter en sån där sak som motiverar tärningskoder istället för +/- -modifikationer för attribut. För visst, en genomsnittlig thism är kanske mindre trevlig och social än en vanar, men en riktigt vanskapt, vedervärdig och otrevlig vanar torde vara faen så mycket värre än någon thismalv - vad di där odödliga glinen än hittar på fortsätter de ju nästan undantagslöst att vara unga och snygga.

- Ymir, tycker till

Gastono

Hero
fatta vilka frågor han får om han sitter på valfritt värdshus eller vad folk kommer undra vad han har varit med om egentligen...
Om de vågar närma sig honom förståss :gremsmile:

Nja, om man varit med om det där är man nog så utstött och vän-löss (kanske) att man inte vill sitta på ett värdshus..
Eller blir man som frankiensteins-monster, ohyggligt ful men innerst inne god!
Man kanske inte skall fantisera för mycket förstås..

Pendragon

Swashbuckler
Fast det är är åter en sån där sak som motiverar tärningskoder istället för +/- -modifikationer för attribut. För visst, en genomsnittlig thism är kanske mindre trevlig och social än en vanar, men en riktigt vanskapt, vedervärdig och otrevlig vanar torde vara faen så mycket värre än någon thismalv - vad di där odödliga glinen än hittar på fortsätter de ju nästan undantagslöst att vara unga och snygga.
Personlighet är inte enbart utseende heller. Så en Thism med PER 2 lär kanske inte vara fullständigt vanskapt, men han lär ha ett tämligen hårresande sätt att bete sig, som att t ex hälsa på folk genom att kärleksfullt gnaga av dem överläppen eller något annat charmigt...

/Joel - funderar på om taskig andedräkt och kroppsodörer i allmänhet också kan ha med saken att göra...

Marukusu

Hero
Nej. [ANT]

Personligehet kan inte, hur uppfuckat det än låter sänkas p.g.a. ålder i de officiella reglerna.

- Danne, det är jag.

Zishan

Veteran
Man får tänka logiskt på ett PER sänkning. PER i Eon är ett värde som kännetecknar karaktärens intryck på andra, och ett lågt PER värde gör lika stort intryck som ett högt. Säg att 10 är normalt, ju mer negativt man går därfrån eller positivt är ger ett starkare intryck. Utöver de andra egenskaper som storlek och de handlingar man gör.

Så med kombination av rasmodefikationen anser jag att de lägsta värdet för den spefika rasen är det minsta en person kan ha.

Noll för mig är lika med auto-död. Tänk dig noll i nån annan egenskap, Typ STY, RÖR, TÅL osv. Det blir inte en spelbar karaktär. Och det är ju det allt handlar om, spelbarhet!

Så balansera sänkningar så att karaktären blir spelbar, för en icke spelbar karaktär innebär att du dödat spelet för den spefika spelaren och karaktären. O rollspel är ett spel man vill ska hålla länge o vara spelbart.

Johan K

Gammal & dryg
Rent hypotetiskt så tror jag iaf att karaktären skulle bli en ingen.. Man skulle inte se karaktären, inte lägga märke till den överhuvudtaget elelr något sådant.
Antar åxå att karkatären inte skulle vara allt för vacker.
Dock så tror jag inte att han skulle dö pga att man får 0 i per.

Rickard

Urverk speldesign
"PER i Eon är ett värde som kännetecknar karaktärens intryck på andra, och ett lågt PER värde gör lika stort intryck som ett högt. Säg att 10 är normalt, ju mer negativt man går därfrån eller positivt är ger ett starkare intryck. Utöver de andra egenskaper som storlek och de handlingar man gör. /.../ Noll för mig är lika med auto-död."
Så du menar att man inte kan vara totalt blind för då är man död? Coolt.. Det ger mig ett litet annat synsätt på de blinda som går omkring i vår värld.. :gremsmile: Annars håller jag med dig.. Låga värden är uppmärksammade... och det i alla färdigheter.. Någon som är sjukling märks rätt snart.. Blind likaså och även en döv person lägger man märke till efter en stund..

Jag vet inte om Eon har det, men jag skulle slänga dit ett skräckvärde på de som har 0 i PER.. Barn och djur blir rädda för personen och är det något som händer så är det den personen som blir beskylld.. Folk viskar till varandra i dennes närhet om personen och missrykten far ut vartän individen rör sig.. Det är nästan som en magisk förmåga..

Likaså skulle jag vilja ha förmågor för extremt hög PER, som att folk säger mer än vad de egentligen vill till personen.. Denne blir alltid väl bemött... Får priser och dylikt nersatt.. Folk ljuger inte för personen och så vidare.. Visserligen så kör jag lite med det redan nu, men för att få folk (spelledare) att inse hur speciellt det är med så extrema värden i attributen så borde man ha förmågeregler..

/Han som saknar regler för "rykte"

Virocon

Swordsman
PER är ofullständigt.

Om vi antar att det finns flera dimensioner av PER, så som Pondus, Karisma och Harmoni, där Pondus-personer blir populära genom sin styrka, tuffhet, status eller liknande, Karisma-personer blir populära av skämt, dans, vackert utseende eller liknande, och Harmoni-personer (som alver) blir populära genom uppvisande av extrem självkontroll, lugn, vänlighet, balans osv, så blir PER ofullständigt. PER, i min spelgrupp, är uppdelad i tre värden: KAR, PON, och HAR. Karisma kan mycket väl sänkas av förstörda öron, näsor, kindben osv, då det vackra utseendet inte är lika vackert som innan. Pondus, om det är fråga om en rik persons pondus, minskar kraftigt om han förlorar det som gjorde honom fruktad, dvs hans pengar. En rik som blir fattig förlorar sina vänner fort, och hans fiender hämnas. Harmoni kan tänkas skadas om personen utsätts för extremt psykist trauma, så som att besöka de lägsta nivåerna av underjorden och hälsa på invånarna.

Om frågan här är om PER på 0 gör en synnerligen oharmonisk, bisarrt elak och ohyggligt ful varelse, är det naturliga svaret nej. Om frågan är om utseendet kan sjunka till 0, så skulle jag säga att Eon är som en dator; du kan, teoretiskt, lyckas med bisarrt knasiga saker, så därför behövs en människa för att kontrollera vad som sker. Spelledaren har som uppgift att inte låta regelverket lämna verklighetens ramar. 0 i personlighet händer inte. Jag lovar.

-Tommy