Nekromanti Angående Offensiv

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Jag är en SL som har några problem med ett par spelare som endast kan slåss... De lever,andas och gör allt för sina vapen... Jag hade tänkt att köpa offensiv men tvekar då jag oroar mig för att det ska öka den redan alltför höga våldsnivån... Hur ska jag motivera våldsminskning och dessutom köpa en modul som enbart går ut på våld?

har någon ågot förslag?
kanske använda offensiv ENBART för mina ögon (och spelare som kan hantera det som står däri....)

//Gunnar -- tacksam för svar...

Watashi aku ryuujin desu
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Använd ländernas lagar i spelet...
"Maskingevär är olagligt i detta land" (svårt slag för Undre Världen eller svårare än så)

/Seinet - Fan vad Musse lyckades med sina "UndreVärlden"-slag när vi skulle köpa utrustning till ett bankrån...

<font size="3">Klaga inte på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se
 

Yaqobo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Jag brukar inte låta mina spelare läsa så mycket i regelböckerna, eftersom det lätt kan bli koboldizerat.
Dom har ju tittat på vapnena och dom förstår stridsreglerna, det räcker tycker jag.
Ett tips till spelledare som vill att spelarna inte ska läsa så mycket i böckerna: Ha inte böckerna framme utom när ni spelar, om dom vill läsa i böckerna, kan man fråga vilken bok, och vad dom vill kolla, och slå upp sidorna där det står åt dem(kanske tom kan du kolla upp det åt dom!), efter att de har svarat på dom grejjerna kommer dom inte sitta och titta igenom hela boken, utan bara det dom sa att dom skulle kolla.
Ska dom köpa vapen kan du visa några som är "bra för dem", låt dem gärna inte titta helt själva, eftersom inte alla seven-eleven-butiker har H&K G3A3 på lager.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hmmm.. jag är tveksam...

Vi låter alla spelare titta i alla böcker... Äventyren också, men då får de skylla sig själva (ingen är ju så dum så att dom gör det ändå...)

Mina spelare köper inte en massa häftiga vapen bara för att de vet att vapnena finns.. de köper vapen för att rollpersonen borde ha vapen...

Det skulle väl vafra löjligt att inte låta en kille som spelar en Solo och proffessionell lönmördare inte veta vad det finns för vapen? Han har antagligen ändå redan alla utkommna nummer av Guns & Ammo sedan år 2013 och kan allt redan... Ska man då inte låta spelaren få den kunskap som Rollpersonen har???

Och om man låter honom titta.. vad händer då när han ska spela en Eurocorp kille? ska ni radera det han sett i offensiv på nått mystiskt sett???

Vad jag menar är att det inte funkar så... Allt vi gör är att säga åt spelarna: "det där borde kanske inte du läsa. Det blir roligare för dig om du inte gör det."


Men vårt sätt är ju byggt på våra erfarenheter så jag vet itne..

chrull
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

BOTJER

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
40
har du problem med våldsfixerade spelare?
1. Gyllene regeln, det RP:na gör mot SLP gör SLP:s mot RP:na.
2. Var inte snäll med träfar och skador, följ relerna till punkt och pricka(ge SLP:s en liten fördel)
3. Bättre SLP:s.

om detta nu inte har hjälpt, skaffa då en utskrift av det gamla figurspelet apokalyps skadesystem, strunta i det vanliga sättet att kada och slå bara på dessa tabeller, de som vet vad jag menar förstår nog också effekten när dessa tabeller tillämpas på rollpersoner
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag håller med dig chrull..
Regler och liknande skulle jag inte hålla hemliga..
Däremot kan jag mycket väl hålla vissa delar av världen hemliga, eftersom jag då kan låta spelarna komma dessa hemligheter på spåren i olika äventyr.. Alla delar som inte kan räknas som "hemliga" ger jag dock spelarna full tillgång till, visserligen skulle de kunna tjuvkika bland hemligheterna, men då får de skylla sig själva.. =)

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 
Top