Nekromanti Angående nya mutant.

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Jag har länge funderat på att sätta mig närmare in i spelet, men plågad av en viss tidsbrist(studerande) har jag inte riktigt kunnat, än. Men jag skulle vara oerhört lycklig om ni kanske kunde posta era egna reflektioner och tankar angående spelet - hur det är jämfört med de äldre versionerna, samt hur smidigt spelsystemet fungerar.

Hoppas jag inte har slösat bort er tid - samt ni som känner att ni kan nog mycket, tveka inte att skriva ett svar, allt är lika mottaget.

Tack på förhand,
peter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, till att börja med har man återgått till den klassiska Mutantvärlden, med Pyrisamfundet, Ulvriket och liknande i stället för Neotokyo eller Luna - stort plus!
Systemet är en BRP-variant som alla tidigare, som verkar mer strömlinjeformad än tidigare varianter. Kroppsdelar används i stridssystemet, men i stället för att ha separata KP i kroppsdelar blir de utslagna om de tar en tillräckligt stor smäll på en gång - man kan alltså inte nöta ut en kroppsdel. Rollpersonsskapandet är en blandning av design och slump, eller snarare ett val. RP-skapandet lämnar lite att önska ur matematisk synvinkel (t ex är kostnaden för en slumpmässig mutation lika stor som medelkostnaden för en vald mutation - den borde vara lite lägre som en slumprabatt). Alla fyra klasserna har sina egna specialförmågor: mutanter har mutationer, psimutanter har psimutationer, robotar har robotekniska tillbehör och icke-muterade människor har talanger (oftast i form av bättre träning eller sociala fördelar).

Defekter är borttagna ur systemet. Vissa mutationer har inbyggda defekter (Regeneration gör en t ex mer sårbar för gifter och liknande p g a högre ämnesomsättning), och de mentala defekterna har ersatts av något som kallas Resonans som man får om man misslyckas med mentala mutationer. Mutationer som inte alltid är på räknas nu som färdigheter, i stället för att ha en fast procentchans. Många mutationer (framför allt psimutationer) blir bättre när man får högre procentchans - en psistöt (telekinetisk smäll) gör t ex 1T6+1/10 av värdet i färdigheten i skada (om jag minns rätt).

Stridssystemet vill jag minnas är rätt slimmat, men eftersom jag inte har boken här kan jag inte kolla upp exakt hur. Högteknologi är sällsynt men inte helt okänt, man kan köpa/byta sig till prylar.

I korthet kan jag varmt rekommendera ett inköp av Mutant: Undergångens Arvtagare, som i min mening är den bästa grundversionen av Mutant hittills.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Nya Mutant känns som den spel gamla Mutant kunde ha varit. Det känns mer stabilt än den första versionen, även om man lägger till Mutant 2 och den värld som beskrevs där. Man får en bra överblick över hur världen ser ut i regelboken, även om den gärna hade kunnat vara tjockare.

Reglerna är ungefär desamma som i Mutants allre första upplaga. Det är både på gott och ont; det är enkelt och snabbt, men ibland väldigt orealistiskt (senast vi spelade tyckte en spelare - helt rimligt - att den fiende han just skjutit i huvudet med ett lasergevär i alla fall borde ha lite ont).

Det finns en recension på rollspel.nu, närmare bestämt här. Den tycker ungefär som jag. Vad du framför allt får av Mutant är en häftig värld. Reglerna är inte speciellt upphetsande, men gör det jobb de ska göra.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Vilket nya mutant menar du?

Menar du det i den svarta boxen som var en cyberpunkkopia som brukar kallas Nya Mutant, eller menar du det nyutgivna Mutant: Undergångens Arvtagare?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Menar du det i den svarta boxen som var en cyberpunkkopia som brukar kallas Nya Mutant, eller menar du det nyutgivna Mutant: Undergångens Arvtagare?
Jag borde tänkt på att ställa samma fråga. Att jag inte gjorde det ser jag som något positivt. Det måste betyda att jag har lärt mig att när någon frågar om spelet 'Nya Mutant' frågar han om det nyaste spelet med namnet Mutant. Det kanske är dags att sluta kalla ett 10+ år gammalt spel för nytt? Tyvärr är den benämningen ganska hårt inarbeted.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det kanske är dags att sluta kalla ett 10+ år gammalt spel för nytt? Tyvärr är den benämningen ganska hårt inarbeted.
Kanske det, speciellt som den versionen i mitt tycke förtjänar att glömmas. Det var iofs inte dåligt, men det fanns inget som var bra heller. Färglöst system, färglös värld, ingen känsla.

Jag impulsköpte mitt exemplar, blev besviken och bytte några dagar senare bort det mot ett par trasiga solglasögon...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"senast vi spelade tyckte en spelare - helt rimligt - att den fiende han just skjutit i huvudet med ett lasergevär i alla fall borde ha lite ont"

Det där skulle jag nog tolkat som att han fräser av örat eller något.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Mera smärta!

Det där skulle jag nog tolkat som att han fräser av örat eller något.
Det skulle jag också, om han inte gjort 12 poäng i skada. (Fienden hade Traumatröskel 13.) Det kändes som om det borde göra ganska ont.

Något positivt med skadesystemet är att rollpersonerna fortfarande, efter 3 spelmöten, inte har dödat någon. Alla deras fiender har blivit oskadliggjorda genom brutalt våld, men överlevt för att lämnas till lämpliga myndigheter.

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
sluta ställa frågan

Alltså.
slutar vi undra och tar för givet att nya Mutant är det senaste så hjälper vi i det långa loppet till att ett nytt namn ges till Cybermutant...

Och M:UA är faktiskt mer Mutant än vi har fått på vad? 15 år?

chrull
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mera smärta!

Utan att man uppnår traumatröskeln har det inte blivit någon farlig skada, däremot kan man anta att lasern bränt köttet på kinden och fortgått till att fördärva området längs halsens sida och upp till örat. Alltså en substantiell skada, men inget farligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: sluta ställa frågan

Och M:UA är faktiskt mer Mutant än vi har fått på vad? 15 år?
Vilket är anledningen till att jag frågade. Tänk om det var ett missförstånd och stackaren sprang iväg och köpte original-nya mutant (svarta boxen). Det hade inte varit en vacker syn...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,647
Location
Uppsala
Re: sluta ställa frågan

Vilket är anledningen till att jag frågade. Tänk om det var ett missförstånd och stackaren sprang iväg och köpte original-nya mutant (svarta boxen). Det hade inte varit en vacker syn...

Känns aningen långsökt, med tanke på att det nya Mutant är nyare än Nya Mutant. Dessutom är det en referens man sällan ser, och spelet är inte av den typ du bara springer iväg och köper, eftersom det börjar vara en klenod, mer eller mindre.

Kanske som att anta att om du pratar om Neo från Matrix så kommer någon att springa iväg och köpa EON? Hoppas detta inte stämmer...

Men ur skribentsynvinkel: "skriv som om din läsare är en idiot" så är ditt inlägg beundransvärt :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: sluta ställa frågan

Känns aningen långsökt, med tanke på att det nya Mutant är nyare än Nya Mutant.
Det senaste Mutant har redan ett unikt namn: "Mutant: Undergångens Arvtagare". Det behöver därmed inte särskiljas ytterligare.

Det som kallas "Nya Mutant" har inte det, det enda som var skrivet på boxen var "Mutant", så där behövdes något för att skilja ut det. Jag tycker att det är lika bra att låta de benämningarna vara kvar för tydlighets skull.

Alternativt kan man kalla den äldre varianten för "Nya Mutant" och UA för "nya Mutant", och på så sätt markera att man anser "Nya" vara en del av namnet.

Är det någon som kommer ihåg om det överhuvudtaget fanns några mutanter i Nya Mutant?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: sluta ställa frågan

Känns aningen långsökt, med tanke på att det nya Mutant är nyare än Nya Mutant. Dessutom är det en referens man sällan ser,

Ändock finns den; gamla "Nya Mutant" hade ju till och med sin officiella förkortning från det - NMT.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Re: sluta ställa frågan

Är det någon som kommer ihåg om det överhuvudtaget fanns några mutanter i Nya Mutant?
Ja det gjorde det. Reglerna var i princip klippta rakt ur Pyrisamfundet och inslängda i Neuromancer utan cyberpunkkänsla. Det fanns regler för mutationer, även muterade djur nämndes. Däremot förekom de naturligtvis aldrig i någon publicerad produkt.

/tobias
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Mutant: Undergångens Arvtagare (M:UA är den gängse förkortningen) är ett mycket bra litet spel.

Regelsystemet är Basic Roleplaying med några mindre, lätt åtgärdbara buggar. Det är dödsenkelt och inte speciellt realistiskt men det är smidigt och går snabbt.

Världen är gamla Pyrisamfundet med klart tillbakaskalad teknologinivå och en hel del nya påhitt. Skön känsla - det här är vad man hade velat att originalmutant skulle vara...

Spelmakarna (Järnringen HB) satsar verkligen på att understödja spelet med gott material - ett äventyr är redan ute, till påsk kommer första delen i en jättekampanj (Den Innersta Kretsen, innehåller också kampanjinformation) och i pingst är det tänkt att den första Spelarboken, om IMM (eller Icke Muterade Människor för den oinitierade), ska släppas. Seanre i år kommer en SL-skärm och Spelarbok II: Mutanten (om Muterade människor och djur).

På spelets hemsida (www.mutant.nu) finns också ett mycket aktivt webforum där de flesta medlemmar i Järnringen hänger och svarar på frågor och undringar.

hälsar
Örnie (Dr Moreau på Mutantforumet...säg gärna hej om du tittar in!)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Tja, ett rätt trevligt om än något dystert spel. 90'talets karakteristiska dysterhet är ganska framträdande i framförallt de senare modulerna, men redan i grundreglerna märker man vad som komma skall. Grundreglerna slumpas bort på begagnatmarknaden, om du tycker att du har råd se till att skaffa Techno-boxen, Berlin-boxen och kanske Krim- och SVOT-böckerna.

Spelvärlden är helt annan än den i Gamla Mutant, nu är det inte postapokalyps utan en Gibson-inspirerad cyber-framtid som gäller. Reglerna funkar och är helt i klass med den engelskspråkiga måttstocken CP2020. Har du spelat något annat BRP-spel så känner du igen dig, i stort sett samma reger som i tidiga versioner av Drakar och Demoner.

Det enda felet jag kan se på spelet är att det heter just "Mutant", ett namn som senare återanvändes ytterligare en gång, då för det WH40K-inspirerade Mutant Chronicles, som utspelar sig i en über-dyster framtid.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: sluta ställa frågan

och spelet är inte av den typ du bara springer iväg och köper, eftersom det börjar vara en klenod, mer eller mindre.

Tja, i alla fall Tradition har haft en massa gamla moduler till Nya Mutant inne, även om grundreglerna kan vara knepigare att få tag på. Det vore ju inte så kul om någon sprang iväg och köpte dessa i tron att de är till den nya och relativt hyllade versionen, så jag tycker nog att trobergs fråga var berättigad.

Det är egentligen ganska sjukt att få diss för att man försöker hjälpa till, men det är väl sådan världen har blivit...

/Jakob
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: sluta ställa frågan

jag tycker nog att trobergs fråga var berättigad
Jag också, det är bra med en enhetlig nomenklatur. Titta bara hur behändigt det är med DoD resp D&D (när det funkar...).
 
Top