Nekromanti Angående några dalkiska utbrytaröar...

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
I någon DoD modul så nämns det förbigående att Caddo har i sin ägo en liten ögrupp men att några befrielsekämpar vill ändra på detta och smugglar in vapen. Detta är något som legat i mitt länge men som jag hade tänkt utveckla i en kommande kampanj. Jag undrar om någon mer känner till detta (jag tror att det nämns i en beskrivning av en by eller liknande) och vet namnet på ön/ögruppen. Kan det vara den ögrupp som finns utmärkt söder om Beyural på Kopparhavskartan (i Kopparhavets kapare-modulen) och Ereb-Altorkartan?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Ingen annan som kunnat svara? Nåväl.. Jag studerade kartorna lite närmare i Ereb Altor-boken.. Det verkar som om de öarna du talar om tillhör Erebos.. Det fanns till och med en liten "plutt" på en av de öarna, vilket utmärker att det finns en stad där.. Det stod dock inget om ögruppen.. Om jag får drista mig till en gissning så är det en "mellanhamn" som blivit befolkad.. En plats för att fylla på förråden på vägen mellan Erebos till Morëlvidynrikena i söder.. Erebos driver ju handel med alla Kopparhavets länder, i konkurrans med Caddo..

Bra idé till en kampanj annars.. Hur spelar du förresten dalkernas färgblindhet? Jag har aldrig förstått vad som menas, alltså om de ser i svartvitt (varför de nu skulle göra det) eller om de bara har trubbel med att se röda toner..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vet att "övärldar" är det sista ordet i ordboken
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Angående färgblindheten

Jag har alltid tolkat det som de verkligen är färgblinda eftersom det står att till följd av detta kan deras kläder vara i väldigt konstiga blandningar av färger för utomstående. Om det bara vore en färg de inte kunde se skulle klädproblemet inte finnas. Vad är det som gett dig infallsvinkeln att det bara gällde röda toner? Något jag missat kanske?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Angående färgblindheten

"Vad är det som gett dig infallsvinkeln att det bara gällde röda toner?"
Min fars färgblindhet.. :gremsmile:

Nog för att jag har "genen" som gör en färgblind i mig från min far som i sin tur kan spridas vidare till mina barn men att en hel ö begränsats till det har jag alltid funnit osannorlikt.. Till och med när jag var 13 och tyckte Ereb Altor var det bästa som fanns, näst efter pizza..

Särskilt att de inte kan se färger alls.. Vad är tanken bakom det? Är det något Etin bestämt? Att de förlorat färgseendet borde innebär att deras mörkerseende avsevärt förbättras, om man ska utgå från teorier om vårt eget färgseende från den verkliga världen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom på förklaringen, när han var 13, att dalkerna ser färger mer "blekt" än andra folk, vilket förklarar varför de har "grälla färgkombinationer" (s. 5 Spelarboken till Ereb Altor)
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Re: Angående färgblindheten

Tråkigt att ingen att svar på min fråga men det kanske är jag som har inbillat mig allt. Så den lilla ögruppen tillhör Erebos? Det var också min tanke, innan jag erinrade mig om de dalkiska utbrytaröarna. Hur kom du fram till det egentligen? Är det något som står i Ereb-boken?

Lustig att du skulle fråga om den dalkiska färgblindheten. I mitt smått deterministiska eller snarare predestinerade universum så sker inget, eller i alla fall inget stort, utan att det finns en mening med det hela och detta gäller även dalkernas färgblindhet. Anledningen till denna kommer att visa längre fram i kampanjen som vi spelar just nu men den kommer att ha att göra med gudarna och deras maktspel sinsemellan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Angående färgblindheten

"Hur kom du fram till det egentligen? Är det något som står i Ereb-boken?"
Nej, jag fann inget när jag läste om Caddo och Erebos.. Däremot så visar kartorna i Ereb-boken endast landet ifråga samt de större städerna i landet.. Erebos hade med ö-gruppen med en stad på en av öarna.. Caddo hade inte med ö-gruppen.. :gremsmile: Var hittade du informationen om frihetskämparna, förresten?

"...utan att det finns en mening med det hela och detta gäller även dalkernas färgblindhet. Anledningen till denna kommer att visa längre fram i kampanjen som vi spelar just nu men den kommer att ha att göra med gudarna och deras maktspel sinsemellan."
Kan du inte tänka dig att spoila lite för oss på forumet? :gremwink: Det är alltid roligt att få andra vinklingar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte kommer på något äventyr som utspelar sig i eller kring Caddo
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Angående färgblindheten

Jag håller med om att det är skumt att de tappat sitt färgseende men har aldrig behövt fundera speciellt mycket över det då vi aldrig besökt Caddo i någon kampanj. Vi har en förkärlek till Kardien och Zorakin och då blir ju Caddo oftast en ö med kättare och magihatare som ingen känner för att besöka.
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Till han som inte vet om svart duva

Det fanns ett äventyr i Sinkadus 3, som hette Svart duva. I Denna Sinkadus så presenteras Caddo för första gången, och det som skilde mest var hur Den lysande vägen var kostrurerad.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Angående färgblindheten

"Lustig att du skulle fråga om den dalkiska färgblindheten. I mitt smått deterministiska eller snarare predestinerade universum så sker inget, eller i alla fall inget stort, utan att det finns en mening med det hela och detta gäller även dalkernas färgblindhet. Anledningen till denna kommer att visa längre fram i kampanjen som vi spelar just nu men den kommer att ha att göra med gudarna och deras maktspel sinsemellan."

Själv har jag resonerat på så vis att falkerna bor isolerade på en ö. De har uppstått ur en begränsad folkstam, vilket har lett till viss inavel. Då uppkommer allehanda genetiska konstigheter, speciellt på en bergig och oländlig ö som Caddo, där man kan tänka sig att folk lever ganska isolerat i mindre byar.
 
Top