Nekromanti Angående importrollspel..

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
..och annourlunda rollspel - är det någon i Sverige som spelar sånt (tänker på inlägg som pekar mot ett ganska stikt och oflexibelt rollspelssverige..). Jag skaffade t.ex. nyss 'WitchCraft', som ges ut av Eden studios, och jag måste säga att än så länge verkar det mycket bra. En kompis till mig köpte 'All Flesh Must Be Eaten', även det utgett av Eden studios, men betydligt mer inriktat på humor och b-sckräckiskomedi.
Andra 'tveksamma' rollspel är t.ex.
Ledgend of the five rings och Tribe 8. (jag har allt hittils nämnt).
Någon som har kommentarer?
Är vi just i Sverige lite 'tråkigare' eller mer trångsynta än i det stora utomlandet?

//MiDNiGHT.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Personligen skulle jag inte klassa Ledgend of the five rings som ett tveksamt rollspel - vi har ju Samuraj här i sverige!

<I>"Är vi just i Sverige lite 'tråkigare' eller mer trångsynta än i det stora utomlandet?"</I>

Nej, se på Chronopia och Kult, till exempel. Definitivt annourlunda rollspel.

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"..och annourlunda rollspel - är det någon i Sverige som spelar sånt (tänker på inlägg som pekar mot ett ganska stikt och oflexibelt rollspelssverige..)."

Jaförfan! Bland de knepigare rollspelen i min hylla hittar du Castle Falkenstein, Dream Park RPG, Mekton Z, Sengoku, Bubblegum Crisis, Albedo RPG, Usagi Yojimbo, Feng Shui, The Babylon Project och Legionnaire, bara för att nämna några av de mer "apokryfa" rollspelen.

"Är vi just i Sverige lite 'tråkigare' eller mer trångsynta än i det stora utomlandet?"

Nej. Vi är bara färre. Därmed är marknaden mindre och "alternativa rollspel" har inte samma möjlighet att göra sig kända här.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Det är ju förjävla synd..

..att vi är så få. *vill definitivt se mer av udda rollspel*
Import går väl an, men det är lite dyrt ibland. (Portmonnän sitter hårt åt..) En 'lösning' skulle väl vara att få ut alla udda rollspel på nätet, som gratisspel via någon portal..

//MiDNiGHT. - finns det ljus i detta mörker?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Njae. Legend och Tribe är någorlunda stora, men om man tjulyssnar på, säg, rpg.net eller Gaming Outpost så spelas udda spel av en hängiven minoritet, typer som dig eller mig som häckar alldeles för mycket på rollspelsforum. ;-)

Som Krille påpekat är det en form av proportioner och procent (nä, han använde inte de orden): Om ett rollspel är lite udda, säg att bara en på tusen köper det. Säg sedan att ett svenskt rollspel har tvåhundratusen potentiella köpare, medan ett på engelska har två millioer - världsmarknad, värdlsspråk, du vet.

Den som vill pubba udda rollspel från svensk horisont borde kanske göra en Gemini och göra det på engelska - bevittna Gemini, Kult, Roxette - äh, fel genre.

Men de flesta udda spel brukar går att hitta _någonstans_ i en spelbutik... Ruskigt att man ska behöva gå utomlands - fast det är väl den globala marknaden... :)

Nightowl, hmmmm...

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
All Flesh Must Be Eaten !!!

Det är ett hån att påstå något annat än att All Flesh är det bästa spel som skrivits på bra länge. Se det som en karikatyr av de aristokratiska blodsugarna i Vampire ! Hehe.

Allvarligt talat så kändes det upplyftande att spela ett spel som inte hymlar med att det inte är seriöst och som dessutom är mycket välskrivet. Men se på vad gemene rollspelare i Sverige spelar och du börjar gråta : EON, NeoTech, D&D 6.0 e tc.

Ja, vi är för trångsynta.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: All Flesh Must Be Eaten !!!

"Det är ett hån att påstå något annat än att All Flesh är det bästa spel som skrivits på bra länge"

Ja, jag kan inte annat än hålla med dig, av just den anledningen att det inte försöker verka 'seriöst'. Säga vad man vill om 'the unisystem' men spelet i sig är ju ganska 'vetenskapligt grundat' (inom de ramar det utspelar sig: b-zombie-skräckis)...
Det enda jag saknar är en hudfärgsbonus i stil med 'Hard to Kill' /images/icons/laugh.gif (OBS. att detta inte är en rasistisk kommentar, utan snarare ett faktum; Svarta personer överlever i regel längst i b-skräckisar...)

//MiDNiGHT.
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
VA?????

Och se till att folk inte får betalt för sitt arbete... nej fy fan....

And
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Förstår..

..din synpunkt, och det beror ju på hur man ser det - ska det vara konsumenten som skall 'besparas' från att betala, och således kanske generera ett system som alla kan få spela eller är det skaparen av spelet som ska få rikligt betalt, så att han fortsätter att göra spel/moduler/whatever..? Ett moraliskt dilemma.

//MiDNiGHT.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konsumenten får alltid betala

"Ett moraliskt dilemma."

Dilemma? Vaddå? Det handlar om att skyffla kostnader från ett konto till ett annat. Konsumenten får alltid betala. Antingen blir det genom att han köper spelet i butik. genom att betala utskriftskostnader, eller genom alla högre produktpriser när han snyltar på pappas jobbs skrivare som tvingar pappas företag att höja priset för att täcka de ökade utskriftskostnaderna.

I slutändan går det på ett ut: kostnaden är mer eller mindre densamma. Enda skillnaden är vem som får pengarna. Antingen ger du en kasse pengar till den person som gjorde slitgörat, eller så sprider du ut dem på alla de som du snyltat på. Och i det läget ger jag hellre pengarna till den person som gjort slitgörat. Han förtjänar dem i alla fall.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Förvisso är det så..

..när man tänker på det. Låter ganska negativt nevertheless, och jag skulle nog vilja hävda att du tar i en del, men du har trots allt en solklar poäng i att det är bättre att låta konstruktören få pengarna. Det är inte mer än rätt, men det jag menar är att ett rollspel som ges ut "gratis" kan finansieras på andra sätt (ex. onlinespel kan iaf sponsras av advertisments etc.); dessutom behöver ju inte tillägg eller moduler vara gratis.

Det viktiga (läs:poängen) med det resonemanget är ju förstås att fler får tillgång till rollspel och nya nischer, ideer och tankegångar kan sprida sig.

Med ett moraliskt dilemma menar jag att det optimala skulle naturligtvis vara att konstruktören får pengar och konsumenten slipper betala. Tyvärr är det inte möjligt - alltså får man välja mellan dem - ett moraliskt dilemma.

//MiDNiGHT.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: All Flesh Must Be Eaten !!!

Visserligen måste jag be att få protestera. Man behöver inte vara stenseriös i något rollspel alls... Och nog tusan finns det mer eller mindre seriösa svenska rollspel som spelas och är lite i utkanterna av "stormarknaden".

Jag måste dock erkänna att "vi" (läs jag) är ruggigt seriös ända tills a) tiden på dygnet infaller som jag borde sovit sedan x antal timmar tillbaka (där x är större än två) b) jag inte ser någon möjlighet ur det trubbel som dykt upp c) jag är upplagd för att ha riktigt storskrattarskoj - vilket iofs inte tar lång tid med en rapp käft i gänget.

Alltså, vem är fullkomligt seriös och spelar rollspel?

Citat "men borde vi inte tagit med någon torrmat?" "äsch, ni hittar alltid något att äta i terrängen" "men sl, det är en glaciär vi ska över nu?" "ni överlever, inga problem"

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: All Flesh Must Be Eaten !!!

<I>Visserligen måste jag be att få protestera. Man behöver inte vara stenseriös i något rollspel alls...</I>

Nädå - men det är lite svårt att tänka sig finkulturella upplevelsefascister spelandes All Flesh Must Be Eaten; ska man spela en zombie "seriöst" så kan man ju inte gärna hoppa på bordet och skrika. Möjligen SL... (-:

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad de handlar om...

"Och vad handlar dessa rollspel om då?"

Castle Falkenstein: Viktoriansk ångfantasy! Korsa Fången på Zelda, Greven av Monte Christo, allt som Jules Verne har skrivit, Sherlock Holmes och mycket mer, sätt alltihop i ett artonhundratals-Europa och rör om i historien lite, så att Preussen inte slog Österrike i kriget 1877... jä! Så gefla härlig känsla!

Dream Park RPG: Du spelar en person som spelar en rollperson i en lavjtävling i en kasse olika miljöer och genrer (helst samtidigt). En massa hitech - kulisser, holografi, robotar, props etc - skapar övertygande bakgrund för rollpersonen i lajvet. Kort sagt, man spelar allt. Samtidigt. Rätt oseriöst men hejdlöst skoj!

Mekton Z: Mecha-rollspel: stora robotar spöar andra stora robotar.

Sengoku: Tämligen seriöst och välforskat rollspel i medeltida Japan ca 1500. Vill man så finns en del mytiska varelser ur japansk folklore och en del magi, men det är som sagt var Japan vi talar om, inte något fantasypåhittpseudojapan.

Bubblegum Crisis: Cyberpunk/mecha-rollspel baserat på animen med samma namn. Söta flickor i kurviga stridsrustningar ger skurkar och megaföretag spö.

Albedo RPG: Ett seriöst och tekniskt trovärdigt SF-rollspel, med den viktiga skillnaden att det har animorfa varelser (dvs "talande djur"). Trots detta har spelet ett stort allvar och stor seriositet. Huvudkonflikten ligger mellan Konfederationen och Oberoende Kaninrepublikerna. Baserat på serierna "Birthright" och "Erma Felna, EDF" av Steve Galacci.

Usagi Yojimbo: Ett seriöst rollspel i Japan på 1600-talet. Liksom Albedo har det dock en viktig skillnad: med undantag av lord Hikiji är alla personer animorfa varelser. Baserat på serien med samma namn som tecknas av Stan Sakai.

Feng Shui: Hong Kong-action-rollspel. Idiotiska stunts. Röj. Action. Osynkade läppar. Våld. Stereotypa huvudpersoner. Kung fu. Repfajter. Kan det bli bättre? /images/icons/wink.gif

The Babylon Project: Baserat på TV-serien Babylon 5.

Legionnaire: Rollspelet i FASAs Renegade Legion-serie. Terran Overlord Government krigar mot det fria Samväldet, och en hel legion av överlöpare från TOG kastar sig in på Samväldets sida i konflikten. Episkt rymdkrigsspel.

Sen har vi ju Teenage Mutant Ninja Turtles, Mutants in Avalon Vägen, Biblia mfl skumma spel, men de tar vi någon annan gång. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Re: Angεende importrollspel..

Nu har jag inte varit in på en rollspelsbutik och kollat sortimentet noga på något år men nog finns de flesta spel som utges att få tag på här i Sverige allt. Vet inte vilka butiker ni brukar hålla er till men jämfört med de butikar jag vart i i USA så är det bra mycket bredare här.

Daniel Schenström
 
Top