Nekromanti Angående Gandalfs förbannade stav

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
I ett inlägg jag gjorde om Lotr-filmen så dök en diskussion upp om vart Gandalfs stav tar vägen efter fighten med Saruman. Han har ingen stav när han sitter uppe på tornet och sedan när han träffar Frodo igen så har han en stav. "Jan fån Finland" förklarade det hela med att det två olika stavar och att dom var mycket lika men olikheter fanns även om de var små(hans källa lär vara movie-mistakes.com). "Chrull" blev vansinnig över att han hade missat att det var två olika stavar.(Jaja vansinnig är en ordentlig överdrivet, men det är så sällan man får använda ordet vansinnig så gjorde det nu).
Nu undrar jag varför folk som sitter och tittar på denna filmen ,som är jävligt bra, gastar så mycket om denna stav(ni ser min dubbelmoralen här va?). Det är väll bara att acceptera att han blev av med staven och på något sätt fick tillbaka den eller hitta en ny. Det var till och med någon (Chrull) som tyckte detta var känneteknet på en film som var mycket dåligt gjord. ALLA filmer innehåller klaff fel, ALLA! Att detta skulle utmärka Lotr som en dålig film är ju befängt. Bleknar det storslagna fotot, bra skådespeleriet, bra animeringarna och effekterna i jämförelse med det oförlåtliga misstaget med staven?
Om ens tankar går i banor som: "Titta Gandlaf har ingen stav. Oj nu rymmer han från tornet.....Tittar där är Gandalf när Frodo vaknar. MEN!!! Han har ju en stav . Är det samma stav??? Har jag missat något viktigt??? Hjälp, var fick han staven ifrån? Hur ska jag nu hänga med i vad som händer. Han har ju en stav. Han ska inte ha en stav. MEN han har en stav, vart kom den ifrån , är det samma stav som förut. AHA! Han har fått en ny stav! Men? Vart fick han den." Så är det klart att man missar saker i filmen. Men om man bara skakar lite på huvudet över att man inte fattar var staven kommer ifrån så missar man inget annat, som kanske är jättevikitgt.

Anledning till att jag tog upp detta i ett nytt inlägg istället för att fortsätta på tråden är att tråden är så långt ner att jag misstänker att den inte skulle läsas av så många. Sådär, då har man ursäktat sig för att man tar plats i rikitg svensk manér.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Stavfel

Håller med. oavsett om det är en tabbe eller ett oförklarat skede, så kan man ju knappast döma ut en hel film. Det är en sak om det rör sig om grova tabbar, men smådetaljer som oknäppta/knäppta knappar, ärr som flyttats 5 mm, etc, är bara tramsigt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Å andra sidan så är en stav ganska viktig för sin trollkarl, i alla fall i originalböckerna. När Gandalf lite senare knäcker Sarumans stav så har han besegrat Saruman - då har han ingen magi kvar. Det räcker alltså inte med vilken stav som helst, utan varje trollkarl har sin stav.
 

happypuppie2

Veteran
Joined
23 Dec 2001
Messages
62
Location
Göteborg
Mmmm...

Gandalf är ju lite mystisk så där, så man kanske inte skall veta hur han fik staven för att han skall förbli lite mystisk....
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hehe

Det bör ju tilläggas att Gandalf är _magiker_. Att just han återfår ägodelar på ett mystiskt vis borde inte vara något som ställer till problem för någon med ens en gnutta fantasi /images/icons/wink.gif

F.ö. blir han väl av med sin stav även i boken (Balrogincidenten) och fixar en ny utan större probbs?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
När Gandalf lite senare knäcker Sarumans stav så har han besegrat Saruman - då har han ingen magi kvar.

i.o.f.s. kan man ju se det omvänt: G berövar S det mesta av hans magiska kraft och som en bieffekt knäcks staven. I boken knäcker väl G sin egen stav i moria, vilket inte vore så smart om det innebar magisk kastrering...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
I boken knäcker väl G sin egen stav i moria, vilket inte vore så smart om det innebar magisk kastrering...

men uppstår han inte som "den vite ryttaren" eller va det nu är med fullt åter ställde magi?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Mjo, men det bör han ju inte ha vetat i förväg. Min tolkning är att staven är ett slags energifokus eller lagringsplats. Genom att bryta den frigör han all denna energi genast, för att få möjlighet att hindra Balrogen...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
okej kan gå med på det
men det betyder då att han lagrar kraft där som är hans redan eller?
vilket betyder att han inte är besegrad om staven går sönder, vilket betyder att han fortdarande borde kunna använda magi i tornet.
rätt?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
vilket betyder att han inte är besegrad om staven går sönder, vilket betyder att han fortdarande borde kunna använda magi i tornet.
rätt?


I.o.f.s. är han då högst på Ortanc som sannolikt är ganska så resistant mot t.ex. öppningsformler. Vad kan han göra, ens med magi?
Sannolikt skulle han kunna plocka ett antal orcher där de vimlar på marken m.h.a. blixt eller eld men det är inte precis i Gs natur att slakta saker slumpmässigt utan mål.

B.t.w. så bör man komma ihåg att Gandalf även förutom staven har en av De Tre på sitt finger. Om inte det ger honom övernaturliga möjligheter nog så hjälper nog inte staven heller :gremsmile:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
de onda då[

varför kan aldrigd de få vinna nån gång
orättvist
de har lika stor rätt som de goda att vinna
ungefär samma sak som det med feministerna(hehe), de onda får dra i gång en stor kampanj så kanske de får vinna nån gång :gremsmile:
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Orättvisor

Antagligen för att det har större underhållningsvärde att det "lag" som de flest i publiken håller på vinner.

Men du kan ju maila FN och säga att de skall ta med det i sin konvention om de mänskliga rättigheterna :)
"Frihet till vinst oberoende av lag"

Men, vem har sagt att det verkligen är det goda laget som vinner? För tänk vad synd det är om orcherna om "goda laget" vinner :-(

Detta om feminsiterna tror jag inte jag vågar uttala mig med tanke på vem som sitter och läser över min axel vid detta tillfälle :)
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Va? Inte knäcker gandalf sin stav i moria i boken. Det har jag inget som helst minne av. Däremot knäcker han definitivt Sarumans stav senare i triologin.

Caen/
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
At that moment Gandalf lifted his staff, and crying aloud he smote the bridge before him. The staff broke asunder and fell from his hand.
 
Top