Nekromanti Angående Förläningar och malm

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
En av mina spelare råkar ha en förläning och då han verkligen vill ha pengar, så har han anlitat en större skara med malmletare som håller på att rota igenom hans marker efter malm...

Det stör mig dock lite att det inte finns något teoretiskt max på hur många gruvor och antal malmletare man kan ha utan att det börjar bli överdrivet.

Vad anser ni vara max antal malmletare?
Hur många år kan man leta efter malm innan SL måste säga att det är tomt?
Hur många gruvor kan det finnas i en förläning?

För sakens skull så ligger förläningen i Drunok: kintickla.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Nu är jag ju inte en expert på varken Eon eller malmletar kunskaper, men borde inte det vettiga vara (om det inte är så att han vill starta ett företag) att ha ett max antal på 10 pers.. Det vettiga är väl iaf runt fem stycken.. Annars kan han kanske sälja hela alltet?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vad anser ni vara max antal malmletare?
Så många han har råd med och utefter tillgången på lediga malmletare. Jag tar för givet att det är ett kvalificerat yrke.
Hur många år kan man leta efter malm innan SL måste säga att det är tomt?
Oändlig tid enligt mig, misslyckas malmletarna så har de inte letat tillräckligt bra, det lär ta tid att finkamma en hel förläning i sökandet efter malm. Eller så här säger jag, jag skulle inte sätta en tidsbegränsning eftersom det skulle begränsa spelarens kreativitet att lösa uppgifter.
Hur många gruvor kan det finnas i en förläning?
Oändligt i teorin men det är också flera faktorer som påverkar:
Antalet "ytor" där malmen skall finnas.
Ekonomisk ryggrad att belåna sig för att kunna finansiera "byggandet" av en gruva.
Tillgången på arbetare som kan göra jobbet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,855
Location
Off grid
Jag tror att du ska föra in ekonomi ekvationen. Att sätta upp en metallutvinning är riskfyllt, dyrt och komplicerat. Gör man det framgångsrikt kan man dock tjäna stora pengar.

Låt oss säga att förläningen är relativt rik på malm och har tillgång till de vattenvägar som behövs(motsvarande Bergslagen). I så fall bör man beroende på förläningens storlek kanske ha en eller ett par gruvområden med (när det är fullt) utbyggt kanske fem gruvor i varje. Att hitta dessa fyndigheter skulle säkert ta uppemot 50-100 år men kan accelereras med fler malmletare.

När man väl funnit fyndigheterna kommer malmletare inte ge något mer. Man kan givetvis bygga ut fler gruvor men dessa kommer ha svårt att gå runt ekonomiskt.

Med jämna mellanrum kommer man få efterfrågan på nya metaller, man kanske gör teknologiska framsteg eller det händer något annat (Dvärgar som bryter malm / slumpmässiga fynd) som gör att man drar igång malmletningen/brytningen på nytt.

Man kan ju också ha en förläning som nästan helt saknar vettig metallmalm. Då kommer all gruvindustri att vara en förlustaffär.

Tänk också på att om man har ett stort antal lönsamma gruvor så är det förmodligen den mest strategiska resursen man kan ha - detta kommer sannolikt att leda till konflikter.

//EvilSpook
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag tycker inte att man ska ha fler än tre stycken gruvor. Men det beror ju på hur stor förläningen är. Eftersom han har en förläning så antar jag att han är har en adelstitel?
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Se bara på Kiruna gruvan som är (om jag inte misstar mig)världens största järnmalms gruva. Där är bristen på Malm inte något problem utan snarare det att massa tjafs som folks hus och ägor står och skräpar ovanför malmen.
Bort med dom.

Vh Jens.L som arbetat i Kiruna under en tid.
 
G

Guest

Guest
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vad anser ni vara max antal malmletare?</div></div>
Så länge du har samordnare kan du nog ha malmletarna så tätt så att alla kollar var sin kvadratmeter i hela förläningen men då dödar du nog chansen att någonsin kunna gå vinst på förläningen...
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Hur många gruvor kan det finnas i en förläning?</div></div>
jag skulle nog slå ihop två varje gång jag hittade en ny när resultatet blir att det blir fler än 3.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Får han för mycket gruvdrift kan du låta honom "råka" gräva för djupt och stöta på underjorden. Vips, en gruva full av odjur och monster och onda energier.

Annars kan du roa dig med att på en regionskarta rita upp vart malmådrorna finns, och om hans malmletare letar på fel ställe hittar de inget.

Annars kan fummel från antingen malmletare eller gruvförmän innebära att malmådern är tom.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det stör mig dock lite att det inte finns något teoretiskt max på hur många gruvor och antal malmletare man kan ha utan att det börjar bli överdrivet.
Tja, alltså, råkar man sitta på aztekernas guldgruvor så gör man. Mest att det kanske är ganska osannolikt, då.

Frågan borde snarare handla om hur rika malmfyndigheterna är i den aktuella förläningen, och i vilken mån det är genomförbart att exploatera dem med den teknik man förfogar över - dvärgarna borde kunna få ut mer av en given fyndighet än människor typiskt kan få, till exempel.

- Ymir, resonerar
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ymir said:
Frågan borde snarare handla om hur rika malmfyndigheterna är i den aktuella förläningen, och i vilken mån det är genomförbart att exploatera dem med den teknik man förfogar över - dvärgarna borde kunna få ut mer av en given fyndighet än människor typiskt kan få, till exempel
Jo... det känns bara som att det någonstans borde stå att efter "x" antal års malmletande av "y" antal personer så minskar sannolikheten att man ska hitta en gruva med hälften och efter ytterligare "x" år finns ingen gruva man kan hämta ifrån med vinst.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
fast det är väll där du i egenskap av spelledare får bedöma genom din subjektiva objektivism genom att ge lite hintar till rollpersonen att "det går inte bra det här med malmletandet", "din karaktär börjar tvivla på att en gruva kommer bli en lönsam affär" eller att en SLP kommer med samma råd till rollpersonen om man är av den traditionen att man inte gillar att spelledaren "pillar" i rollkaraktärens tankar.

Men jag ser inte problemet i att rollpersonen lyckas hitta en massa malm i sin förläning, det blir ju bara häftigare med tanke på möjligheterna att spinna vidare på häftiga intriger och konflikter därefter. En rikare adelsman är ju en adelsman som oftare får besöka häftiga happenings och där stöta på otyg och måste visa på sin lojalitet mot diverse fraktioner.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Tänkte också tillägga att om din spelare hittar en malmfyndighet så tar det väll flera år innan ett sådant storstilat projekt kommer igång, det borde väll ta en redig tid att bygga och ordna igång en sådan verksamhet? Vet inte vad riddaren säger om saken.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Herr Persson said:
Tänkte också tillägga att om din spelare hittar en malmfyndighet så tar det väll flera år innan ett sådant storstilat projekt kommer igång, det borde väll ta en redig tid att bygga och ordna igång en sådan verksamhet? Vet inte vad riddaren säger om saken.
Jag har inte sett några regler för hur långt tid det tar att starta upp ett sådant företag, men jag kanske missar något. Får läsa igenom det igen.

Troligen tar det dock minst 2-3 år innan malmbrytningen kommer igång på allvar, eftersom man måste gräva sig en bit ner först (såvida inte ådern ligger väldigt ytligt) alt. om man har tillgång till magi. Han lär ju dock betala extra för att hyra in Dvärgar och därmed minska vinsten, men komma igång med det hela fortare.
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Hur stor är hans förläning? Hur ser terrängen ut?

Nu vet jag inte direkt hur malmbrytning går till i Mundana men om vi talar om det ur historisk synvinkel så finns det ett flertal faktorer som är viktiga att tänka på.

1. Tillgången av skog, för varje ton "färdig" metall går det åt tre ton malm och nio ton trä (motsvarande fyra hektar skog). Dels för brytningen av malmen (där trä användes) och dels för raffineringen av malmen (där träkol användes).

2. Transporter, metall är tungt. Att transportera metall via landvägen skedde med hjälp av oxkärror och var mycket långsamt. Vattenvägar var betydligt snabbare, på vintern så kunde man använda slädar och forsla malmen över de plana sjöarna tills man nådde kusten.

3. Tillgången på arbetskraft, det krävs oerhörda insatser av arbete för att producera metall. Framförallt inom skogsbruket, skog ska fällas, fraktas, torkas, omvandlas till träkol m.m. Detta löstes under 1600-talet genom att man tog upp skatt i form av träkol, som godsherre finns liknande möjligheter.

4. Tillgången av kapital, det är dyrt att starta en gruva, hur dyrt vet jag inte men det handlar om avsevärda summor.

5. Expertis, för att producera stångjärn så krävdes omfattande expertis inom gruvdrift, milning och dylikt.
Vidare så har man alltid problemet med vatten som måste pumpas ut (via muskeldrivna pumpar eller vattenkraft). Om din spelare insisterar och du absolut vill stoppa honom så kan du helt enkelt översvämma gruvan.

Övriga problem, vad som produceras är i slutändan en råvara som kräver vidare raffinering. För att ytterliggare vinster ska göras så kan någon forma av halvfabrikat eller färdiga produkter produceras. Detta förutsätter naturligtvis fullgoda transport möjligheter.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Skriv gärna ihop ett litet addendum för gruvor i mundana.
Jag ser gärna boken "mundanas handel"/"ekonomie mundana" i framtiden. Där alla verksamheter analyseras ur ett mundanaekonomiskt perspektiv, med tillgång-efterfrågan-äventyrare som grundsten.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det var ju rätt bra läsning ang era tankar om gruvor men jag har en liten tanke här på sidan om.

Arrendator X kastar ur sig Tusentals silver på KORT tid för att hitta en malm fyndighet.

Vad hindrar rövare från att anfalla malm letarna och kräva lösen?
Vad hindrar oseriösa sökare att säga; Vi har hittat malm. Få hit mer pengar så bygger vi din gruva.

Eller ännu bättre, Låt han hitta sin åder, vid gränsen av sin förläning men huvud ådern ligger en bra bit in på [spelarens titel +1 nivå] ägor.

Lär bli intressant.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Det finns väll inget som "max" antal malmletare..har man fler så som folk säger ,så går det ju fortare ,frågan är bara hur mycket pengar man är villig att slänga ut för att få något gjort snabbare.


Något som får mig att fundera på om är om inte magiker vore perfekta malm sökare enligt min personliga nyfikenhet, vad anser ni andra om det? xP
Med tanke på att tex man borde kunna ta fram det "sanna namnet" på någon fin malmåder eller liknande.
Eller kunna använda sig av effekten "varsebli metall" fasten då rangen på en sådan malmåder vore ganska högt ,men det skulle hjälpa malmsökandet rejält snabbt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Ja egentligen varför inte.

Hittar magikern något så är det inte ett kanske.
Däremot borde man nog titta lite på hur Thaum? mätare fungerar. (Den dära saken som mäter flödestäthet.)

En sådan modifierad att mäta täthet av metallen Au i ett område.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Däremot borde man nog titta lite på hur Thaum? mätare fungerar. (Den dära saken som mäter flödestäthet.)

En sådan modifierad att mäta täthet av metallen Au i ett område.
Det vore nog väldigt svårt; om man ser på det extremt lilla som finns beskrivet kan de skilja på aspekter och är säkra nog att detektera säkra förändringar (men inte nödvändigtvis deras exakta storlek) ned på ett antal procent av det normala bakgrundsflödet.

Problemen är att ådern lär ligga en bit ner, och man får nog bara resultatet "normalt bakgrundsflöde + ev. extra geotropi för en solid berggrund".

Med tanke på att tex man borde kunna ta fram det "sanna namnet" på någon fin malmåder eller liknande.
Problemet är att för att finna det sanna namnet måste någon först ha hittat den och hittat dess sanna namn...

Däremot borde man enligt Alver II kunna hitta typ alla malmådrors sanna namn och få en massa gratis extra avstånd på sin besvärjelse. Men det är nog ett namn på mycket, mycket hög magnitud (lite lägre om man specificerar metall).
 
Top