Nekromanti Angående effekten provisorisera

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Jag och min magikerspelande kompis har ett problem som vi har snackat fram och tillbaks om både utanför och i forumet...det lyder som följer:

Om jag som en improviserande magiker t ex har effekterna:

Skarbsyn, skarp hörsel och ökad BF, alltså besvärjelser som enligt sin beskrivning går att ge varaktigheten provisorisk samt effekten provisorisera.

Kan jag då först lägga effekten skarp syn och ge den varaktigheten provisorisk m h a effekten provisorisera. För att sedan göra samma sak med effekterna skarp hörsel och ökad BF.

Alltså kan jag provisorisera en effekt så att det blir provisorisk och sen provisorisera en annan effekt så att den också blir provisorisk och fortfarande ha den första kvar med varaktigheten provisorisk?

Eller är det som avatarex skrev, att man kunde permanenta effekten provisorisera?

Sen vill jag att alla som har mystik & magi att läsa på sidan 47 under rubriken Varaktighet. Står det där att man, konstigt nog, inte kan använda effekterna temporalisera, provisorisera och permanenta alls i improviserad magi? Eller har dom helt enkelt bara skrivit fel....själv tror jag starkt på det senare....

Kanske blev lite krångligt det där, men jag hoppas att ni lite mer insatta kanske förstår ändå..../images/icons/clever.gif
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Det där om att man inte får använda Temporalisera, Provisorisera och Permanenta i improviserad magi är förmodligen en felskrivning. Även om det står så i alla Mystik & Magi böcker håller jag på det.

Det finns ett tryckfel i Krigarens väg.....där står det när man läser om Kafer-Thon under Moment; ahma (+ob1T6). En viss nattdräpare i min spelgrupp misstolkade det ganska rejält och la på en tärning på sina skadeslag.

Anledningen till att jag drog upp det här är att det står så i alla krigarens väg jag tittat i och det är 3 stycken...
 

Moghadein

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
42
Location
Arvika
Antar att detta i sådant fall är en typ av felskrivning som absolut ska stå med i erratan som finns på neogames hemsida.
Där det inte nämns och troligen inte kommer att göra heller. De fruktade kanske att alla skulle bli improvisatörer utan en sån regel.

drar på ringbrynjan i väntan på mothugg

men
Att effekterna skärpa och kross skiljer sig med avseende på hur de kan utöka sin varaktighet däremot tycker jag hör till erratan. (xskada+areaeffekt+provisorisk = mäktigt)
och
explosionseffekten ska minska bryt istället för att föremål sprängs helt

anledningen till att det inte gör det är väl att de på neogames tycker att det är sånt som spelare/sL själva får ändra på om de upplever reglerna som obalanserade

och ja, att kunna spränga en fiendes all utrustning eller göra en armes vapen magiska med areaeffekt och provisorisering anser jag göra spelet aningen obalanserat

Kom av mig lite från ämnet.
Tycker mystik&magi är en förträfflig bok med utmärkta regler men visst kan det förekomma fel även i den.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Effekterna provisoriseras inte efteråt utan i samband med att besvärjelsen lagts...så nä du lägger nästa besvärjelse slutar den gamla att verka.
 
Top