Nekromanti Angående Edlunds heta spel och Mutant

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
http://www.piruett.se/2010/11/16/populara-rollspel-i-sverige-just-nu/

Det slår mig att i Sverige är Mutant det populäraste rollspelet. Det är så populärt att fantasy-heartbreakers på samma tema också går bra. Långt ner på listan finner vi något nytt; Coriolis och Trudvang. Det tycks mig att rollspelshobbyn i landet är mycket konservativ, och nostalgi verkar vara den starkaste drivkraften. Undrar varför det är så?

Jag är sugen på att veta varför postapokalyps Skandinavien är så poppis. Är det så att det största man kan ge ut i Sverige idag är en ny kampanj till gamla Mutant?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,903
Location
The Culture
Jag är sugen på att veta varför postapokalyps Skandinavien är så poppis. Är det så att det största man kan ge ut i Sverige idag är en ny kampanj till gamla Mutant?
Jag hoppas och tror att orsaken till att Mutant-böckerna går att sälja för sådana fantasisummor är att de faktiskt är bra. Jag tror inte att du kan få lika mycket för Nekropolis eller Bris Brygga, trots att de borde ha högre nostalgiskt värde. Men det är fullt möjligt att jag har helt fel på den punkten.

/tobias
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Gurgeh said:
Jag hoppas och tror att orsaken till att Mutant-böckerna går att sälja för sådana fantasisummor är att de faktiskt är bra. Jag tror inte att du kan få lika mycket för Nekropolis eller Bris Brygga, trots att de borde ha högre nostalgiskt värde. Men det är fullt möjligt att jag har helt fel på den punkten.

/tobias
Bris Brygga tycks gå för 100-150 spänn just nu. Vilket får anses högt för en sån liten produkt. Det vittnar om att Mutant faktiskt spelas ute i stugorna. Att Mutant är populärt ser man ju också i att det skapas alternativa regler till Mutant såsom Version Noll och Mutiné. (Lite som att D&D har gett upphov till en mängd utgivna alternativregler.)

Är suget efter Mutant-texter så stort att det går att sälja dem utan namnet Mutant? I Fenix trycks det fortsatt mycket om Mutant men jag vet inte om de artiklarna också är populära.

Gurgeh, vad tror du om Mutantgänget? Tycks mig passa som hand i handske.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det slår mig att i Sverige är Mutant det populäraste rollspelet
Inte en chans. Det är det spel vars böcker folk betalar mest för, vilket inte är samma sak. Men hur många spelar faktiskt Mutant? Av säg, folket på forumet, just nu? Jämför sedan med hur många aktiva Eon-spelgrupper här finns. Jag tror att Eon skulle vinna med typ 10:1, minst. Jag vet fan inte en kotte som spelar Mutant. Mutant är något folk har dille på att köpa, av någon anledning.

Det tycks i allmänhet finnas en hyfsat stor diskrepans mellan vad folk köper och vad folk faktiskt spelar; dels på grund av nån sorts samlarmentalitet, förmodar jag, dels kanske pga att man inte eg. behöver något specifikt för att spela rollspel, dels för att ett givet rollspel kan räcka hur länge som helst, och säkert av ett otal andra skäl jag inte riktigt kan isolera. Tar vi mig själv som exempel har jag aldrig spelat typ de tio senaste rollspelen jag köpte,; jag spelar i princip bara solar, Eon, och D&D; det första fick jag en kopia av pdf:en på, det senare får jag i princip alla moduler till eftersom jag är med och skriver dem, och det tredje piratar jag. Spelen jag faktiskt köpt, de spelar jag inte (tyvärr, i många fall).

Jag tror alltså verkligen att man måste göra en åtskillnad mellan vad som köps nytt, vad som bloatas till höga priser på andrahandsmarknaden, och vad som faktiskt spelas i rollspelssverige. Det är tre helt olika ting, och jag tror det ligger helt olika grejer bakom. Att utifrån Mutantböckers höga andrahandsvärde kora Mutant till Sveriges populäraste rollspel är att ta väldigt mycket för givet.

- Ymir, resonerar
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ymir said:
Inte en chans. Det är det spel vars böcker folk betalar mest för, vilket inte är samma sak. Men hur många spelar faktiskt Mutant? Av säg, folket på forumet, just nu? Jämför sedan med hur många aktiva Eon-spelgrupper här finns. Jag tror att Eon skulle vinna med typ 10:1, minst. Jag vet fan inte en kotte som spelar Mutant. Mutant är något folk har dille på att köpa, av någon anledning.
Det vore koolt om Wrnu hade en permanent omröstning om vad man spelar just nu på förstasidan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Jag tror likt Ymir att det här inte säger något om populärast med betydelsen "mest spelat". Jag tänker också att det kan vara så att de som spelar och samlar på Mutant:UA verkar ha lite mer pengar än de som spelar, säg, Trudvang. Kanske är Mutant:UA-fanbasen äldre och alltså mer välbeställd? Mutant:UA-koncpetet är ju en remake på gamla Mutant. DoD:T är ju ingen remake på ett 80-talsrollspel, varför det kanske inte är lika poppis bland de som kan betala fantasisummor för det på Tradera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror att de höga priserna kommer sig att flera faktorer:

– Det är ett bra, välskrivet, spel. Som dessutom har en egen charm, finns inte så många andra snarlika spel (Gamma World?). Andra efter-katastrofen-spel har en hel annan känsla, de är mer Mad Max.
- Det tilltalar en bred målgrupp, åldersmässigt.
- Det kombinerar både nostalgi med en relativt modern produktlinje, som fortfarande är gångbar för spelare just nu.
- Många spelar Mutant UA, och vill säkra att de får tag i allt till spelet som är utgivet, innan det blir för svårt att få tag i.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror också det finns en skillnad mellan vad folk köper och vad de spelar...

..däremot undrar jag om det inte finns geografiska skillnader: Jag känner många som spelar Mutant UA här i Stockholm, men få som kör Eon (det bevisar iofs ingenting, men kan vara en indikation). På västkusten verkar Eon vara betydlig starkare.

(Saga har till exempel sålt hundratals ex i Stockholm (runt 400), men bara ca 150-200 i resten av landet).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vimes said:
Jag tror likt Ymir att det här inte säger något om populärast med betydelsen "mest spelat". Jag tänker också att det kan vara så att de som spelar och samlar på Mutant:UA verkar ha lite mer pengar än de som spelar, säg, Trudvang. Kanske är Mutant:UA-fanbasen äldre och alltså mer välbeställd? Mutant:UA-koncpetet är ju en remake på gamla Mutant. DoD:T är ju ingen remake på ett 80-talsrollspel, varför det kanske inte är lika poppis bland de som kan betala fantasisummor för det på Tradera.
Det är ett troligt scenario.

Tror även M:UAs finurliga och lätt studentikosa kampanjvärld tilltalar äldre spelare, med alla sina referenser till diverse företeelser.

Jag gissar att det är anledningen till trycket på ett Trakorien-spel. Nu verkar det bli ett riktigt bra spel (jag har ju läst en del av det), men även om man bara gjort ett Trakorien-spel med typ gamla DoD-reglerna så skulle många stå i kö för att köpa det.

Om jag haft DoD-licensen så hade jag helt klart gjort en remake på Ereb, tagit med det bästa, skrivit om det sämsta. Och fokusera just på namnet DRAKAR & DEMONER, inte nåt annat som tar bort fokus på det.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Men Ymir, begår du inte ett litet tankefel när du säger att det finns fler Eon-spelare här än Mutant-spelare? Trots allt finns det officiella Eon-forumet här, medan det officiella Mutant-forumet finns hos Järnringen. Är det inte naturligt då att det finns fler Eon-spelare?

Precis som Arfert vet jag många grupper som spelar Mutant, men få som spelar Eon (om ens någon). Sen tror jag faktiskt att Eon faktiskt har en större fanbase - i synnerhet om vi ser till den yngre skaran. Mutant tror jag har en äldre fanbase, vilket mest baserar sig på personlig erfarenheter så ta det med en nypa salt.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Arfert said:
Om jag haft DoD-licensen så hade jag helt klart gjort en remake på Ereb, tagit med det bästa, skrivit om det sämsta. Och fokusera just på namnet DRAKAR & DEMONER, inte nåt annat som tar bort fokus på det.
Fråga: hur roligt skulle det vara att skriva det?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans. said:
Arfert said:
Om jag haft DoD-licensen så hade jag helt klart gjort en remake på Ereb, tagit med det bästa, skrivit om det sämsta. Och fokusera just på namnet DRAKAR & DEMONER, inte nåt annat som tar bort fokus på det.
Fråga: hur roligt skulle det vara att skriva det?
Tror att det finns många som skulle tycka det var roligt... av samma anledning folk har velat skriva till Mutant UA.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Hans. said:
Arfert said:
Om jag haft DoD-licensen så hade jag helt klart gjort en remake på Ereb, tagit med det bästa, skrivit om det sämsta. Och fokusera just på namnet DRAKAR & DEMONER, inte nåt annat som tar bort fokus på det.
Fråga: hur roligt skulle det vara att skriva det?
Ställ den frågan på www.erebaltor.se/forum :gremsmile:

/Han som hade roligt när han satte Caddo-pdf:en på den sidan
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,903
Location
The Culture
Gurgeh, vad tror du om Mutantgänget? Tycks mig passa som hand i handske.
Det skulle nog fungera, men i en värld som den i Mutant skulle jag vilja ha regler med lite fler variabler än Supergänget tillåter. För att beskriva en rollperson skulle det kunna räcka med Supergängets regler, men till det vill jag nog lägga till ett system för utrustning, som känns som något ganska viktigt i Mutant, och det vet jag inte riktigt hur man skulle få in på ett enkelt och naturligt sätt.

/tobias
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Angående Trudvang är det värt att notera (vilket jag också påpekar på piruett) att produkterna är förhållandevis dyra - trots att samma produkter fortfarande fanns/finns i tryck.

Alltså drar jag exakt motsatt slutsats mot den du drar. Trudvang och Coriolis är förvånansvärt populära. Framförallt Trudvang. Det har funnits i många år, är del av en stor franchise (DoD), har livaktiga fora, och upprörde känslostormar (jfr här) när Riotminds meddelade att de tänkte sluta ge ut sina produkter i fysisk form. Produkterna auktionerades ut för priser som var jämförbara med nypris. Många butiker nämnde Trudvang som det mest populära spelet i senaste Fenix.
I min värld tyder detta på ett populärt spel.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Angående den andra frågan
Jag är sugen på att veta varför postapokalyps Skandinavien är så poppis. Är det så att det största man kan ge ut i Sverige idag är en ny kampanj till gamla Mutant?
tror jag att Mutant-skandinavien är populärt för att det berör vårt närområde, utan att ha en nationalistisk/rasistisk bismak, är en lagom stor värld, ger en klangbotten till fornfynden som annars skulle saknas.

Personligen har jag aldrig förstått varför inte Trudvang också utgick från Skandinavien, utan istället valde någon sorts medeltida Pangea.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Mutantgänget

Gurgeh said:
Det skulle nog fungera, men i en värld som den i Mutant skulle jag vilja ha regler med lite fler variabler än Supergänget tillåter. För att beskriva en rollperson skulle det kunna räcka med Supergängets regler, men till det vill jag nog lägga till ett system för utrustning, som känns som något ganska viktigt i Mutant, och det vet jag inte riktigt hur man skulle få in på ett enkelt och naturligt sätt./tobias
Det finge man ju baka in i existerande förmågor. I Mutant finns det typ tre sorters grejor:

* Ammunition
* Saker man ska hämta
* Saker man använder fel

Den fjärde kategorin saker är ju sånt som gör rollfiguren bättre och det kan man ju slippa i Supergänget. IMM kan ju ha förmågan Utrustad och redo.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Olav said:
tror jag att Mutant-skandinavien är populärt för att det berör vårt närområde, utan att ha en nationalistisk/rasistisk bismak, är en lagom stor värld, ger en klangbotten till fornfynden som annars skulle saknas.
Ja så är det nog. Sen tillkommer ordvitsar och roliga namn samt kul utläggningar om hur folk använder fornfynd helt fel.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Gurgeh said:
Gurgeh, vad tror du om Mutantgänget? Tycks mig passa som hand i handske.
Det skulle nog fungera, men i en värld som den i Mutant skulle jag vilja ha regler med lite fler variabler än Supergänget tillåter. För att beskriva en rollperson skulle det kunna räcka med Supergängets regler, men till det vill jag nog lägga till ett system för utrustning, som känns som något ganska viktigt i Mutant, och det vet jag inte riktigt hur man skulle få in på ett enkelt och naturligt sätt.
Jodå! Det är utrustning som ger trick!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Mutant och Onkel Kånkel [OT]

Inget ont om Mutant:UA, det är det vi brukar spela nuförtiden och det är kul. Men att säga att ett spel är populärast för att det säljs dyrt på andrahandsmarknaden är inte nödvändigtvis sant.

Just idag går två Onkel Kånkel-auktioner ut på Tradera. I skrivande stund ligger buden på 2111 respektive 1636 kronor. Att säga att Onkel Kånkel är en av Sveriges populäraste artister är det nog, trots de höga priserna, få som gör.
 
Top