Nekromanti Angående: Dålig Respons

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Angående Krilles svar Dålig Respons som jag tror det ligger mycket i, så har jag en ide.
Jag håller precis som många andra på att från och till pilla på mitt personliga regelsystem. Jag har inga större ambitioner med det, men det kanske åker upp på min hemsida en vacker dag. I vilket fall som helst så skulle jag behöva hjälp med kritik, och jag antar att det finns andra som skulle vilja ha hjälp av mig. Så min ide är att hitta en eller flera personer med liknande syn på regler och samarbeta med dessa.
Det jag gillar är enkla och flexibla regler, som ger både spelare och SL mycket frihet. Jag gillar system där man får hitta på mycket själv och inte tvingas välja från en lista med yrke/klasser, färdigheter och dylikt. Jag tycker det är intressant med fri form, samberättande, växlande SL och diceless. Även om jag inte har någon större erfarenhet av t ex diceless. Om du har en regelsyn i närheten av min och är intresserad av ett samarbete så hör av dig!
Om du ej delar min syn på regler så kan du ju plita ner din och hoppas på att någon nappar på dig.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Det jag gillar är enkla och flexibla regler, som ger både spelare och SL mycket frihet. Jag gillar system där man får hitta på mycket själv och inte tvingas välja från en lista med yrke/klasser, färdigheter och dylikt.

Så långt stämmer det ganska bra in på mitt regelsystem Revolver. Revolver är dock byggt med en designfilosofi som var väldigt inriktad på just den där "hitta på själv"-delen, så till den grad att de andra aspekterna du räknade upp fick stryka på foten en smula. Fast bara en smula.

Jag delar överhuvudtaget ovanstående ideal när det gäller regelsystem. Dock är ju termer som "enkel", "flexibel" och "hitta på mycket själv" ganska breda och intetsägande; många och ganska varierande synsätt kan dölja sig bakom dessa etiketter. Jag har ett rollspel på gång där systemet - som jag för övrigt är mycket nöjd med - kan sägas stämma in på dina kriterier ovan i stor utsträckning. Om du tror att det kan vara något så kan du ju höra av dig privat så ska jag dra några av mina idéer

Jag tycker det är intressant med fri form, samberättande, växlande SL och diceless.

Samberättande är jag förstås intresserad av - det är ju inne - men tärningslösa spel har jag aldrig varit något större fan av (eller tja, jag har ju Nobilis som ett av mina listade favoritspel, men det är inte något jag skulle bygga in i mitt eget regelsystem).
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Ill show you mine if you show me yours..

Den sortens samverkande är jag helt med på. Jag tror att jag delar din ungefärliga syn på hur ett system ska se ut. Om vi har tur kan vi få lite utbyte av varandra.

Här är min lilla älskling iallafall (bifogad, wordpad)

Ante up! :gremsmirk:
 
Top