Nekromanti Angående blandraser...

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Så tycker jag att alver/människor inte är så intressant som andra rasblandningar. Vad händer egentligen om en Tirak och en människa får avkomma? Det finns inget exempel på det alls. Kan de inte få avkomma?? Om de inte kan det så finns det belägg för en hel del saker som står i hemligheter i alver. Kan de få avkomma med någon annan ras än just tiraker, och andra "svartfolk" som troll , gûrder och så vidare.

jag är inte säker just nu, men jag tror jag har läst att Tiraker inte kan få avkomma med alver, eller också var det människor. I vilket fall som helst är det högst intressant, för det innebär i sådana fall att människor och alver är de enda två raserna som kan få avkomma tillsammans. Då kan man fundera på om det finns ett släktskap mellan alver och människor, och om det finns det, vad är det som gjort de två raserna så olika?

Jag gnuggar händerna samman i väntan på förklaringar.
*Flinar*

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Angående blandraser i Mundana

Min teori är följande- Alver och dvärgar var människor ursprungligen, och skiljde sig från mänskligheten till följd av det i Neogames moduler antydda "Mörkret", som kallas "Fienden" i tirakisk mytologi. Kring detta mörker har jag flummat tidigare, men jag kan återigen dra min grundläggande teori om att dvärgarna flydde ned i underjorden för att undkomma det och alverna flydde upp i rymden. Tiraker är en egendomlig ras (kanske kom de till enbart för att bekämpa "fienden"), de har inget släktskap med människor, och kan således inte få avkomma med varken alver, människor eller dvärgar. Alver och människor kan få avkomma med varandra, liksom med dvärgar, något som dock aldrig lär ha hänt eftersom dvärgar utvecklats till att bli mycket oattraktiva för alver och människor. Jag hade förvisso några småperversa teorier angående henéa, men de är skrotade sedan länge...

- Ymir, som fått en del kryptiska antydningar av Marco via IRC
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Angående blandraser i Mundana

Tiraker föds i kullar, det gör inte männsikor alver dvärgar. En avgörande faktor.

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Min teori.

Jag instämmer.
Dvärgar och alver har samma vapenetikett, även om den är helt tvärt om. Det finns så många andra gester man kan göra med ett vapen förutom att lägga det framför sig. Att nu båda raserna gör så verkar för mig som om de har någon form av släktskap. Jag tror också att mörkret var det som hände världen och det som gjorde att alverna flydde, inte till stjärnorna. För det trodde jag inte att de gjorde, men jag tror att de flydde till en annan dimension däremot. Alla astronomiska kartor kan lika gärna vara angivelser för rätt tillfällen att genomföra en sådan ritual som att det skulle vara frågan om rymdfärder.

Dvärgarna flydde till underjorden men stötte på mörkret även där. Men där, i underjorden, så lyckades de till slut spöa skiten ur mörkret.

Tiraker kom till för att spöa mörkret, det är vad jag tror.

MEN. Jag har en till idé.
Misslor kommer från en annan dimension.
Betänk, att de också slogs mot samma mörker, något slogs de mot, det står det ju. Det skulle kunna förklara varför Tiraker hatar Misslor. Och tvärt om.
Alverna kanske reste just till den dimensionen för att anfalla mörkret på mörkrets hemmaplan, när de var färdiga med det så reste de tillbaka till Mundana.
Jag vet inte alls. Men allting verkar ha slagits mot just mörkret, även misslor.

I wonder...

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. alver och misslornas sanna historia

Tja, alvernas rymdresor stärks av argumentet om "Alvstjärnan", en stjärna som kallas så i alla kulturer på Mundana utom Mûhad, där den kallas "Alvernas port". Vidare finns ett berg i Sunariskogen som heter "Aralion-berget"- "Arali" betyder just "Stjärna".

Misslorna har inte med det hela att göra. De kommer från Krilles rollspel Trollvinter, vars historia avslutas med någon slags magistorm, en duell mellan två magiker eller något. Under den magistormen öppnades en portal till Mundana, och två misslor dök upp i kraggbergen - jag har tillochmed för mig att Krille har fått CJS godkännande på den, förvisso något bizarra, idén.

- Ymir, vet vad han snackar om
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
I see...

Ok... Då förstår jag.
Annars var det en bra idé tycker jag.
Ett tag tänkte jag skylla allt på alverna och säga att de öppnade en portal till mörkret och sedan drog de. Misslorna spöade på mörkret på hemmaplan och trillade sedan vidare till Mundana medan Tiraker skapades här för att bakna skiten ur mörkret här.

Men ja, ja.
Heh, jag brukar virra in mig i saker ganska rejält när jag kommer i gång.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Problemet: Drakarna

Det jag känner mig osäker på är drakarnas roll i det hela. Samt förbannelsen- en sådan borde onekligen finnas, men lär knappast ha med odödligheten att göra. Alvers bristande fertilitet, däremot, skulle kunna vara ett säkert kort...

Vad faen drakarna gör på Mundana fortsätter vara ett mysterium för min del, dock. Verduhrakh verkar onekligen förbereda för kampen mot det kommande mörkret i och med Priori cunn sabréann, och det skulle kunna tyda på att även drakarnas roll är att kämpa mot det. Teorin om att de är en slags "fördämning" för magi, så att så kraftfulla besvärjelser som Förbannelsen aldrig skall kunna kastas igen, tilltalar mig mer, dock...

- Ymir, som har en helt annan story bakom det hela i sin långkörarkampanj dock.
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Re: Problemet: Drakarna

Jag tror nog inte det.
Visserligen tror jag att de kämpar mot mörkret, i alla fall så gör Lumian det.
För mörkret kommer onekligen, EON går ju just i EONer... Eller just så verkar det i alla fall.
Drakar fanns ju helt klart innan förbannelsen lades, dvärgarnas krönikor talar ju om dem.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Problemet: Drakarna

Dvärgarnas krönikor är ungefär lika gamla som förbannelsen, om jag inte misstar mig. En sisådär 10 000 år. En Eon. :)

- Ymir, har som sagt var en annan bakgrundshistoria i sin långkörarkampanj, där drakarnas mål är något annorlunda...
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Re: Problemet: Drakarna

Ok, men jag tror att vi har förvandlat forumet till våran privata chat, och det ska vi ju inte.

Så fy på oss.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Äh! Bara för att alla andra sover!

Bara för att ingen annan är online. De får skylla sig själva, de dummingarna. Och det finns ju en gosig ircnet-kanal att hänga på om man vill umgås mer med mig. :)

- Ymir, tycker alla andra borde byta dygnsrytm

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-06-10 03:48.</EM></FONT></P>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
MIN teori.

Misslor är vulcanier från Star Trek. _Neoteniska_ vulcanier (dvs de har utvecklat fungerande könsorgan och sexuella funktioner utan att i övrigt lämna barnstadiet). De har spetsiga öron, de tolkar saker sjukligt logiskt, de kan utföra mind-melds.

'Nuff said.

Nightowl, gillar mörker, så länge vi pratar om det rent fysiska fenomenet och inte något metafysiskt blatjofs. Mörker är mysigt.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Problemet: Drakarna

<I>"För mörkret kommer onekligen, EON går ju just i EONer... Eller just så verkar det i alla fall."</I>

Det är ju bara att kolla på kalendern så vet man ju vad som väntar. Skototropins månad i skototropins år... då kan det ju bara gå åt helvete! :)


Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 9 ute nu!
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Mörkret...

Det har pratats mycket om rasernas kamp mot "mörkret" men det är ingen som vågat sig på att redogöra någon teori om vad mörkret är. Är det någon som har en gissning?
Är det demonfurstar från någon annan dimension eller kanske varelser från skuggvärlden. eller var det en egen ras som tillslut blev brutalt utrotade av de andra raserna?

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En mörk dag

Just det har Marco faktiskt givit mig en antydan om. Jag tar mig friheten att klippa in lite :

Sir_Marco> Har du analyserat kalendern?
Ymir> kalendern?
Sir_Marco> Ja, den på sid 111.
Ymir> i appendix?
Sir_Marco> Ja.
Sir_Marco> Den 10:e december är inget bra datum...
Ymir> nope, den har jag väl inte suttit och analyserat direkt...
Sir_Marco> Om jag vore du skulle jag inte vara ute den dagen...
Ymir> ??? Fattar noll...nåja...det är väl meningen
Sir_Marco> Vilka krafter är starkast då?
Ymir> vilka krafter syftar du nu på?
Sir_Marco> Aspekternas influx.
Ymir> ah...vet ej..jag kan inte den kalendern utantill...
Sir_Marco> Dubbel influx av Skototropi, Enkelinflux av Ataxatropi samt Nekrotropi.
Ymir> hehe...snacka om att ha en dålig dag
Sir_Marco> Mörker, kaos och död...
Sir_Marco> Det är en sådan dag saker ... händer.
Ymir> hehe...jobbigt
Ymir> jo, kanske
Sir_Marco> Och... var det inte 9999 år sedan något annat hände...?

- Ymir, funderar fortfarande över det där
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mörkret...

Jag tror på skugglanden, även om jag är osäker. De verkar ha drivit närmare Mundana, på något sätt. Just skugglanden verkar också vara den "Ondska" som antyds i Den Gamla Tron, en religion som förefaller veta vad den snackar om när den säger att "Ubheanaidh förenade människor, alver och dvärgar i kampen mot ondskan och kastade ut ondskans folk i havet". Det faktum att Den Gamla Tron har en gud som heter "Tirach" förbryllar mig fortfarande...är det en hint eller bara en slump?

- Ymir, konfunderad fortfarande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Varde Helmgast!

*MOHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAA*

Xinu hjälpe mig! / Damarisk bagare

,-)


--

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Re: Problemet: Drakarna

"Teorin om att de är en slags "fördämning" för magi, så att så kraftfulla besvärjelser som Förbannelsen aldrig skall kunna kastas igen, tilltalar mig mer, dock...
"

Men om det är så måste någon ha frammanat drakarna och vem har nog stor makt för att göra det...
 
Top