Nekromanti Angående ägandet av wrnu

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Jag vet att alla inblandade är hyvens killar, så följande kommer aldrig att bli ett problem i verkligheten, men det är ändå intressant att klargöra formalian.

Är Olle villig att skänka eller sälja forumet till föreningen, eller är tanken att föreningen får driva forumet med Olles tillstånd?

I så fall, hur stor möjlighet har föreningen att påverka forumet kontra ägaren? Kommer det att finnas något formellt avtal gällande föreningens makt på forumet?

Vad händer om ägaren inte längre vill att föreningen ska få driva forumet? Behöver föreningen ett sekundärt syfte i fall det skulle hända?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Tanken är, om jag förstått saken rätt, att föreningen är en autonom varelse vars egentligen uppgift är att stödja forumet (inte driva det) samt anordna typ forumträffar och liknande.

Fast jag kan ju ha förstått saken fel.

Jag tycker, hursomhaver, inte att föreningen bör styra siten. Alls.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Här antyds det i alla fall att redaktionen tänker sig att föreningen kommer ha relativt stor makt över forumet.
Bearnie said:
Har du till exempel en åsikt om huruvida hemsidan ska utvecklas mot ett mer demokratiskt styre, eller känner du dig bekväm med dagens hierarkiska modell?

Under det kommande mötet kommer beslut tas som kommer påverka möjligheterna att föra utvecklingen i den ena eller andra riktningen, och redan nu diskuteras olika visioner som förhoppningsvis kan leda oss in på en för forumets användare önskvärd väg.
Betyder det bara att den för närvarande sittande redaktionen tänker lyssna på föreningen? Innebär det helt enkelt att man tänker sig att föreningen ska verka för att påverka forumsledningen i den riktning man vill?

Jag tror att det är viktigt att klargöra var forumets ägare och ledning står i det här innan årsmötet, eftersom det definitivt kommer att påverka föreningens inriktning.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Anders Åstrand said:
Här antyds det i alla fall att redaktionen tänker sig att föreningen kommer ha relativt stor makt över forumet.
Bearnie said:
Har du till exempel en åsikt om huruvida hemsidan ska utvecklas mot ett mer demokratiskt styre, eller känner du dig bekväm med dagens hierarkiska modell?

Under det kommande mötet kommer beslut tas som kommer påverka möjligheterna att föra utvecklingen i den ena eller andra riktningen, och redan nu diskuteras olika visioner som förhoppningsvis kan leda oss in på en för forumets användare önskvärd väg.
Betyder det bara att den för närvarande sittande redaktionen tänker lyssna på föreningen? Innebär det helt enkelt att man tänker sig att föreningen ska verka för att påverka forumsledningen i den riktning man vill?

Jag tror att det är viktigt att klargöra var forumets ägare och ledning står i det här innan årsmötet, eftersom det definitivt kommer att påverka föreningens inriktning.
Även fast redaktionen och rollspel.nu har inbjudit, och står som värdar, till det konstituerande mötet så är inte föreningen och rollspel.nu samma sak, och det hoppas jag är klargjort vid det här laget. Många undrar naturligtvis vad det innebär för föreningens framtida roll, men trots ovanstående förhållande finns det ingen anledning till att den inte skulle ligga i medlemmarnas egna händer. Förhållandet mellan förening och hemsida innebär rimligtvis två saker:
  1. Att de förändringar föreningen föreslår gällande rollspel.nu behöver ske i samförstånd med redaktionen och ägaren. Sådant är förhållandet i dagsläget, och det är inte mer formaliserat än så.
  2. Att föreningen agerar självständigt ifrån rollspel.nu. Vad jag eller någon annan redaktör anser är enbart en åsikt, redaktionens förslag är just förslag.
Det finns således ingen anledning till att hänga upp sig på vad redaktionen antyder eller ej. Föreningen ska styras i demokratisk ordning, i enighet med deras medlemmars beslut, och är ingen nickedocka åt redaktionens önskningar. Det är enbart föreningen själv som kan forma sin roll i relation till punkt 1. Föreningen är den part som kommer bli tilldelad ekonomiska bidrag, inte rollspel.nu. Föreningen avgör hur dessa medel bäst gynnar det syfte som stadgarna fastslår.

Jag skriver i det inlägg du länkar till att vi står inför ett vägval. Det gör vi också - genom att bilda en förening så kommer saker att förändras på ett eller annat vis. Hur anser föreningen att morgondagens rollspel.nu och community bör se ut? Föreningens möjlighet till påverkan är stor i sin egen rätt, genom att kunna representera användarnas röst och i egenskap av hemsidans primära finansiär.

Det är viktigt föreningen att den inser hur mycket som ryms inom möjligheternas ram. Det är möjligt att bilda en utstuderad stödförening åt hemsidans nuvarande styre. Det är också möjligt att genom moget förhandlande med redaktion och ägare arbeta för att få ett större ansvar. Det går till och med för föreningen att presentera ägaren med ett köpeförslag - jag menar, varför inte?
 
Top