Nekromanti Anfallsnivå

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
Hola!

Jag har än en gång lusläst alla frivilliga och xtraregler i stridsavsnittet till eon2 och kommit fram till att gillar de flesta.. men jag kan inte motivera en användning av anfallsnivå... är det nån mer än jag som tycker att det för in för mycket slump i en strid... alltså.. borde inte en ärrad veteran ha någon aning om hans(eller hennes) motståndare ska anfalla mot benen eller bålen?

Har nån som använder Anfallsnivå tänkt på detta, och ni som inte använder regeln tycker ni som jag?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Inte om inte denne är telepat. ,-)

Vad menar du? Som försvarare mot anfallaren? Försvararen (som rollen försvarare är definierad) befinner sig redan i taskigt läge och tänker på annat. En duktig stridande ser snarare till att inte hamna i rollen som försvarare - då slipper man den situation du tar upp helt och hållet.
 

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
om man kör ett defensivt försvar är det väl inte säkert att man ligger i underläge i striden bara för att man är försvarare? Det är ju inte heller säkert att man alltid vill skada den man slåss med.

Hmm. Tanken är väl att rollen försvarare och anfallare ska pendla mellan kombatanterna?

Jag undrar mest hur folk använder regeln, om dom gör det.
Jag tycker den för in för mycket slump, och jag undrar ifall nån håller med mig.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Vi kör inte med regeln. Bortsett från att det för in en massa extra moment och val i ett system som redan tar rätt lång tid att sköta, särskilt om man har en fyra-fem spelare, så gillar jag inte regeln för att jag inte tycker den passar i en situation mellan spelare och en SL. Hade det varit fråga om regler för figurspel, t ex, där bägge parter är spelare och kan sitta och gotta sig åt att psyka varandra med olika taktikval hade jag inte haft något problem med regeln, men jag tycker inte det funkar där ena sidan är SL som ska sköta och besluta taktiken för alla SLPs, som var och en är olika goda taktiker. SL har tillräckligt mycket att stå i utan att behöva reflektera över ytterligare en variabel kring hur hans SLPs ska agera i en strid.

Dessutom för det över mer av rollpersonens chans att överleva på spelarens taktiska sinne och inte rollpersonens färdigheter.

Mvh / Phelan
 
Top