Nekromanti Andy - en hastig bortgång

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Andy med Lekbergs spelbutik var borda åren som Tullcon fanns väldigt engagerad i att få komma och vara på plats där.
Vi var första året överraskade att de ville komma på ett såpass litet konvent som Tullcon ändå var, och vi var förkrossade när vi fick veta att de sålde ganska dåligt, även om de verkade glada så var vi lite rädda att de tyckte vi hade slösat deras tid (det kan ha varit så att fler av arrangörerna köpte saker bara för att öka deras försäljning lite) .

Så vi var förvånade när de absolut ville komma året efter och verkade tycka det som en självklarhet att de skulle vara där.

och det är lite den bilden jag har av Andy, en engagerad man som verkligen ville vissa upp hobbyns bästa sida, och ville möjliggöra att så många som möjligt kunde komma över så många rollspel och brädspel som möjligt. Det handlade inte om försäljnings siffror utan bara om glädjen att vara delaktig i vår hobby.

Så Andy, även om jag inte kände dig privat, hade jag en stor respekt för dig, och jag hoppas det finns ett liv efter detta, så att jag någon gång får chansen att rulla lite tärning med dig.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Hela händelseförloppet är så bisarrt, plötsligt och enormt orättvist. På morgonen pratade vi om rollspel, om vår nystartade Facebookgrupp för spontanta roll20-sessions. Vi var taggade och såg fram emot det. På kvällen försvann han. Fattar det inte. Anders rycktes verkligen bort från oss alldeles för tidigt. Alla påbörjade och planerade projekt och drömmar, för att inte ens tala om hans familj med två små barn... fan jag pallar inte ens tänka på det. Vila i frid kompis. Du kommer alltid att finnas med oss.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag hade ganska lite med honom att göra tyvärr. Jag talade med honom gällande att ta in Förbannad på Lekbergs och nån enstaka gång på konvent. Men han hade ändå ett engagement i hobbyn som kommer vara saknat.

Nu blir det gravöl för honom. Hoppas han har kul när han numer är med i Gygax' spelgrupp där uppe.
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Beklagar sorgen, och det tomrum som lämnas kvar med hans hastiga bortgång. Just när det händer plötsligt så är det extra svårt. Själv tror jag att jag har träffat honom en gång på TullCon förra året och hade bestämt mig att inhandla ett eget brädspel (den första på de senaste åren).

Vila i frid. Mina tankar går till de närstående i denna sorgens stund.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Detta är verkligen tragiskt. Jag har en djup känsla av - orättvisa (som om det någonsin vore rättvist).

Jag har spelat regelbundet med Anders i nästan två år, mina bästa två spelår i modern tid. Det var han som höll ihop gruppen, gjorde planer och sparkade igång nya spel och agerade, får man nog säga, som ledare för den. Mig rekryterade han efter att vi på detta forum diskuterat The One Ring, som också var ett gemensamt favoritspel för oss. Jag var oerhört glad för det, och har genom det träffat ett gäng mycket trevliga personer.

Numera känner jag Anders bra personligen. Han var verkligen en Bra Människa på flera plan. Så jag känner verkligen en stor sorg här. Tänker på hans rara barn och trevliga familj och tanken svindlar.

För rollspelssverige är det här en förlust som jag anar (andra vet nog mer exakt) är väldigt stor eftersom Anders arbetade med distribution av produkter från crowdfundingar, webbutiker och i återförsäljarledet för bl a Helmgast, Åskfågeln, Järnringen och Fria ligan (jag kan ha fel och kan ha glömt något). Han hade ett par innovativa och riktigt smarta projekt på gång inom bl a att få ut spel och spelböcker i större återförsäljarkedjor. Min (inte helt insatta) gissning är att just här går vår hobby miste om något som kunde blivit riktigt bra.

Jag och Anders och två personer till som jag inte vet forumnicken på just nu skrev också på ett rollspel tillsammans som nu inte lär se dagens ljus. Han (och person J) hade här ett enormt nätverk som tog det bortom det vanliga hobbyhacket.

Han skrev också på ett annat eget rollspel med en lysande grundide (som givetvis inte är min att diskutera vidare) där jag var tilltänkt att kanske bidra lite. Sedan hade han en uppsjö andra projekt som inte jag var delaktig i eller vet mycket om.

Så, i slutsats, så tragiskt och en stor förlust på flera plan.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Ett nav i den svenska spelhobbyn har stannat, oerhört sorgligt. Kände inte Anders personligen och fick heller aldrig äran att träffa honom i verkliga livet, men hade lite mailkontakt med honom när något spel jag köpt blev försenat. Maken till servicemäniska får man leta efter! Han skickade med en expansion helt utan extra kostnad som annars skulle kostat mig nästan 300 spänn, och mailade sedan efteråt för att försäkra sig om att allt var till belåtenhet. Man fick verkligen intrycket av att pengarna inte var det vicktigaste, utan att det var själva spridandet av spelhobbyns glädje som stod i fokus. Även om jag som sagt inte kände Anders så känns det ändå som en god vän har gått ur tiden. Tack Anders för alla fina stunder vid spelbordet som du skänkt mig och resten av spelsverige, du kommer att vara otroligt saknad.
Vila dig nu, min vän.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Fruktansvärt sorgligt! En väldigt trevlig människa och en viktig huvudperson inom den svenska rollspelshobbyn. Mina tankar går förstås till hans familj men även till hans kollegor och nära vänner inom hobbyn. Vila i frid Anders.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Och så skriver vi allt det här och han kan inte läsa det längre :(.
Varje gång sånt händer beslutar jag att jag ska säga oftare, och framför allt i tid, till andra att och varför de är värdefulla för mig. Och sen fortsätter vardagen och jag glömmer.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
hakanlo;n101955 said:
Håkan, massa text..
Jag är person J (tror jag i alla fall). Gillade som fan att lira med dig. Ja, hela gänget; det var en riktigt grym spelgrupp.
Han var bra på det sättet Anders, i sin entusiasm drog han igång mycket och knöt folk samman. Jag har träffat och lärt känna många människor bara genom denna så naturliga egenskap han hade.

Och Gizmo, du har så rätt i allt du säger. Vi borde säga till varandra oftare vad vi betyder för varandra. Det här är inte bara ett forum för mig. Faktum är att det för ganska så länge sen slutade vara "bara ett forum" för mig. Jag har lärt känna massor av människor genom det - men det är inte direkt så att jag tycker att vi umgås för att vi är forumspolare. Längre. Nu är vi ju kompisar kring så mycket annat. Och jag tycker nog att det är roligare att göra andra saker, typ dricka bärs och snacka gym, än att spela rollspel med er. :)


Älskar er, tjejor och pojkar!
#TJOCKSTARK!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Kanske kunde forumet gå ihop ooch donera en liten minnesgåva till någon fond i hans namn? De som känner han personligen skulle nog kunna se till att det gick till rätt typ av fond (Hjärnfonden, SPES, Hjärt och Lungfonden, eller vilken fond som käns passande)
 
Top