Nekromanti Andreas Roman

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Vilken är, i ert tycke, Andreas Romans bästa bok och varför?

Är bara lite nyfiken ifall andra tycker som jag. Jag gillar Drakväktarserien starkt, allra främst den första tror jag för den har en känsla och en spänning som jag inte hittat i många andra böcker.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
När änglar dör

När änglar dör var en hyggligt underhållande bok. I övrigt tycker jag att Roman är en ganska usel författare och drakväktarserien tycker jag är skrattretande dålig.

/Vulf

[color:\\"red\\"] Edit: Dessutom borde man få stryk om man låter Luis Royo måla ens omslag. Eller ännu värre - man köper gamla målningar av Luis Royo och använder som omslag trots att de absolut inte passar boken. [/color]
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vill du berätta lite mer om vad det är som du har fastnat för i Romans böcker? Jag är själv nämligen böjd att hålla med Vitulv om att han är en rätt usel författare. Visserligen har jag bara läst "Drakväktarserien", men den gav knappast någon mersmak.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Re: När änglar dör

Vet inte om jag hålller med där. Visst har jag läst bättre böcker, men för att vara svensk fantasy så tycker jag inte att det är illa alls. Det finns ju inte så mycket läsvärt i den gruppen.

Det närmaste jag skulle jämföra honom med vore Johanna Hildebrand och det vet jag inte vem som skulle anses vara bättre av de två.

/Lars, en smula lurig
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
När Änglar Dör

När Änglar Dör är faktiskt en intressant bok, om än lite trög bitvis.
Men handen på mjälten så minns jag att jag var mycket hänförd av Drakväktartrilogin som nu finns i mitt lilla bibliotek, inom svensk fantasy ligger den i en främre klass...
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Tja...
Först och främst känslan (kan inte beskriva det bättre) i boken av att man är där. Närheten liksom. Och även känslan av "onej, onej dethär går åt helvete" som jag inte känt när jag läste andra böcker med lite samma tema. Dessutom har han ju lyckats skriva så att man tillslut inte kan säga att de onda verkligen är de onda och de goda verkligen är de goda, och storyn är mycket bra.
Och jag gillar hans karaktärer och smådetaljerna som finns.
Han har också lyckats att överraska en smula mig ett par gånger, både i slutet på Drakväktare och slutet på Demonen t ex.
Jag kan inte beskriva det bättre än så.
Det är kanske inte den absolut bästa bok jag läst, men den är definitivt av hög klass särskilt om man jämför med andra svenska fantasyförfattare.

Nu är jag lite nyfiken på varför ni ogillar böckerna...
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Re: När Änglar Dör

När Änglar Dör är faktiskt en intressant bok, om än lite trög bitvis.
Det har du helt rätt i. Mycket intressant men en aning trög. Det beror väl på att han skriver med helt annat språk än i Drakväktare...men kanske passar det språket bättre här. Tycker också att han har många nytänkande idéer och det är roligt, den är ganska originell.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu var det förstås ett tag sedan jag läste böckerna och jag har inte precis ansträngt mig för att minnas dem heller. Men jag ska i alla fall göra ett försök.

En sak som jag störde mig på var att händelserna i böckerna ofta kändes planlösa och slumpmässiga. Dessutom tvingade Roman ibland in handlingen i spår som inte kändes trovärdiga eller logiska. Sedan gjorde han det väldigt lätt för sig när han till exempel bortförklarade varför ingen reagerade på att drakar flög omkring över stora städer. Lägg sedan till det faktum att jag som Eon-spelare har en rätt ordentlig insyn i världen, betydligt bättre insyn än vad författaren själv verkade sitta inne med. Men som sagt, det var nog mer än två år sedan som jag läste igenom böckerna sist.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: När Änglar Dör

...den är ganska originell.

Ja, gud vet hur många år efter John Miltons "Paradise Lost" han är...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: När Änglar Dör

Tja, den ger i mina ögon en välförtjänt känga åt religion (och och de som skrev diverse heliga skrifter). =^_^=

Däremot var den väl kanske inte direkt den mest välskrivna bok jag läst.

/Ulfgeir
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Böckerna är okej, men inte mycket mer än så. Förströelseläsning, helt enkelt. När änglar dör är stundtals trevlig att läsa, måste jag hålla med om, däremot är drakväktarserien inte överdrivet stimulerande.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Själv har jag nog bara läst någon sida i drakväktarserien... Tyckte knappt han kunde hantera språket alltså. Genomgående uselt språk. Tyckte jag alltså.

/Balderk, som gärna ger tips på bättre fantasy (inte av svenska författare dock)
 
Top