Nekromanti andra världskriget

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
dagens gott folk! jag har tänkt på att skapa ett rollspel som utspelar sig under WW2 och hade tänkt ha med ett visst element av dogfigting och undrar om någon har några tips?
tacksam för all hjälp
/Axel
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hade du tänkt att skapa reglerna från noll eller kannibalisera ett annat system rent av kanske? För i så fall skulle ju d6-systemet (a la West End Games Star Wars) vara ett ypperligt spel för luftstriderna, men det kanske skulle bli lidande om man vill ha det mer gritty på marknivån...
För inspiration nämner jag GURPS: WWII och Gear Krieg .


Storuggla, sitter högt i stolen
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Blue Max ...

Visserligen är väl Crimson Skies tänkt att utspela sig under samma tidsperiod som WWII (har jag för mig), men i någon sorts ukronisk version av vår värld.

Men som spel att knycka regler från borde det funka utmärkt.

Ett annat coolt dogfight-spel är ju Blue Max, ett WWI-flygstridsbrädspel med Albatrosser, Fokker triplan och Sopwith Camels. Det borde också kunna fungera som regelinspiration.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag har tänkt på att skapa ett rollspel som utspelar sig under WW2 och hade tänkt ha med ett visst element av dogfigting och undrar om någon har några tips?"

I den här tråden diskuteras en regelmekanik som jag funderar på att använda i WW2-koreograferade rymdstrider.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det är la inget fel på T100 system? Funkar iaf. mer än utmärkt i CoC."

Problemet med BRP-system är att det är ont om BRP-system med inbyggda jaktstridssystem att kannibalisera.
 
Top