Nekromanti Andra spelvärldar än FR

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Det handlar om en schysst stämning och ett intressant upplägg som inspirerar. Det är i princip allt jag kräver av en spelvärld. Jag har inget intresse av detaljbeskrivningar av varenda liten by,

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
FR har verkligen en tendens att bli "för stort". Så stort att spelarna känner att deras rollpersoner är obetydliga. Men så blir det väl när varenda stad har 3-4 15-levlare.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Denna kritik är förstålig. Korkade skurkar som oftast misslyckas med det mesta och om spelarna trots allt klantar så springer de bara till typ Harpers eller traktens lokala vänlige Wizard och ber om hjälp. Forgotten Realms blev tyvärr lite av en fantasy variant av Marvel Superheroes på slutet av TSR-eran. Mycket tack vare många usla noveller. WotC har dock tagit tills sig av denna kritik. I nya FR CS är skurkarna betydligt mer smarta och framgångsrika medan goda sidans övermäktiga NPCer har tonats ned. Harpers har till och med splittrats i två olika grupper med helt olika agendor. Tanken är just att spelarnas karaktärer ska stå i fokus i 3rd edition. Om inte de räddar byn så gör ingen det. Lite mer av Greyhawk och Dragonlance stuket alltså.

I slutändan är det förstås upp till spelledaren hur han lägger upp sin kampanj och sina äventyr. Man behöver inte köra med de NPCer som är beskrivna, gillar man inte att en by har en level 7 fighter eller wizard så är det bara att skrota desnn. Hitta på vilken anledning som helst eller ingen alls om du anser att NPcn aldrig ens funnits. Dina spelare kommer inte att märka någon skillnad. Själv använder jag mig sällan av de sk Realms Celebrities, Elminster, Driz'zt, 7 Sisters, etc men det är som sagt upp till var och en.

Realms är väldigt detaljerat, både historia och geografi men ändå så otillräckligt att en kreativ spelledare ska kunna hitta på sina egna grejer ända tills han blir gråhårig. Det finns fortfarande gott om stora städer och till och med hela länder i Realms som är helt obeskrivna.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Visst har man kollat in de andra kampanjerna, och spelat i de flesta också. De jag personligen saknar är Jakandor, Council of Wyrms och Lankhmar. Av de övriga är favoriten delad av dark Sun, Greyhawk och Spelljammer beroende på vilket humör jag är på just den dagen.



Daniel "Warduke" Schenström
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
På tal om andra länder...

Jag har ett supplement till 1st edition som heter Kara Tur, handlade om typ far east. Nu har jag inte varit inne i stan på ett tag och undrar om det kommit eller kommer ut ngt liknande till FR. Förresten, skulle ngn kanske kunna posta en lista på de supplement som kommit ut/kommer ut, så slipper ni mina kanske rätt så puckade frågor om dem...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: På tal om andra länder...

Min gode vän. Angående vad som kommer ock när anser jag att du bör konsultera med SF Bokhandeln, titta på deras sida. Men det går även utmärkt att kolla in wizards.com. Du kan ju annars maila mig och få länkarna;)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Al Quadim var länge en av favvovärldarna i vår spelgrupp. Ahh... flygande mattor, andar, ökenbanditer, kurtisaner... fina grejer det! Numera har vi mest kört med hemmagjorda världar även om jag nyligen bytte till Scarred Lands.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: På tal om andra länder...

I Oktober skall det komma nått som heter Oriental Adventures, det kanske kan vara ngt!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: På tal om andra länder...

Cool! Då kanske vi kan spela alvninjor med katana som klättrar i taket!? :)

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: På tal om andra länder...

...och väcker upp sina offer med orden "jag skall dricka ditt blod" innan de pressar sin tanto in i njuren på dem;)
Oj det var visst Drakar & Demoner Samuraj.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Är scarred lands bra?

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 
Top