Nekromanti Andra spelvärldar än FR

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Har märkt att det mest handlar om FR här på forumet. Har någon prövat på eller kollat på andra kampanjböcker? Jag menar nu Grayhawk, Dragonlance osv. Kom att tänka på det då jag hittade ett gammalt äventyr till 1st edition, Temple of Elemental Evil. Ett underbart äventyr med stickspår, hack and slash(för de som tycker om sådant!), och intriger. Undrar om de "nya" kampanjböckerna är ngt att ha? Skulle vara skönt om det visade sig att de utgivarna har lagt lite krut på de andra världarna också, inte bara på den uppenbara storsäljaren...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Jag läste en del i Living Greyhawk och blev (till min förvåning) rätt impad. Jag tycker att Greyhawk verkar smartare och mer genomtänkt än FR. Nu har jag redan köpt FRCS, så det blir nog FR för min del ändå. I dessa ganska standardiserade världar spelar äventyren större roll för stämningen än världen. Jag är dock rätt nyfiken på Scarred Lands som har lite mer originellt tema. Annars är ju Planescape en favorit.

/The Danno
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag har alltid tyckt att de bästa spelvärldarna till det gammla goda AD&D var Dark Sun och Ravenloft. Dark Sun för det var så antiheroiskt spelande som det bara kunde och Ravenloft för den känslan gick bara inte att slå. De andra världarna provade därför inte så mycket av men jag tycker att FR är lite för standard, Greyhawk lite för dammigt och Planescape lite för virrigt. Nu är detta kanske bara jag så hacka inte ner på mig för min åsikt.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Min spelgrupp tillämpar ett billigare alternativ. Alla äventyr vi spelar konverteras till den spelvärld vi själva skapat; spelarna har ingen aning om vad som finns runtomkring i världen, det är menat att upptäckas.

Annars är favoriterna Planescape och Dragonlance.

// Douggie
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Hey, Shadow, hacka skall jag inte! Du har helt rätt ang. Planescape: Lite för stort! Det har ju enorma möjligheter, men det blir helt enkelt för mycket (enlift min åsikt). Dark Sun var helt asball, men obalanserat. Jag menar om utgivarna rekommenderar att karaktärerna skall börla på lvl 3 för att ha en chans(!), då kanske det är lite väl brutalt. Men annars tyckte jag om stämningen: Du är i stort sett dömd vad du än gör... Hoppas att det kommer tillbaka i 3rd ed.! (Idiotförklara mig inte om det redan finns, snälla!)

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Apropå Temple of Elemental Evil så kommer det en "uppföljare" till det om några veckor, Return to Temple Of Elemental Evil. Äventyret/kampanjen är skriven av Monte Cook, vilket väl till rätt stor del borgar för dess kvalitet.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
minnen... ;)

Greyhawk är mer genomtänkt än FR, en mognare värld med större möjlighet till intriger och politiskt spel.

Så kul för dig att du hittat Templet! Det är en rejält klassisk adodmodul! Ahh... Den gode alvmagikern Medlir tillbringade stora delar av sin tid i dess inre, och i sanning ska sägas att han inte förblev omärkt av templets stora ondska! Falrinth stod han emot, och noderna klarade han av, men när den gode Suggan slutligen kallade följde han hennes ledning... Kort sagt lyckades han bli charmad av hennes svampiga sköte, och släppte loss henne i världen. Men sedan dess har han varit hennes älskare, och när han nu flyter omkring på astralplanet utan kropp efter en olycka med en viss portal, så är han förvissad i sin CaothicEvilness om att hon åter ska bringa tillbaks honom till en lämplig kropp... Så kan det gå, minsann!



[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Kampanjvärldar

Jag vart väldigt imponerad av Forgotten Realms-boken. Dock är jag inte så förtjust i Greyhawk.

Har funderat en del på att använda Mystara, alltså den gamla D&D-världen, eftersom jag har så mycket material till den (tuffa kartor, nästan alla Gazetteers och en massa, massa, massa äventyr).

Men troligen blir det Forgotten Realms, eller min egen Winter Coast-kampanj. Om nu inte Planescape går att köra med Manual of the Planes.. det vore coolt. OCh så kommer ju Ravenloft tillbaks i höst...

Så för mig ser det väl ut så här i valet och kvalet:

1. Forgotten Realms
2. Planescape (man får väl leta på nätet efter konveterade regler och monster)
3. Ravenloft
4. Mystara

eller min egen värld, fast den är inte så utbyggd än så att det egentligen går att göra nått med den...

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: minnen... ;)

Skall tro att jag blev nostalgisk! De där gamla äventyren hade också ett visst mått av tragedi i sig, vad det anbelangar NPC´s. Som tex den gamle clericen som tröttar ut sig så mycket genom att hjälpa PC´rna att han dör ich kommer tillbaks som en revenant. Underbart!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Helt andra världar!

Gabri minns du när du spelade Venusian Scout i Buck Rogers, undrar om den spelvärlden skall komma i 3ed!

- Nej jag tror nog inte det -

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Har själv börjat köra en kampanj i Scarred Lands. Det är en rätt skön värld ... speciellt som det inte finns så mycket fakta om den, så man har väldigt stor frihet som DM.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Helt andra världar!

Inte så stor chans med tanke på anledningen till att TSR gav ut en massa Buck Rogers-jox. Vad var då den anledningen? Jo, Lorraine Williams, som ägde TSR, var även arvtagare till killen som hittade på Buck Rogers. Med andra ord gick licenspengarna som TSR betalade för Buck till ganska stor del ner i hennes fickor.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Helt andra världar!

Jag vet!
- Rosa rymddräkt och en glaskula på huvudet är aldrig fel -

Hur blir det med spelljammer då? Förmodlingen inget nytt där heller?

"When the DM laughs it is already to late"
 

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Själv tycker jag att FR är en mycket bra värld. Den är otroligt detaljerat men ändå mycket fri...

MVH Johan

The DM
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Visst är den bra! Men det är kul med omväxling. Stort och fritt är bra, men det kan bli för stort och därigenom tappa focus. Då kan det vara skönt att ta det soft med lite Ravenloft eller annat, som avkoppling. Tycker jag i alla fall :gremsmile:!!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: minnen... ;)

"Greyhawk är mer genomtänkt än FR, en mognare värld med större möjlighet till intriger och politiskt spel."

Byt plats på Greyhawk och FR.
 
Top