Nekromanti Andra speltillfället

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Speltest

Jag tror att man skulle kunna jämföra det med det sunkiga sista speltestet innan äventyret skickas in till konventet.
Känner inte igen det där, sista speltestet brukar vara kanon, nu brukar det vara testet med ett gäng spelledare som ska köra det på konventet, så kan vara det som hjälper till :gremlaugh:

Speltesten är alltid ett kärt nöje för mig och hoppas inför GothCon att få igång mer speltestutbyte mellan olika arrangörer än vad jag lyckades få till ifjol.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Banne mig. Det har jag inte tänkt på. Satt och läste igenom lite gamla sammanfattningar av spelmöten som vi hade och jag ser en tendens till att det du skriver stämmer. Jag själv brukar köra en rätt lång presentation. De kanske sitter på ett värdshus och hänger en lång stund under spelkvällen, vilket medför att de försöker åstadkomma något utav det jag planerat rätt långt in på spelmötet. Detta innebär att jag ibland får avbryta mitt i.

Jag själv är en av det typer som tyckte TV 4 förstörde Arkiv X för att de blandade in reklam. Helt plötsligt så blev det avbrott och stämningen skaparna byggt upp förstördes. Däremot så funkade det bättre när det stod "To be continued", för då var det inplanerat och jag satt där och undrade vad som skulle hända.

Där är lite grejen. Jag satt och undrade vad som skulle hända. Eftersom åtminstone jag själv har en rätt lång introduktion när jag spelleder så innebär det att jag måste avbryta mitt i, när spelarna är på gång att göra något vilket gör att de vet vad de ska ta upp igen när de kommer åter. Den stämning som jag byggde upp under förra speltillfället är borta när de påbörjar sitt andra speltillfälle och den motivation som de då hade är helt borta. De har inget att anknyta till händelsen, eftersom de glömt bort hur de tänkte (känslomässigt) senast.

De gånger som jag har lyckats få till bra stämning, så har jag haft en cliffhanger. Med cliffhanger så menar jag nu inte att det måste vara überspännande men att de i alla fall ska gå på en ny uppgift (så med andra ord saknar jag ett ord för detta). Detta brukar dock vara rätt tradigt, om man försöker sig på att använda cliffhangers i alla spelmöten. Att köra och eventuellt rollspela vad som hände senast har ibland funkat. Du spelar ju själv PTA, så du vet hur detta kan gå till. Jag har inget emot att man helt spolar tillbaka till en (nyckel)scen och spelar om den. Skulle det på något sätt förändras, så kan man säga att det är en sorts metainformation, där spelarna får information som de inte borde veta om.

Du fisktankar ju, så om du någonsin skulle avsluta "mitt i" det som spelarna företer sig, så släng in en ny grej i början av andra spelmötet. Få dem att fokusera på det istället. De kanske söker efter boken till en demon när det ringer på mobiltelefonen och de får reda på saker som helt förändrar deras situation. Bara ett kort och krasst exempel (som jag mest drog för att stycket annars skulle bli så kort).

/Han som skrev ihop lite osammanhängande saker
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Kanonidéer, ska defentivt köra "detta har hänt" i nästa kampanj (kanske teasers också).

Har kört med kapitelrubriker när jag körde Castel Falkenstein vilket funkade och var kul.

Cliffhangra gör jag om jag kör en Quest-kampanj, annars har jag ofta slutpunkter på speltillfällena, men ska grunna på om jag ska ha mer cliffhangers... kanske skulle lösa problemet.
 
Top