Nekromanti Andra länder i WFRP

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Finns det överhuvudtaget något material någonstans om andra länder än The Empire i WFRP? Det verkar som all nergi har fokuserats på just detta land och resten liksom bara glömts bort.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det finns tyvärr inte så mycket material om något annat område än The Empire i de officiella böckerna. Marieburg - Sold down the river beskriver den staden och The Wasteland.
Man får mycket kort omnämnt i den modulen Marienburgs förhållande till andra länder, vilket säger mycket lite.

Min rekommendation är att läsa gamla White Dwarf, söka på nätet, gå med i Warhammer listan och fråga en massa frågor (www.warhammer.net), eller allmänt söka på Warhammer på nätet.
Om du har tillgång till de olika böcker som genom tiderna har givits ut till Warhammer Fantasy Battle så finns det kanske en del information om dem där i. Man får dock vara beredd på motsägande material då WFBs värld till skillnad från WFRP har ändrats från utgåva till utgåva.

Personligen har jag mest lärt mig själv om andra länder i Warhammer-världen genom just gamla White Dwarf, Marienburg, Nätet, och diskutioner på Warhammer listan.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Doomstones tar upp lite om Border Princes (eller vad det nu heter, har inte böckerna här). Det är dock mycket lite.

Nätet är annars ok och du borde finna info om Albion och va fan nu landet till väster heter.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Tyvärr så får inte Hogshead idag skriva någonting som inte överensstämmer med GW's syn av Old World. De får heller inte skriva om något område som inte GW redan beskrivit. Det är rätt stora begränsningar så det kommer nog inte att komma så väldans mycket information om andra länder på ett tag.

Det som finns är Marienburg med Wasteland, lite material om Kislev i Something Rotten in Kislev, mycket lite om Border Princes i Doomstones och väldigt lite om Tilean och Border Princes i Death's Dark Shadow.

Förutom det så finns gamla WD, noveller och en del på nätet. GW's army list kan också utnyttjas, t.ex. Bretonnia.

Jag har skrivit lite mer om Hogsheads begränsningar i min recension om WFRP på theProject.nu.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Förutom det så finns gamla WD, noveller och en del på nätet. GW's army list kan också utnyttjas, t.ex. Bretonnia.

Umm... titta i Bretonnia-boken till WFB. Glo sedan på beskrivningen av Bretonnia i WFRP-boken. I tennfigursspelet framställs de som Riddare i skinande rustningar (och med stort R!), ädla som få.
Och i amatörteaterspelet så verkar Bretonnia vara mer som en Chaos-infesterad karbonkopia av Frankrike tre minuter innan Marat tar till orda.
Tokigt.


Storuggla, diggar inte GW
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Mitt personliga favoritställe på WH-kartan, Ulthuan, High Elves ö, finns inte så vitt jag vet med på kartan i WFRP över huvud taget. Men denna ö är ju bra beskriven i High Elves' gamla Army books (jag vet inte med de nya, jag slutade med WH för flera år sedan). Om du har tillgång till dessa böcker, kan du ju använda dessa, annars får du väl i nödfall köpa dem? Detsamma borde väl vara för alla icke omnämnda platser från WFRP, som dock beskrivs i någon av GW's supplement, inte bara Ulthuan.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
"Förutom det så finns gamla WD, noveller och en del på nätet. GW's army list kan också utnyttjas, t.ex. Bretonnia."

Umm... titta i Bretonnia-boken till WFB. Glo sedan på beskrivningen av Bretonnia i WFRP-boken.


Jag vet men det finns de som gillar GW's bild av Bretonnia. Och dessutom så kan man använda delar av materialet, som t.ex. karta och namn. Vi har inte så mycket att tillgå så det är meningslöst att spotta på GW's prylar utan det är bättre att plocka ut godbitarna.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag vet men det finns de som gillar GW's bild av Bretonnia. Och dessutom så kan man använda delar av materialet, som t.ex. karta och namn. Vi har inte så mycket att tillgå så det är meningslöst att spotta på GW's prylar utan det är bättre att plocka ut godbitarna.

Vafalls? Här spottas inte, inte av mig i alla fall. Jag ville bara påpeka att Bretonnia skiljer sig mellan WFB och WFRP, inte dränka GW i en insjö av saliv. Jag har den stor respekt för folk som kan försörja sig på sin hobby, och anser att WFB är en ypperlig inkörsport i rollspelsvärlden och en mycket kreativ och utvecklande hobby.
Jag ville endast påpeka att beskrivningarna, precis som de av kejsaren, skiljer sig beroende på vilken bok man läser. I figurslagsspelet är kejsaren en ganska macho och handlingskraftig typ (om inte det ändrats sedan jag läste Empire-boken) medan han i rollspelet är en ganska... loj typ som inte verkar allt för aktiv.
På grund av dessa, och andra, olikheter i böckerna så måste man ta det hela med en "klippa-klistra"-mentalitet. Ta det man gillar. Resten slänger man i laxhavet.
Nackdelen är att det är lite klurigt som nybörjarspel, men ack vad underbart det är att se hur olika allas Old World är... ^__^


Storuggla, som yrar fritt
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Nackdelen är att det är lite klurigt som nybörjarspel

Egentligen inte för grundboken innehåller allt som behövs för en nybörjare. Problemet är att varje nybörjare genast vill ha tag på mer material. Det finns en otrolig "måste köpa mer" mentalitet hos rollspelare. Jag själv är ett alltför bra exempel på det...

Bästa rådet med WFRP är att inte börja kolla utanför Empire/Marienburg gränserna på en gång. Det finns MASSOR av äventyr att göra i dessa länder. När man väl har spelat ett tag och lärt sig systemet och känslan i världen så är det inga problem att fortsätta utanför dessa gränser.

/Faehrengaust, en samlare
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag håller med Faehrengaust om detta.

Vill också tilläga att de båda bilderna av Bretonnia inte behöver vara totalt motstående. Se den som finns i WFB som adelns syn på sin värld, och se den som beskrivs i WFRP som den gemene mannens syn på sitt land. Det går att kombinera de båda världsbilderna. Jag personligen kör på en mix som till största delen lutar sig på det som beskrivs i WFRP. Om två spelmöten kommer mina rollpersoner till exempel besöka Parravon och där kanske få reda på varför folk låser in sig om nätterna...
 
Top