Nekromanti Andra hobbies?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Tamråttor!

Jag har, förutom hund, också tamråttor, ett mycket underskattat husdjur.

Hur är tamråttor?

Well, jag brukar beskriva dem som en hund, men med smådjurens praktiska skötsel.

Till skillnad från andra smådjur som är "OK, om du verkligen måste så får du väl gosa mig lite, men jag kommer inte att gilla det" så är råttor sociala. De inte bara uppskattar uppmärksamhet och hantering, de kräver uppmärksamhet. De älskar att bli hanterade, de vill vara med, de sitter gärna på axeln medan man gör saker. Har man dem ute medan man exempelvis sitter vid datorn så har man dem snart klättrande på sig eller sovande innanför tröjan. När man kommer hem så är de som en hund, de är glada och ska hälsa.

Råttor är också väldigt lätta att få tama (speciellt om man köper från uppfödare, vilket man definitivt bör, av många skäl). De är en baggis att få rumsrena, brukar ta 3-4 dagar att lära dem att en speciell låda i buren är bajshörnan. På det hela taget är de väldigt renliga djur, tvärtemot sitt rykte. Har de inte något annat för sig så putsar de sig eller varandra. Jag har hört någon säga att "jämfört med marsvin är råttor rena rengöringsmedlet".

De är ungefär lika intelligenta som en hund, om än lite enkelspåriga ibland (ungefär som en hund...).

Skötseln är enkel, i stort sett som vilket smådjur som helst. Helst ska de få vara ute en timme eller så per dag, jag har löst det så att de kan springa på datorbordet när jag sitter vid datorn (men man får lära dem att inte bita sladdar).

Vad skiljer tamråttor från vilda råttor? Det är, på pappret, samma ras (brunråtta, rattus norvegicus), men det har avlats på råttor i över hundra år (och normal avelsålder på honor är 6-12 månader, så det är många generationer). Man brukar säga att tamråttan är ungefär lika nära vildråttan som en pudel är nära en varg.

De lever 2-3 år, vilket, för mig, är det jobbiga med råttor. Man fäster sig verkligen vid de små liven, och jag har storbölat hos veterinären varje gång man behövt göra det sista besöket med en liten vän. Vanligaste hälsoproblemen är mycoplasma (så jag försöker att alltid ha antibiotika hemma, så direkt jag hör rossel så medicinerar jag, utan att behöva ringa veterinär) och tumörer på honor (juvertumörer). Tumörerna kan oftast opereras, vilket jag fått gjort ett antal gånger. Efter att jag slutat ge ärtor i kosten har juvertumörerna minskat rejält (ärtor innehåller ett ämne som liknar östrogen).

Jag har haft 13 råttor tidigare, och de har alla varsin speciell plats i mitt hjärta.

Nu har jag fyra tjejer, ungeför 8 veckor gamla. De är räddningsråttor, någon idiot i Norberg hade dumpat 19 råttor i en rishög i skogen. Lyckligtvis fick några hjältemodiga personer reda på det och fångade in 18 av dem (den nittonde hade blivit överkörd). Av de 18 var 6 honor, alla sex dräktiga. Totalt föddes 52 ungar, så 70 råttor totalt. Alla behandlades mot ohyra och hölls i karantän, och har nu fått omplaceringshem. Mina fyra kommer därifrån. När foton på råttorna publicerades kände en uppfödare igen dem, så personen som släppte ut dem är identifierad och polisanmäld.

Några av mina tidigare råttor (har inte foto på de senaste på datorn än):


Min gosråtta framför andra, Mahogni. Hon hade inga naturliga fiender, bara naturliga vänner. På bilden står hon som hon gjorde när jag kom hem efter att ha varit borta lite längre tid. Då ställde hon sig vid dörren sådär, och man såg på henne att hon tänkte "Jag ska inte visa att jag är glad. Jag ska inte visa att jag är glad.". Efter en halvminut så kunde hon inte hålla sig, då var hon så otålig att hon skakade, sedan sprang hon ut, klättrade in i tröjärmen och somnade där och allt var bra.


Min modiga råtta Tuss, som också var en helt suverän ledarråtta. Hon ledde flocken så lugnt att man inte märkte att hon var ledaren förrän hon fick sitta i sjukbur efter en operation. Den lilla råttan var min envisa råtta Piggelina, som aldrig gav upp. Hade hon bestämt sig att hon skulle hoppa upp på en hylla så gjorde hon det, även om hon misslyckades 50 gånger först.

Piggelinas syster Dumle var min hjälteråtta. När Tuss var sjuk på slutet (en tandinfektion som gick på hjärnan) så var hon lite sned och hade problem med balansen. Hon var ute och låg då nära bordskanten. Jag såg precis det och skulle precis sträcka mig för att flytta henne så att hon inte skulle ramla ned, men innan jag hann röra mig så går Dumle fram, tar ett stadigt, men försiktigt tag om svansroten och drar bort henne från kanten. Jag vet att man ska vara försiktig med att tolka in mänskliga tankar hos djur, men jag kan inte se någon annan förklaring än att hon såg problemet och löste det. En råtta greppar aldrig runt svansen på en annan råtta normalt, det är sånt som startar en fight, men här insåg hon att det var vad som behövdes.


Råttor är små, och det finns mink, räv och katt i grannskapet, så jag tyckte att mina råttgrabbar behövde en kurs i grundläggande självförsvar. Är man liten så får man kompensera på andra sätt. Grabbarna hette Zapata (mörk rygg), Marcos (han är den som är hooded, så klart), Pancho (grå rygg, senare helt vit) och Ambrose (rand på ryggen). De är döpta efter mexikanska revolutionärer på grund av sina morrhår, eftersom det är en bättre yrkeskategori att döpa dem efter än 80-talsporrstjärnor eller diktatorer, och det är bara de yrkena jag kommer på som är kända för mustascher.

Så, varför råttor?

* De är små djur med otroligt stora hjärtan. Man kan inte låta bli att älska dem.
* Enkel skötsel.
* Söta, sociala och sällskapliga. De vill vara med människan!
* Barnvänliga (fast barnen ska ju naturligtvis vara stora nog för att kunna hantera smådjur på ett ansvarsfullt sätt), då de ger väldigt mycket gensvar. De vill umgås med barnet.
* Smarta. Är man road av sådant så kan man lära dem allt man kan lära en hund. Det finns till och med råttor tränade som tjänstedjur för personer med epilepsi, som kan varna personen innan den får ett anfall. Man har även tränat råttor att detektera cancer, vilket de gör med bättre träffsäkerhet än labtester. Råttor har även tränats för att hitta minor, då deras nos lätt hittar minorna och de är för lätta för att lösa ut minorna.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag smalar på mig lite för många hobbies. Skriver, tecknar, målar, har hund, tyndlyfter, är i naturen, m.m.

Men inspirerad av Trobergs fina repfoton så väljer jag att presentera min hobby läderhantverk och att binda böcker speciellt.

Läder är ett ganska snabbt hantverk med ett levande matrial och med de bästa egenskaperna av att snickra, sy och arbeta i metall. Typ





Liten läderbok. Kanske fem timmars jobb. Renskinn.



Andra boken jag band. Ett betydligt mer grovt jobb med oändligt mycket tid nedlagd.


Lädermask. Också ganska snabbt arbete. Kanske två tre timmars jobb, samt lite torktid. Diskret målad efter att bilden togs.




Giftflaskor och hållare för lajv. Work in progress.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Ajaj, då har du öppnat en burk (med ECD):

Jag vet inte om det räknas som hobby (jag kommer säger något om det i slutet), men jag gillar tillverka saker som jag tycker är snygga på något sätt. I olika material.
Jag gillar tanken att ha gjort något själv, och att veta vad som är inne. Och att ha saker som det inte går att köpa 1000 lika av.

Det som mest liknar ett riktig hobby är glasarbete. Jag gör fönster, lampor, spegel, lyktor, små lådor... sådant. Tiffanyteknik kan man nog sammanfatta det som, eller blyinfattad glas. Problemet med det är att det inte går att göra allt i en lägenhet, och jag har inte tillräckligt med tid (eller pengar) att det skulle löna sig att hyra del i en verkstad, alltså fortsätter jag gå på kurs för att ha tillgång till utrystning.
Mest blir det till mig själv eller presenter, men nyss har jag fått beställningar och även lite betalt för något, så det börjar bli riktigt kul.
Ska kanske dela en marknadsstånd med en bekant någon gång till våren för att se hur det går.

Jag vill gärna jobba lite mer med trä, och kombinera det med glas, men skulle först behöva lära mig riktigt först och har ingen tid.

Sedan gillar jag garn.
Mest stickar jag. I princip nästan dagligen. Det kan jag bäst och det går bra att göra hemma.
Eftersom jag tycker det är kul med gamla och lokala tekniker har jag lärt mig att tvåändssticka, nålbinda, brickväva och - ganska nytt - börjat lära mig spinna - jättekul :gremsmile:. Kanske ska jag odla lite lin nästa år, bara för att testa gå igenom hela processen från början till slut.

Samma gäller för ätligt material. Jag bakar mitt bröd och gör en mängd sylt och sådant. Det där ätliga får kompenseras på något sätt, alltså försöker jag träna minst fyra gånger i veckan, vilket också äter upp tid.

Sedan - spelar jag i en afrikansk trum och dansgrupp. Och försöker mig lite på självlärt gitarr men har (kanske är ingen förvånad längre) så gott som ingen tid för det (man har ju ett jobb också).

Och jag gillar lära mig språk. Nu har jag börjat med lite finska, vilket har skitrolig grammatik. Men det löper väldigt mycket utanför och kommer inte att gå långt, iaf inte den närmaste tiden, det är mest för skoj.

Så.
Nu till det med att definera hobby. Mitt problem är att jag gillar så många saker att det är omöjligt att ge en av dem tillräcklilgt med uppmärksamhet att kalla det för hobby. Om garn vore mitt hobby, tycker jag jag borde tillbringa tid med att lära mig om färger t ex, och varför xyz funkar på vilket sätt, och sedan intressera mig för såväl kemi och historiken bakom det hela etc etc. Jag skulle gärna kunna säga att jag vet allt sådant, men jag vill det inte tillräckligt mycket för att anstränga mig att verkligen läsa upp något. Då stannar det ytligt och är mer "pyssla" än hobby.

Samma med rollspel faktiskt. Jag gillar det som aktivitet, och som social aktivitet, och jag gillar vara kring (de flesta) människor som gillar rollspel har jag märkt, men jag är inte sådan som vet jättemycket om det eller läser och jämför regler. Igen är det mer något jag "gör" än något jag kan kalla för "hobby".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Reparbete

Storuggla said:
Also, bild på hund plz?
Lucia, golden retriever-tik, nu 1 år tre månader, ungefär. På bilden är hon kanske 8 månader, och är tillsammans med råttan Zapata. De var verkligen bästa kompisar och båda älskade att umgås (under översikt, naturligtvis, och vi har lärt henne att hon ska ligga ner när hon umgås med råttorna för att hon inte ska råka lägga sig på dem). När Zapata blev sjuk på slutet så var hon jätteorolig och stod vid sjukburen och gnydde.



Just nu så känner hon sig väldigt ynklig. Hon är nyopererad, kastrerades via titthålskirurgi igår i Strömsholm, eftersom hennes första löp och efterföljande skendräktighet var skitjobbig för henne (och oss...). Det minskar dessutom risken för ett antal cancerformer rejält. Men, vi börjar reda få problem att hålla henne tillräckligt lugn efter operationen, så hon blir kvickt bättre...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,671
Location
Rissne
Re: Tamråttor!

Troberg said:
De lever 2-3 år, vilket, för mig, är det jobbiga med råttor.
Jag hade råttor förut... Och det här är anledningen till att jag inte orkat skaffa nya. Jag orkar inte gå igenom det där igen, framför allt som jag inte egentligen litar på mig själv som djurägare vad gäller att ta jobbiga beslut, komma iväg till veterinär etc.

När jag hade likaledes råttintresserad flickvän så funkade det mycket bättre =)

Jag var helt säker på att jag hade bilder på mina råttor nånstans men jag hittar dem inte nu...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,944
Svinbra tråd. Ska supa ned mig, och förhoppningsvis få sparka in skallen på en napolisupporter eller två, och sedan berätta för er vad fotbollskultur är.
 
G

Guest

Guest
Re: Tamråttor!

Råttor låter ju som jättemysiga djur!

Och som bonus kan man ju ha dem som large miniatures i dungeons and dragons. :gremlaugh:
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Re: Reparbete

Troberg said:
En annan hobby jag snubblade över för cirka ett år sedan var reparbete och knutar och sånt.
Då skulle du kanske gillar sådana viking knit grejer, typ där man klär trästockar med rep i knytmönster - typ. Jag hade en bra länk som jag nu inte hittar igen. Om jag kommer ihåg kan jag posta den..
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
om jag kollar längre på det här blir jag snart frestat att klämma in ytterliggare en teknik..
nej! nej, jag får inte, jag får - inte..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Tamråttor!

krank said:
Troberg said:
De lever 2-3 år, vilket, för mig, är det jobbiga med råttor.
Jag hade råttor förut... Och det här är anledningen till att jag inte orkat skaffa nya. Jag orkar inte gå igenom det där igen, framför allt som jag inte egentligen litar på mig själv som djurägare vad gäller att ta jobbiga beslut, komma iväg till veterinär etc.
Jag ser det som att även om det är skitjobbigt när man förlorar dem, så är tiden man haft med dem ändå så bra att det är värt det. Man får komma ihåg den tiden.

Sedan, även de som är borta, är inte långt borta. De är begravda på tomten, nära huset, så jag har dem nära.

En liten tröst är också att, osannolikt som det verkar, så varenda gång en av mina råttor dött, så har det inom ett par dagar alltid varit en riktigt magnifik regnbåge. Jag föredrar att se det som att de samlas med de andra råttkompisarna i råtthimlen, där de tar hand om varandra tills jag kommer.

Alla mina råttor utom Piggelina har dessutom dött i min famn. De flesta fridfullt hos veterinären, men Pancho fick någon stroke eller något och dog som om man släckt en lampa i famnen på mig, helt utan förvarning eller föregående sjukdom. Piggelina dog i buren, också utan förvarning när jag var i rummet. Hon var gammal och började bli bakbenssvag (vilket inte stoppade henne alls, hon var, som sagt, min envisa råtta), och det såg ut som om bara lagt sig för att vila en stund och somnat in, mycket fridfullt.

Jag har aldrig haft svårigheter att se när det är dags att åka till veterinären, man märker när de tycker att det är nog. Visst, det är skitjobbigt att göra det, men man vet att man måste och man vet att det är ett fridfullt sätt att gå på. Veterinären är dessutom jättebra och låter en få tid att säga adjö och så, det blir lugnt och värdigt och fint.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Reparbete

gizmo said:
Då skulle du kanske gillar sådana viking knit grejer, typ där man klär trästockar med rep i knytmönster - typ. Jag hade en bra länk som jag nu inte hittar igen. Om jag kommer ihåg kan jag posta den..
Hittar du länken så posta den, låter jätteintressant!
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Re: Tamråttor!

Jag har gjort två råttskelett. Men det var under universitetstiden.
[jag hoppas jag chockar ingen nu - jag är biolog, då är sådant rätt normalt. Om man är känslig kan man sluta läsa här]
Sedan hade jag möss ett tag (som min mamma tog ifrån någon som hon tyckte inte behandlade dem korrekt, och seden behövde någon ta dem), då gjorde jag också skelett av några när de dog. Och av en ekorre som en studiekompis' pappa hittade överkörd.

Har bara första råttan och ekorren kvar. Tror inte jag skulle kunna göra det nuförtiden, jag var hårdare när jag var yngre. Så fort det bara är kött och ben är det ok, då är det mer som att hantera mat. Men steget innan kostar övervinning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,671
Location
Rissne
Re: Tamråttor!

Ska sägas det också att mina råttor dog på för mig ganska jobbiga sätt. En fick en helt gigantisk cancerknöl jag fortfarande har skitdåligt samvete för att jag inte tog till veterinären i tid. Den andra blev helt enkelt gammal, med dålig syn, ensam, fick ordentliga nervösa problem och blev aggressiv på allting.

Jag mår förjävla dåligt varje gång jag tänker på det, fortfarande. Det hjälper inte ett dugg att jag vet var de finns, mitt dåliga samvete samt att jag vet hur jag är när det gäller att söka upp nya människor/situationer (som veterinär) gör att jag inte vågar lita på mig själv som djurägare alls. Det hjälper inte att jag är helt sjukt mesig när det kommer till djur och sjukdomar och sånt. Vekhjärtad, det är jag det.

Men jag saknar dem. Mycket. Tusan, Attan, Treblinka, Auschwitz... Mysiga, busiga, tillgivna, sociala, äventyrliga.

Jag var oerhört skeptisk till råttor först. Sedan satte tidigare nämnd flickvän en råtta på min axel. När nyfiket började nosa mig i örat var jag redan fast, och sedan lämnade den inte axeln på flera dagar, typ...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Hobbies, ja... Sedvanliga nördigheter som rollspel och Warhammer, anime och bokföring. Det enda jag har att visa upp är Nintendo-remixandet jag snöat in på de senaste åren. Exempelvis:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OcmksS6h1LM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/OcmksS6h1LM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Har suttit och pulat med syntar och skit sen 92, men är inte så bra på att avsluta projekt till den grad man kan stå för det man skapar. Då är det en enkel (och rolig) utväg att "förbättra" nåt man redan tycker är bra.

Sen har jag några marsvin också. Ser det mindre som en hobby, och mer som sällskap medan sambon sover. Och ja, det värsta som finns är att bli av med dem en efter en... Som tur är lever de oftast i fyra-fem år i alla fall.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Re: Reparbete

Troberg said:
gizmo said:
Då skulle du kanske gillar sådana viking knit grejer, typ där man klär trästockar med rep i knytmönster - typ. Jag hade en bra länk som jag nu inte hittar igen. Om jag kommer ihåg kan jag posta den..
Hittar du länken så posta den, låter jätteintressant!
hittar inte precis det jag letar efter, men här är några exempel.

Det här kan du förmodligen:
http://www.youtube.com/watch?v=tHPeKSq7ReY&feature=related

Sedan en sida mer tänkt för smycken, men ett liknande princip:
http://wildflowerdesignsnz.blogspot.se/2011/10/viking-knit-tutorial.html

Och sedan den (man får kanske stänga av ljudet, musiken blir jätte annoying efter ett tag):
http://www.youtube.com/watch?v=-O5MI9Rpy4Q
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Får väl bidra, utöver rollspelande så är programmering ett stort intresse, även att tänka ut olika scenarion (tanke-lekar kan man benämna det som).

Och jag skriver också en hel del när jag väl känner att jag har lust och ork.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Tamråttor!

krank said:
Ska sägas det också att mina råttor dog på för mig ganska jobbiga sätt. En fick en helt gigantisk cancerknöl jag fortfarande har skitdåligt samvete för att jag inte tog till veterinären i tid. Den andra blev helt enkelt gammal, med dålig syn, ensam, fick ordentliga nervösa problem och blev aggressiv på allting.
Knölar har varit problemet på de flesta av mina, men så länge de inte har haft ont av det så har jag låtit dem fortsätta, även med stora knölar. Ambrose hade också en aggressiv period i samband med att han hade en bacill, så han fick sita i sjukbur ett tag och få antibiotika, och det gick över.

Man ser i ögonen på dem när det är dags, när de inte vill längre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,158
Location
Ereb Altor
Vitulv said:
Svinbra tråd. Ska supa ned mig, och förhoppningsvis få sparka in skallen på en napolisupporter eller två, och sedan berätta för er vad fotbollskultur är.
Fy fan. Först ditt jävla trams om Burzum och nu det här...

Sexism, rasism och våldsförhärligande idioti. Det här forumet har blivit Flashback.

Adjö.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Skriva!

solvebring said:
Jag försöker som alltid teckna, men det är svårt att finna ro och tid till det, så numera är det skrivandet som tagit över. Jag älskar att skriva – även om även det går i perioder, som allt annat.

Det är helt enkelt fantastiskt vad man kan skapa med ord, de får lätt ett eget liv precis som världarna man öppnar dörrar till när man gör detta. Man kan ta ett helt universum i sina händer, bestämma över människors öden, berätta fantastiska berättelser och underhålla och beröra – sig själv liksom andra. Varje text är ett äventyr och en utmaning; att se vad man förmår skapa och hur väl. Något som jag uppmanar alla att pröva är att sätta sig ned med tom hjärna och ett tomt dokument, tvinga sig själv att öppna med första bästa mening och sedan pressa vidare på det och se vad det blir.
Ja, eftersom alla andra visar vad de gör så bör väl även jag göra det. Nog för att det finns lite i Skrivarcirkeln i Kulturforumet, men här kommer hur som haver en text som inte är därifrån.

Jag skriver kanske inte så bra ännu, men jag hoppas på att det tar sig med tiden.
 
Top