Nekromanti Andra fantasy serier

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Som inte är Game of Thrones alltså. Vad finns det mer som är bra?

The Shannara Chronicles är ju dåligt men kul. Castlevania är bra men tecknat och slut? Thr Witcher har inte kommit än... Urban fantasy är vanligare men inte vad jag är ute efter. Vad mer finns det som är bra?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Måns;n318384 said:
Drakprinsen! En fin animerad serie på Netflix.
Den har jag ju till och med sett och tycker är jättebra! Hur fan glömde jag den?!

Paladin mostern med jätteskölden är bästa karaktären!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
God45;n318383 said:
Som inte är Game of Thrones alltså. Vad finns det mer som är bra?

The Shannara Chronicles är ju dåligt men kul. Castlevania är bra men tecknat och slut? Thr Witcher har inte kommit än... Urban fantasy är vanligare men inte vad jag är ute efter. Vad mer finns det som är bra?
Måste det vara pågående? Annars Emerald City. Verkar bara finnas en säsong och jag tror inte de håller på med nån mer, men jag tyckte den var cool.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
God45;n318385 said:
Den har jag ju till och med sett och tycker är jättebra! Hur fan glömde jag den?!

Paladin mostern med jätteskölden är bästa karaktären!
Nej nej, Claudia är bäst!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Rymdhamster;n318387 said:
Måste det vara pågående? Annars Emerald City. Verkar bara finnas en säsong och jag tror inte de håller på med nån mer, men jag tyckte den var cool.
Inte hört talas om den innan! Men den ser great ut! Ska sa den :D
 

Lilla Melmoth

Veteran
Joined
6 Jan 2019
Messages
4
Gamla Berserk! Anime-serie från nittiotalet som bygger på en väldigt grimdark manga - tyvärr blev det inte fler än tjugofem avsnitt, men gillar man Game of Thrones kan jag rekommendera detta.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Tänker spontant på Seirei no Moribito och Saiunkoku Monogatari, två animeserier i asiatiska fantasysettings. De har dock båda "problemet" att de är baserade på böcker och inte täcker heeeela storyn om man stör sig på sånt. Saiunkoku... minns jag som att den hade rätt makligt tempo också, handlar mer om politik än action.

Heroic Legend of Arslan vill jag minnas var rätt frän på något vis, men det var sjukt länge sen jag såg (för lite) av den gamla, och den nya som finns på Netflix har jag inte tittat på. Kanske nån annan har?

Om jag lämnar det tecknade så har Robin of Sherwood något enstaka avsnitt som blandar in det övernaturliga. Sevärd trots sin ålder, men det är mest schmedeltidsstuff såklart.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag förvånade mig själv genom att gilla Goblin Slayer; kan man köpa att den innehåller det sämsta med d&d kan jag rekommendera den, för den innehåller också mycket av det som kan vara bra med d&d.

Jag gillade Claymore, så den rekommenderas. På minussidan är den visuellt trist när de inte slåss mot demoner för alla Claymores likadana ut, och deras skor och svärd har bedrövliga detaljer. Men de slåss å andra sidan mycket.

Många pratar om Vikings, men jag har ingen egen relation till den serien.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Om fantasyn får vara tecknad är första säsongen av Attack on Titan en höjdare. Säsong 2 och 3 tappar.

Adventure Time kan inte hyllas nog när vi ändå är
inne på tecknat. I början finns det massor av D&D grejer som de gradvis fasar ut. Serien slår en dock ganska ofta rakt i the feels så det får man vara beredd på. Men jag antar att alla redan har kollat.

Om fantasyn får vara urban är ju de fem första säsongerna av Supernatural en hit. Och såklart Buffy men den antar jag är lika överflödig att tipsa om som Adventure Time.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Det här är inte direkt fantasy men ...

Vikings, säsong 1-2 var jättejättebra.

The Pillars of Earth är en jättebra miniserie.

Båda slår GoT, enligt mig. Båda av mina rekommendationer är väldigt lugna, nästan händelselösa, men drog in mig ändå. Castlevania var en klar överraskning för mig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
DeBracy;n318430 said:
Heroic Legend of Arslan vill jag minnas var rätt frän på något vis, men det var sjukt länge sen jag såg (för lite) av den gamla, och den nya som finns på Netflix har jag inte tittat på. Kanske nån annan har?
Ja. Den är absolut sevärd!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Håller inte med folk som tipsat om Vikings. Maken till långtråkig har jag nog aldrig varit med om. Att tipsa om den i en tråd om fantasy är däremot fullt relevant.

Robin of Sherwood är helt klart den bästa versionen av Robin Hood sedan Errol Flynn.

Om du gillar Legend of Arslan finns några versionerna av författarens tidigare verk på Netflix, Full Metal Alchemist. Själv föredrar jag första animen framför Brotherhood, men sånt är ju relativt.

Om du gillar Shakespeare-doftande film är filmatiseringen av Jag, Claudius helt jädra makalös. Men den här några år på nacken och har inte hälften av budgeten Rome hade. Rome är i mångt och mycket ett betatest inför GoT också.

Ska fundera lite mer om jag kan komma på något mer i genren eller åtminstone i närheten.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Kan tipsa om att Amazon Prime jobbar på en TV-version av Robert Jordans Wheel of Time. Inspelning påbörjas i Prag under hösten, enligt uppgifter på nätet och många på WoT-suben på Reddit som spekulerar och har generellt höga förväntningar på den. Misstänker att Amazon kommer försöka fylla det vakuum som GoT kommer lämna efter sig. Får den förtroende och tillräcklig budget kan det bli spännande men Shannara-floppen är ju ett skräckexempel på hur dåligt det kan bli...

Robin of Sherwood är kul att fler gillar och nämner. Jag såg den igen för några år sedan, och tyckte då att den fortfarande höll bra klass.


--

Dåligt annars med fantasy vad jag vet, så några tips som faller utanför den genren men som är TV-versioner av skönlitterära verk som utspelar sig under en historisk europeisk setting.

Jag gillar Last Kingdom i sin enkelhet där S01 och S02 finns på svenska Netflix.
TV-versionen av Katedralen vid havet (Netflix) är helt okej.
Pillars of Earth har nämnts, men World without End kan få stå med även om den inte är riktigt lika bra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,118
Och givetvis Narnia!

Och slutligen, Disenchantment på Netflix som är Matt Groenings fantasy-version av Futurama.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Kingdom är en Koreansk zombie-serie som utspelar sig i medeltida Korea. Sjukt snygga set-pieces/kläder. Finns på Netflix.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Några förslag på bra fantasy-serier på TV:
  • She-Ra and the Princesses of Power: lysande reboot av serien från 80-talet. Handlar om Adora som uppfostrats som hittebarn inom the Horde, men som inser att det hon lärt sig där är indoktrinering, och när hon får tag på ett magiskt svärd kan hon förvandla sig till superkrigaren She-Ra. Första säsongen handlar om hur hon och hennes vänner Bow och Glimmer både kämpar mot the Horde och försöker få andra prinsessor att samarbeta i kampen, istället för att var och en försöker göra sitt på sitt eget håll. Samtidigt så försöker Adora lära sig mer om vad She-Ra och the First Ones, som skapade henne, egentligen är, samtidigt som hennes tidigare bästa vän Catra är den som oftast är i bräschen när the Horde och prinsessorna drabbar samman.
  • Avatar: The last Air-Bender. Handlar om Aang, som är den sista air-bendern (ett högst andligt folkslag med förmågan att kontrollera luft och vind genom stridskonstliknande rörelser) och dessutom Avataren, den enda som kan lära sig att böja alla element. Han och hans vänner Kitara och Sokka reser över världen för att hitta lärare som kan visa Aang hur han kan böja de andra elementen, och stoppa Eldnationen som var de som utplånade luftböjarna och håller på att ta över världen.
  • The Legend of Korra: uppföljare till Avatar, och handlar om Korra som är den nya Avataren efter att Aang har dött (70 år efter originalserien). Något vuxnare i tonen - Korra är 17 när serien börjar, medan Aang var 12, och fokus ligger mycket på Republic City som påminner mycket om någon sorts vagt asien-inspirerat 20-30-tal.
  • Xena: Warrior Princess. Handlar om Xena, som tidigare var en mäktig krigsherre som drog världen runt och ställde till problem men som kom på bättre tankar och nu försöker gottgöra för sitt tidigare liv. Hon reser tillsammans med sin följeslagare Gabrielle runt i en väldigt vagt definierad mytisk forntid (på sina resor träffar Xena både Moses, Julius Caesar, och Lao Tzu (eller i alla fall Lao Tzus fru)) och hjälper folk så gott hon kan. Serien har... varierande kvalitet. Vissa avsnitt skäms man nästan för att se, medan andra är bland det bästa jag sett på tv.
 
Top