Andor säsong 2

Bifur

Veteran
Tror tyvärr Luthen Rael är en tidigare Jedi eller liknande. Skulle förklara en del... Men jag hoppas jag har fel. Serien är dock väldigt bra oavsett om det visar sig att jag har rätt eller inte.
Tycker han verkar modellerad som en framtida Airen Cracken (från SW D6) eller general Draven (från Rogue One). Nu är det ju redan fastslaget att han inte är dem, men rent andligen känns han som deras föregångare. Så jag tror det är den vägen han kommer gå även i serien, vare sig han dör eller i den ej.

Gutte

Warrior
Luthen är väl aldeles för radikal för den snällare rebellrörelsen vi ser i filmerna. Den falangen kommer nog att dö ut i serien och Rogue one.

Minimoni

Homelander
Tycker han verkar modellerad som en framtida Airen Cracken (från SW D6) eller general Draven (från Rogue One). Nu är det ju redan fastslaget att han inte är dem, men rent andligen känns han som deras föregångare. Så jag tror det är den vägen han kommer gå även i serien, vare sig han dör eller i den ej.
Titta från minut 55 och framåt. Det är bara några minuter :) Kan vara fel men väldigt underhållande.

PAX

Jordisk Äventyrare
Säsongen börjar bra tycker jag.
Tidslogiken känns lite skev mellan alla scener men samtidigt vill de ju skapa rytm och action i ett.
Det här blir bra och åter igen känns rebelleran som den mest logiska och intressanta när det gäller Star Wars.
Det är här man vill rollspela...

Last edited:

Bifur

Veteran
Sett avsnitt 1. Utmärkt start. Nej, alla händelser sker nog inte 100% parallellt men det är inget som stör. Det är ISB-scenerna son sticker av men de har också tydligt ett annat dramatiskt mål, så det gör inget.

Gutte

Warrior
Längesedan jag var så här pepp inför en serie och har en magkänsla över att inte behöva bli besviken.

Såg om säsong ett och insåg att jag vill se flera serier som använder ett liknande format över en säsong med en par avsnitt som liknar en långfilm, mellan spel, långfilm, final.

Minimoni

Homelander
Har sett de tre avsnitten som släppts, och det var skitbra. Det är till och med kul att se Mon Mothma supa och dansa!

Det enda tråkiga är att när det går att göra en Star Wars-tv-serie som är såhär bra, varför är de andra inte det?
För att Andor egentligen inte alls är likt någon annan Star Wars som någonsin skapats? Andor är sjukt bra, men det är verkligen inte i samma genre som annat Star Wars. Tror det går att göra annan Star Wars som är lika bra i andra genrer också, men då måste skådespelarna visa samma förmåga och insats som i Andor. Jämför Andor med The Acolyte, de är verkligen på motsatt sida spektrumet bra/dåligt. Så det är en svår fråga att svara på, varför är så mycket Star Wars skräp när det faktiskt går att göra serier som Andor!?

Bifur

Veteran
Jag har nu sett även avsnitt 2 och 3. För att börja med det lite sämre: Det är rätt tydligt att det görs mycket set-up. Det är inget problem, det är ju en 12 avsnitt lång serie och även om den berättas i sektioner så bygger de så klart på varandra. Men just denna första drabbas väl lite extra genom att inte riktigt få någon kulmen. (Den enda detalj i övrigt jag reagerade på var hur snabbt Cassian fattade läget på slutet vilket kändes lite krystat. Men det var också allt.)

De bra grejerna överväger dock med råge. Rollfigurerna fortsätter utvecklas, det byggs upp en nerv hela vägen som gör slutet spännande, världsbygget är fantastiskt och allt det tekniska - skådespelare, kostym m.m. är oklanderligt. Särskilt tråden om bröllopet på Chandrila var fantastisk.

Last edited:

Mundo

Myrmidon
Alltså helvete vad bra det här är. Andor fortsätter att imponera speciellt när det gäller representationen av ondska. Den är stel, grå, banal och tråkig. Det finns förvisso en figur som springer runt med stor mantel och pratar högljutt, men resten av personerna på mötet står och trycker i sig appertifer medan de lojt föreslår att man kanske kan folkmörda en hel planet med någon typ av virus.

--------------------

I säsong 1 finns det några riktigt bra repliker och meningsutbyten... Favoriten i säsong 2 är i avsnitt tre, mellan Luthen och Mon Mothma.

"You need to be protected."

"I'm not sure what you're saying."

"How nice for you."

Mundo

Myrmidon
Så det är en svår fråga att svara på, varför är så mycket Star Wars skräp när det faktiskt går att göra serier som Andor!?
Har sagt det förut men...

binkus-rule-v0-8hsg78891cid1.jpg

Dels lider Star wars i min mening av en misstro mot att göra saker som man inte "vet" att publiken vill ha (karaktärer de känner igen, stories de känner igen) och av att vissa tropes förväntas uppfyllas: där ska vara jedi, där ska vara en sith, där ska vara en rymdresa, där ska vara one-liners, någon ska säga "I got a bad feeling about this" och där ska vara action för actionens skull.

Bara det faktum att folk spekulerar i vem som egentligen är en jedi i Andor (och vem karaktären egentligen är: tror ni också att Dedra och Syril är Rey Skywalkers mormor och morfar?!) är rätt talande för vad många tittare önskar komma åt.

Bifur

Veteran
Dels lider Star wars i min mening av en misstro mot att göra saker som man inte "vet" att publiken vill ha (karaktärer de känner igen, stories de känner igen) och av att vissa tropes förväntas uppfyllas: där ska vara jedi, där ska vara en sith, där ska vara en rymdresa, där ska vara one-liners, någon ska säga "I got a bad feeling about this" och där ska vara action för actionens skull.
Precis så. Star Wars är knappast ensamt om att ha gått i den fällan, men det är ju oftast dödande för kreativiteten och där med över tid själva kvaliteten.

Bara det faktum att folk spekulerar i vem som egentligen är en jedi i Andor (och vem karaktären egentligen är: tror ni också att Dedra och Syril är Rey Skywalkers mormor och morfar?!) är rätt talande för vad många tittare önskar komma åt.
Är det sant? Helt missat. Lustigt men samtidigt sorgligt, eftersom det också illustrerar vad som cementerar problemet ovan.

Last edited:

Gutte

Warrior
Bra början men lite långsamt och det visar väl egentligen hur självsäkra de är med serien.

Jag såg om säsong ett nyligen och kände mig lite överraskad att de kör med mer humor och går åt det absurda i land i de här tre avsnitten. Å andra sidan så kan det inte vara mörkt rakt igenom. Finns gott om allvarliga saker som händer eller byggs upp ändå.

Vi fick se vad de tre familjerna eller grupperingarna har ägnat sig åt sedan sist. Stönade lite över att en familj hade bildads men belöningen för den delen kom snabbt.

Bastich

Warrior
Alltså helvete vad bra det här är. Andor fortsätter att imponera speciellt när det gäller representationen av ondska. Den är stel, grå, banal och tråkig. Det finns förvisso en figur som springer runt med stor mantel och pratar högljutt, men resten av personerna på mötet står och trycker i sig appertifer medan de lojt föreslår att man kanske kan folkmörda en hel planet med någon typ av virus.
Den scenen är tagen rätt ifrån Conspiracy med och av Kenneth Brannagh, handlar om Wannsee konferensen. Sätter lite ribban för hur onda de är.

För övrigt ruskigt bra film, men kan varit det hemskaste jag sett.

Mundo

Myrmidon
Lite intressant att se en massa Star Wars fans (online då alltså) sparka bakut åt scenen med Bix och den äckliga officeren.... för att det får imperiet att framstå som för onda/det är orealistiskt?

SPOILER_RDT_20250429_173802964193574528349975.jpg

Meanwhile, Star wars anno 1983...

Det har rätt länge pågått en slags "Empire did nothing wrong"/"Clean empire myth" i Star Wars fandomen, delvis ironiskt, men tydligen mer oironiskt än jag först hade gissat när en snubbe som uppenbarligen är ett stort fan av Star wars (han har egen youtube-kanal dedikerad till ämnet) inte kan föreställa sig att organistationen som utför folkmord typ varannan torsdag inte skulle ha ett problem med sexuellt våld som politiskt vapen.