Re: för en enda människas synd är jorden dömd
Naturkatastrofer som en konsekvens av våra synder? Om detta innebär att folk som utsätts för jordbävningar, vulkanutbrott, flodvågor och liknande på något plan förtjänade det så är det en ytterligt föraktansvärd position. Det låter som samma tankebanor som Fred Phelps använde då han förklarade att anledningen till att så många svenskar dog i flodvågen i Thailand var att vi varit elaka mot Åke Green. Börjar man resonera så har man i mitt tycke gjort sig förtjänt av både det ena och det andra... för att inte tala om vad man har gjort sig förtjänt av ifall man är en gud som har hittat på något sådant.
Jag hoppas jag har fel, men... menar du att det är vi som skapar cancer och jordbävningar? Eller att de dyker upp som en konsekvens av våra synder?
Faktiskt enligt bibeln jo. Eller vi skapar inte katastrofer eller framkallar dem med synd men de är framkallade av synd. Jag låter bibeln.se visa oss en del av syndafallsberättelsen.
jag kände till det där sen tidigare, och det är en av huvudanledningarna att jag har svårt för folk som tror bokstavligt på bibeln... sorry om jag sårar någon... men om bibeln vore bokstavligen sann så blir ju grundfrågan: "Den där Gud är ju en livsfarlig tyrann: hur befriar vi oss från honom?". Mycket i Bibeln är ju rent motbjudande för de flesta moderna läsare om man skule tro på det rakt av.
Lyckligtvis så bör ju inte bibeln läsas bokstavligen (jag har för mig att fenomenet "bokstavstrogna kristna" är en rätt modern grej) utan som allegorier... vilket man gjorde tidigare och flertalet kristna fortfarande gör om jag förstår rätt.
Okej.... många citat att hålla reda på.... frågan är om nån borde uppdatera citatmekaniken på forumet lite?
I alla fall... Ceram har en poäng med texten har citerar.
På något sätt har mänsklighetens synd skapat en frackat dålig värld...
Och visst är det orättvist att detta drabbar spädbarn som föds med HIV och oskyldiga fiskare i Thailand.
men....
1) Jag kan bara tala för mig själv men skulle jag (som ändå får väldigt låga poäng på "how evil are you"-testet) få allt jag förtjänade för min dagliga egosim, alla fel jag hela tiden gör, alla gånger jag är elak, otrevlig och sårar folk.... då skulle jag inte tycka det var helt orättvist att få en tsunamivåg i huvudet...
2) Gud har inte skapat synden... han ville skapa en god värld.
Men jag tror att han till och med blev människa och dog för att göra sig av med den synden.... (teologerna tvistar om exakt hur det gick till) men jag tror att det är så mycket större att ta alla smärta å lidande på dig själv för att vi små stackare ska bli "rena" än att bara knäppa med fingret och göra allting bra (och på så sätt ta bort vår fria vilja och inte låta våra handligar få konsekvenser).
Ursäkta om jag börjar predika
3) Jag hoppas på en framtid... en evighet i total lycka med Gud... där allt lidande här på jorden bara skrumpnar ihop.
Jag kan inte säga att jag säkert vet att det kommer å bli så... just nu är jag på ett sjukt deppat humör ("the agony of love") och inte hjälper det mig att mina kristna kompisar läser uppenbarelseboken för mig...
Men jag har ändå ett hopp om att det kommer att bli bra.. ett hopp om att det finns en mening... och att Gud erbjuder oss himlan är så stort att jag kan förlåta honom för den något krokiga vägen dit...
3) Om det tomasarfert skrev...
Jag är absolut inte bokstavstroende.. jag tror inte att det ser ut som det gör för att en kvinna bet i ett heligt äpple för 6000 år sedan.... men jag tror att poängen är sann... att vi människor har valt bort Gud.
Tror att allegoritanken (framför allt om GT) blev populär genom Augustinus på 300-talet...