Nekromanti Anders Borg - f.d. rollspelare?

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
I Dagens Nyheter den 18/12 har de skrivit en lång artikel med intervju om finansminister Anders Borg. Där framkommer det bla. att han tidigt tyckte om att läsa samt att han läst Sagan om ringen ca 15 gånger. Borg är född 1968. Med tanke på hans intresse för Tolkien och hans födelseår, är det inte oundvikligt att han någon gång måste ha varit aktiv rollspelare? Visserligen gick han på gymnasiet när Drakar och Demoner slog igenom och var kanske för gammal för att fastna för hobbyn. Men borde han inte någon gång under 80-talet suttit med en tärning i handen och hoppats få en perfekt träff med sitt slagsvärd? Vad tror ni?

Relaterat till det här, har jag tänkt på att det finns (så vitt jag vet) inga kända, manliga personer i Sverige som kommit ut som aktiva rollspelare/lajvare. Bland tjejerna finns Johanna Koljonen samt några andra tjejer som lavjar regelbundet, tex Anna-Karin Linder. Anna-Karin är kanske inte en kändis, men hon skriver för Weird Science och är i mina ögon åtminstone en offentlig person. För WS skriver även Teresa Axner. Men bland killarna? De enda jag kan komma på är...Jonas Birgersson och...Fredrik Strage. Men Jonas är inte direkt i ropet längre och Strage spelade rollspel under ungdomsåren, men vad jag vet gör han det inte längre. Varför är det så tyst bland killarna?

Min egen teori är att som tjej är det något positivt att ha slagit sig in på en i huvudsak manlig domän. Det är en merit. Killar däremot har traditionellt andra ideal att leva upp till och att komma ut som rollspelare ger dig lika mycket credd som att tillhöra schackklubben i en amerikansk high school-film. Nu hårddrar jag resonemanget, men jag tror ändå att tjejer på något vis kan "vinna" anseende på att vara en offentlig rollspelare/lajvare, medan killar snarare förlorar i social status.

Jag har så klart inga bevis för mitt påstående, det är i bästa fall en teori och i sämre fall en illa underbyggd åsikt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hupp! Orvar Säfström poserade ju avslappnat med Drakar och Demoner-låda på ZTV en gång i tiden, och blev ju helt nyligen Årets spelare.

EDIT: Den VERKLIGA slutsatsen är förstås att alla män med hästsvans är rollspelare.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Man kanske skulle bjuda in Anders Borg till en Draker och Demoner grupp och se vad han svarar.

Man får bara hålla koll på när han gör sin karaktär samt hans pengar. Gissar att ha rullar en tjuv eller liknande.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arfert har spelat rollspel med Magnus Uggla, E-Type är en klart misstänkt rollspelare, Fredrik Strage och Petter har suttit och snackat rollspel tillsammans, även rapparen Profilen, John Ajvide Lindqvist har spelat CoC...
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Eksem said:
Hupp! Orvar Säfström poserade ju avslappnat med Drakar och Demoner-låda på ZTV en gång i tiden, och blev ju helt nyligen Årets spelare.
Vem läser Sveroks hemsida - egentligen? :gremwink: Men mer seriöst, utmärkelsen har Orvar fått för sitt arbete att sprida kunskap om datorspel, inte rollspel. Det framgår heller inte om han spelar rollspel idag, bara att han gjort det tidigare. Nu är jag kanske petig, men jag skulle ändå vilja veta om han spelar rollspel idag.

Sverok: Årets spelare 2011
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jonas Hassen Khemiri lirade Drakar och Demoner med två ghettopolare när han var i 10-12-årsåldern, vill jag minnas.

Källan är i och för sig hans fullständigt geniala bok "Montecore: en unik tiger", som blandar fakta och fiktion ganska friskt. Men den grejen känns inte som han skulle hittat på.

/Hjalle, vachänder?
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
chrull said:
Diverse inlägg där chrull vederlägger min teori illa underbyggda åsikt å det grövsta.
Jag vill säga att jag sökte på wrnu efter inlägg om Anders Borg, men jag missade uppenbarligen Piruett... Men återigen, hur många av dessa personer spelar rollspel idag? Det är positivt att det finns kända/offentliga män och kvinnor som berättat om sin utövande av rollspelshobbyn. Men jag undrar ändå hur många som fortfarande spelar, eller i alla fall gjort det i modern tid. Att säga att man spelade Drakar och Demoner på 80-talet tycker jag lite blir som alla de som på 70-talet bekände sig till vänsterrörelsen: du har lämnat det bakom dig, men presenterar det som en pikant detalj om din bakgrund. Och dessutom, det var ju tidsandan och alla andra gjorde det.

Jag märker att jag nog varit för snabb med mina slutsatser. Men jag tycker ändå att det är en ganska stor skillnad på "jag spelade DoD på 80-talet" till "Jag var tvungen att skjuta på sångpålägget till Så mycket bättre II-skivan, för vi hade spelmöte med D&D4-gruppen".
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Jonas Birgersson spelar fortfarande rollspel. Eller rättare sagt, han har tagit upp det igen de senaste åren.

Och här kommer en förutsägelse: inom femton år kommer hälften av alla proffesurer i humaniora i det här landet att vara besatta av personer (eller ska jag skriva "män") som spelade rollspel på 80-talet ...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Patrick Bateman said:
(...)Men återigen, hur många av dessa personer spelar rollspel idag? Det är positivt att det finns kända/offentliga män och kvinnor som berättat om sin utövande av rollspelshobbyn. Men jag undrar ändå hur många som fortfarande spelar, eller i alla fall gjort det i modern tid. Att säga att man spelade Drakar och Demoner på 80-talet tycker jag lite blir som alla de som på 70-talet bekände sig till vänsterrörelsen: du har lämnat det bakom dig, men presenterar det som en pikant detalj om din bakgrund. Och dessutom, det var ju tidsandan och alla andra gjorde det.
Nja, att de flesta slutat med rollspel är väl inget att bry sig om. Så går det med de flesta saker, genom livet. Särskilt när folk skaffar barn.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Sapient said:
Nja, att de flesta slutat med rollspel är väl inget att bry sig om. Så går det med de flesta saker, genom livet. Särskilt när folk skaffar barn.
Tills man upptäcker hur kul det är att spela med sina barn. :gremsmile:
 

Kaffe å Cigg

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
80
Vavra Suk, nationaldemokrat och tydligen ansvarig för delar av deras partiprogram, säger sig i DN-intervju vara gammal rollspelare OCH fortfarande spela... Det förklarar ju delvis deras ideer om nationer som är som små öar som inte (ska) påverka varandra: här bor ryttarfolket Rohirrim, med sin hästkultur å här bor hobbitarna med sin tedrickarkultur och här bor svenskarna...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
M. Bakunin said:
Vavra Suk, nationaldemokrat och tydligen ansvarig för delar av deras partiprogram, säger sig i DN-intervju vara gammal rollspelare OCH fortfarande spela... Det förklarar ju delvis deras ideer om nationer som är som små öar som inte (ska) påverka varandra: här bor ryttarfolket Rohirrim, med sin hästkultur å här bor hobbitarna med sin tedrickarkultur och här bor svenskarna...
:gremlaugh:
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Möller kollade ju upp lite riksdagsledamöter. Här. Och hans resultat angående just detta var:
Fråga 4
Har du spelat eller spelar du rollspel?
Ja 21
Nej 51
Och i min mening så bör ju våra riksdagsledamöter vara åtminstone någorlunda kända. Men vad vet jag, inte insatt i nyheter och vad/vem som är känd.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
unfair said:
Och i min mening så bör ju våra riksdagsledamöter vara åtminstone någorlunda kända. Men vad vet jag, inte insatt i nyheter och vad/vem som är känd.
Jag skulle nog hävda motsatsen. Jag tror inte att de flesta ens vet namnen på hälften av riksdagsledamöterna från sin egen valkrets. Det kan vi tacka det bizarra proportionella valsystemet för.

Jag som ser mig som politiskt intresserad kan nog räkna upp flertalet ledamöter från min valkrets, men kan maximalt namnen på en tredjedel av samtliga riksdagsledamöter. Politiskt ointresserade tror jag max kan räkna upp 20-30 stycken (exklusive stadsråd som blivit invalda, men blivit ersatta).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns ju berömda/ökända norrmän som är rollspelare åtminstone; Varg Vikernes har jag sett i nåt filmklipp där Ravenloft-moduler skymtar förbi när han rotar i nån låda, och hans nazistiska framtidsvision som redogjordes för på nån hemsida nånstans var en mix av influenser från Tolkien och Thulesällskapet...
 
G

Guest

Guest
Oldtimer said:
Sapient said:
Nja, att de flesta slutat med rollspel är väl inget att bry sig om. Så går det med de flesta saker, genom livet. Särskilt när folk skaffar barn.
Tills man upptäcker hur kul det är att spela med sina barn. :gremsmile:
<3

Vore kul att få min far (65+) att spela rollspel. Vette fan om det är det som är det första man föreslår som spel på julafton dock. :gremtongue:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
chrull said:
Arfert har spelat rollspel med Magnus Uggla, E-Type är en klart misstänkt rollspelare, Fredrik Strage och Petter har suttit och snackat rollspel tillsammans, även rapparen Profilen, John Ajvide Lindqvist har spelat CoC...
Häromveckan frågade en kollega E-Type om han lajvat. Han svarade något i stil med "Nej fy fan, sånt sysslar jag inte med". Vid tillfället var han iklädd vikingamundering.
 
Top