Nekromanti Andemodulen; namn & innehåll (ursäkta dröjesmålet)

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

"Andevärlden & Andevarelser


Vad tycks?"


Tummen ner. Kaka på kaka - det är minst en ande för mycket i den rubriken. Det gäller för övrigt de andra förslagen också.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

Tummen ner. Kaka på kaka - det är minst en ande för mycket i den rubriken. Det gäller för övrigt de andra förslagen också.
Jo, men å andra sidan är det det enda förslaget hittills som fångar in - utan att låta allt för korthugget eller trist - andedelens fulla "mening" (d.v.s. den dominerande delen av modulen) i två ord, d.v.s. den titeln berättar exakt vad modulen ska handla om!

Så det så!
=)
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Namnet

"Andevärlden & Andevarelser


Vad tycks?"


Personligen tycker jag det blir lite mycket av varan Ande i namnet. Iofs så syftar namnen på olika delar, men ur min synvinkel blir det lite kaka på kaka, och bästa sättet att skriva ett sådant namn skulle vara Andevärlden & -varelser, men vilka andra moduler har ett streck i namnet hos Neogames? Mig veterligen ingen.

Ordet Andar tycker jag personligen innefattar både Andevärlden och Andevarelser, varför det ur min synvinkel ersätter bägge ovannämnda namnen fullt ut. Men att bara använda namnet Andar blir lite kort, lite fattigt, plus att det inte förljer Neogames tidigare sätt att namnge sina moduler till Eon, bortsätt från då Drakar och ev. Demoner (om den behåller namnet), vi har ju tidigare varit inne på den modulen också i diskussionerna.

Och jag själv har framförallt modulen "Vandöda & Nekromanti" i mina tankebanor, framförallt för att den modulen berör ungefär samma typ av problematik. Då borde Andemodulen få något liknande namn, dvs Andar & (namnet på exempelvis magiutövningen).

Då är bara frågan vilken denna är, och på dig låter det som det är Schamanism, vilket i så fall borde vara det alternativet som skulle gälla.

Det vara min åsikter angående namnet.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

Tänka sig, både du och jag tänkte ungefär detsamma, och ungefär samtidigt....Ande och Ande = Kaka på Kaka.

// Radagast
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

"den titeln berättar exakt vad modulen ska handla om!"

Måhända. Men innehållsförteckningen ska vara på sidan 2, inte på omslaget.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

Måhända. Men innehållsförteckningen ska vara på sidan 2, inte på omslaget.
Och namnet ska fånga in - reflektera - så mycket som möjligt av modulens innehåll; alltså är namn som fångar in mer bättre än sådana som fångar in mindre...
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

"Måhända. Men innehållsförteckningen ska vara på sidan 2, inte på omslaget."

Sidan 4 brukar det ju vara... Sidan 1 en fin bild(?!) (beror på vad man tycker, men en bild ändå), sidan 2 förord, sidan 3 konstruktörer och annat jox, som ISBN och så, samt sidan 4 innehåll.

Det brukar vara så på Eons moduler.

Men definitivt inte på omslaget, om titeln skall innehålla allt innehåll, skulle ju titeln bli en hel innehållsförteckning, och då behövs den inte innuti.

// Radagast
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

"Och namnet ska fånga in - reflektera - så mycket som möjligt av modulens innehåll; alltså är namn som fångar in mer bättre än sådana som fångar in mindre..."

Om världen ändå vara så enkel...

Namn ska också vara häftiga och säljande; alltså är namn som är fula och omständiga sämre än sådana som är eleganta och fräcka. Kaka på kaka är en dödssynd när det gäller den punkten.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

Namn ska också vara häftiga och säljande; alltså är namn som är fula och omständiga sämre än sådana som är eleganta och fräcka.
Om modulnamn ska vara "eleganta och fräcka", varför heter i så fall exempelvis modulen "Religioner"som den gör? Det namnet är ju varken speciellt fräckt eller elegant - snarare trist och plumt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Spam, spam, spam, spam, egg, bacon and spam!

"Om modulnamn ska vara "eleganta och fräcka", varför heter i så fall exempelvis modulen "Religioner"som den gör?"

För att jag inte fick hitta på titeln. :gremwink:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Medhåll till Krille o Radagast

Nu är du väl snart trött på att höra det, men även jag är kritisk mot ditt val av titel till modulen.

Och namnet ska fånga in - reflektera - så mycket som möjligt av modulens innehåll; alltså är namn som fångar in mer bättre än sådana som fångar in mindre...
Ett lovvärt syfte men jag tror att du tänker för mycket utifrån konstruktörsperspektivet. Du har skrivit modulen och vet skillnaden mellan ’andevärld’ och ’andevarelser’. För mig så är dock distinktionen otydlig. Innan jag hunnit läsa modulen och förstår hur du tänker kan begreppet ’andevärld’ kan lika gärna omfatta de varelser som befolkar den.

När jag ser modulen i butiken måste alltså namnet också locka mig till att titta närmare på den - Andevärlden & Andevarelser gör inte det.


/Rax
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Tråkmånsar... ;-)

Okej, jag får väl ge mig - mitt namnförslag kanske inte var så bra (just p.g.a. mitt konstruktörsperspektiv)...

Men men, vad sägs om

Andeplanet & Schamanism

då? Ingen kaka på kaka (eller upprepning, som det väl snarare handlar om...) där inte!
=)

PS: Jag vet att det inte är mitt namnförslag, men det är väl det som kommer närmast mina intentioner... Kanske skulle också

Andar & Schamanism

kunna funka. Vad tycker ni förresten om

Andarnas Rike
?

*undrar*
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Re: Namnet

Kan man inte tänka sig att det räcker med stilrena:
"Andevärlden"


hade funkat mycket bra enligt mig..
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Tråkmånsar = Köpare

Tråkmånsar, okej, men det är vi tråkmånsar som skall köpa modulen också... och jag blir inte speciellt upphetsad av att köpa en modul med en massa upprepningar... Om man upprepar redan på titeln, hur mycket är det då i innehållet?

// Radagast
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Andar & Andebesvärjare

Jag har följt det de andra har skrivit och håller med.
Titeln: Andar & Andebesvärjare är dock acceptabel tycker jag.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Tråkmånsar = Köpare

och jag blir inte speciellt upphetsad av att köpa en modul med en massa upprepningar... Om man upprepar redan på titeln, hur mycket är det då i innehållet
Om du tror att du ska kunna köpa en modul rörande andevärlden utan ordet "andar", så får du nog tänka om....
;-)
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Tråkmånsar = Köpare

Det var inte det jag menade, utan en modul som har ordet Ande två gånger i titeln.

// Radagast
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Tråkmånsar = Köpare

Det var inte det jag menade, utan en modul som har ordet Ande två gånger i titeln.
Du, det föregående inlägget från mig va mest menat som ett skämt - förstod mycket väl vad du menade...
:gremgrin:
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Namnförslag

Vad tycker du om de här förslagen? Jag börjar med min personliga favorit.
Schamanism och spiritism -en inblick i andeplanet
Kan också heta Schamaner och spiritister o.s.v. men jag tycker att schamanism ska vara med för att det står så i regelboken.
Schamaner och dess värld
Schamaner och andar
Andebesvärjare och andeplanet -andarnas värld Är också bra utan underrubrik.

Jag hoppas jag har kommit med bra förslag och hjälpt till lite med namnvalet.
 
Top