Nekromanti And the Gnomes favored class is...Bard?!?

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Det där var ju inget man direkt väntade sig. Men det kan väl fungera?
Att ha illusionist som favored class var inte bra (ur balans synpunkt) även om det är så vi är vana att se dem. Vilken klass passar då gnomerna bäst?
Alla krigarklasser kan man ju stryka direkt. Wizard, nja jag tycker inte att det riktigt passar. Rogue, möjligt alternativ. Sorcerer, att kasta besvärjelser spontant tycker jag känns mer gnome, men sorcerer passar heller inte riktigt. Bard då?
Barden förenar sorcerer och rogue vilket jag anser passa gnomer perfekt. Det enda kruxet med Barden är att den förlitar sig hårt till musik, vilket, även om det inte är fel för gnomer, inte riktigt passar dem heller. Men utav alla klasserna i DnD så tycker jag nog att gnomerna passar bäst som barder (inriktade på illusionsmagi!).

Något jag stör mig betydligt mer på är bonusar mot giants och dylikt, det känns enbart dumt.

Noir - Tror att gnomerna är bra på underhållning.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
barden får en favored race, det verkar kul.

lutspelande och sjungande tomtefar. Kan det bli roligare?

huga.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
And the iconic gnome is called... Grimble (ändrad)

För att underlätta för de av er som inte hade en 70-tals proggrockfas när ni gick i högstadiet tar jag mig friheten att citera texten till Pink Floyds “The Gnome”, från skivan “The Piper at the Gates of Dawn”:

I want to tell you a story
About a little man
If I can.
A gnome named Grimble Grumble.
And little gnomes stay in their homes.
Eating, sleeping, drinking their wine.
He wore a scarlet tunic,
A blue green hood,
It looked quite good.
He had a big adventure
Amidst the grass
Fresh air at last.
Wining, dining, biding his time.
And then one day - hooray!
Another way for gnomes to say
Hoooooooooray.
Look at the sky, look at the river
Isn't it good?
Look at the sky, look at the river
Isn't it good?
Winding, finding places to go.
And then one day - hooray!
Another way for gnomes to say
Hoooooooooray.
Hooooooooooooooray.
(med lite hjälp från en sån där sida med massor av popups )

JPS – Hooooooray

Ändring: fast egentligen hette han visst “Gimble”. Just typiskt att de inte ens kan plagiera ordentligt. :gremmad:

Nåja, gissa vad han kommer att heta i min spelgrupp...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Äsch, jag hatar gnomer i alla fall

Oavsett om de är fåniga illusionister eller fåniga barder. :gremgrin:

Jag ser inte hur gnomer passar som barder i min kampanj, men vill de ha det så, så får de det. I det långa loppet stör det inte mig, det är aldrig någon vettig spelare som vill spela en gnom i alla fall. Eller hur, Ugglo? :gremwink:

M.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Äsch, jag hatar gnomer i alla fall

Det är ju lite det som är problemet. Eftersom ingen vill spela gnom så struntar man i att lösa problemen det finns med att spela gnom.

Och då vill ju verkligen inte någon spela gnom.

Jag är för en blandning av gnomer och halvlingar.
Men mest är jag för införandet av ordentliga gnomer i shadowrun.

chrull - DJ CYBERGNoME har talat :gremsmile:
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Att korsa gnomer med halvlingar

Din idé är inte helt dum, chrull.
De "korta raserna" brukar inte vara alltför populära, varken bland spelare eller spelledare.
Jag för min del tycker att gnomer är helt ok emedan halvlingar stör mig något oerhört.
Om man då, korsar de båda raserna, spar det intressanta och skrotar resten borde man få fram en "kort ras" som är både rolig att spela och har rätt "touch". Dessutom är det ju fullständigt överflödigt att ha två av något nästan ingen vill ha med att göra.

Noir - Tänker på gnomlingar
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Att korsa gnomer med halvlingar

mjo.

halvlingarna blir ju bra rouges.
dvärgarna kan bli bra fighters.
gnomerna kan för tillfället inte bli bra någonstans...

personligen tycker jag inte om dvärgar. ingen i min spelgrupp gillar dem heller.
jag funderar på att ta bort gnomerna helt, döpa om halvlingarna till gnomer, ge dem skägg och den gnomiska kulturen men behålla reglerna för halvlingarna... (dvs smi bonusen)

Utan att titta i några regler alls. hur blir det här ur regelmässig synpunkt?

chrull
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Äsch, jag hatar gnomer i alla fall

"I det långa loppet stör det inte mig, det är aldrig någon vettig spelare som vill spela en gnom i alla fall. Eller hur, Ugglo?"

Jag ska banne mig tina upp den där Vedgård Ulvting eller vad han nu hette som du stoppat i stasis bara för den där kommentaren :gremtongue:


Storuggla, tycker kejsarpingvin är en spelbar ras
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Finns nästan... [OT]

Storuggla, tycker kejsarpingvin är en spelbar ras
I Spelljammer finns det intelligenta pingviner. Jag tror i o f s inte att de är en allt för spelbar ras (fast allt går ju med Svage Species), men de finns i alla fall.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Ja, nu finns det iaf en anledning att spela Gnome. Barder är coolast och gnomer är rätt okej, för att alvbarder börjar bli tjatigt nu... :gremwink:
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Barder är coolast och gnomer är rätt okej,
Huga huga!

Jo gnomer är faktiskt coola. Och barder är klart underskattade, tänk er en peppande fotbollscoach som dessutom är gnom istället för musiserande alvis.

Man behöver ju inte fokusera på musikaspekten, reciterande snack funkar ju också ganska bra.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
En likasinnad!?

Jo gnomer är faktiskt coola. Och barder är klart underskattade

Det är otroligt! En som tycker som jag! :gremshocked: Frågan är... gillar Storuggla barder? Isf är vi tre stycken och kan snart bilda en spelgrupp bestående enbart av bard-gnomer! Obey us or you will be assimilated! *helvetiskt skratt*



*fjollskratt*




*lite fnitter*
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: En likasinnad!?

[color:\\"blue\\"]



Isf är vi tre stycken och kan snart bilda en spelgrupp bestående enbart av bard-gnomer



[/color]

En spelgrupp med samma typ av snubbar kan vara jättekul, lite underskattat i traditionell D&D där man "alltid" strävar efter balans inom sällskapet. En präst en magiker en tjuv och en lindansare.

3 gnombarder vore skitkul.

Bombu
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Grupper med samma klass och ras [NTIT]

En aborterad kampanj hade bara tjuvar. Fast de var tre alver, en halvalv och en gnom.

Det är rent spelmekaniskt enklare att göra skillnad på killarna i D3D, så tre gnombarder låter ballt (eller halvorc-barbarer, eller människo-paladiner, eller dvärg-rangers...)

F.ö. anser jag att dvärg-rängare är en underskattad kombo. Tänk er, världens kortaste Zeb Maccahan-klon...

Erik
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men men, illiusionist då? men... men...

hur skall det då gå med gnom sorcarna?

//Netfeed, som skall spela gnom om han någonsin vågar sig iväg på ett rollspels möte
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
men men, illiusionist då? men... men...
Så är det när nått skall ändras, man blir ledsen, lider och gråter en skvätt.

Självklart finns det en uppsjö gnomillusionister som kommer känna sig förfördelade, men det är inte ett tillräckligt bra skäl för att ha kvar det i ett system.

Se bara när Ad&d uppgraderades till 2nd edition, man vågade inte röra nånting knappt, man ändrade inte ens på det kraftigt rubbade 18% systemet för styrkevärdet.

Man måste våga ändra på saker.

Så vi får försöka hantera detta att illusionister i framtiden inte kommer vara gnomernas favorityrke, i befintliga kampanjer behöver man inte använda sig av förändringen även om jag kommer göra det.

Lycka till
Bombu
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det kan till och med vara så här

Jag tänker tillåta både 3e- och 3e5-versioner av alla klasser. Om inte annat så kan man förklara det hela som att det finns kulturella skillnader mellan olika gnomklaner (i det här fallet), och att det visar sig i att de har olika favored class. Med min spelstil spelar det helt enkelt inte så mycket roll om det är Bard eller Illusionist som är favored, det är viktigare vad spelaren gör med sin gubbe.

Så jag tar det coolt.

M.
 
Top