Nekromanti Anatomisk Översikt (AÖ)

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ookej, här är ett hopskriveri av den där Anatomiska Översikten (kan be Blixt att koka ihop ett latinskt namn vid tillfälle) - det här är alltså inte ett färdigt arbete på något vis, mest en bunt ocensurerade anteckningar om sånt som jag fick i huvet när spelet gjordes. Nån skarpögd typ kan säkert hitta detaljer som misstämmer med nånting som står i reglerna också; ignorera dem glatt i så fall.

Liten disclaimer för att när jag pratar om "de olika sapienterna" här, så handlar det genomgående om de <I>antropomorfa</I> sapienterna - myrmica är som vanligt lämnade till Nån Annan Gång.

--
Åke

PS: Optionell notis som jag inte vet om den tagits upp förut:
Nightowl kläckte en språklig tanke som åtminstone jag tyckte lät rätt bra, att män från de tre ickemänskliga torraland-sapienterna benämns som hannar av de djurarter de påminner människor om; "bockar", "tjurar" och "hingstar" - termer som även de själva använder med viss stolthet - medan deras barn kallas "killingar", "kalvar" och "föl".  Liknande benämningar för de respektive arternas kvinnor anses däremot nedsättande, så de brukar bara kallas xxx-kvinnor eller xxx-iskor (faunkvinnor, fauniskor).  Tritoner är
en mer ovanlig syn i Vidonia och de brukar bli betraktade mer kollektivt, så särskilda namn för dem förekommer inte så ofta.
Jag använder inte de termerna här, men det är bara för att inte förvirra folk innan nån har vant sig.
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Ett tillägg: En del av namn-teorin var att det åtminstone bland fauner var så att "bock" till att börja med var ett etniskt skällsord från människosidan, men att det så småningom blivit ett accepterat uttryck bland faunerna själva, och används i överförd bemärkelse om en "bra karl/karlakarl" i största allmänhet, så att en sjysst hornlösing kan beskrivas av sina faun-vänner som "en riktig BOCK!".

Människor är givetvis respektive hornlösingar, småkalvingar eller mjukfotingar, beroende på vem man talar med. Allmän ingivelse: Det människor är "bra" på som andra inte är så haja på, är dels det teknologiska, dels det här med boklig lärdom. En allmän fördom kunde dels vara den som man har om fantasy-dvärgar, att människor per automatik är bra på hantverk etc., dels att de är, tja, nördar.

Erik
 
Top