Nekromanti Anarkistgrupper

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Jag slog fram på någon tabell att min karaktär är anarkist och har en anarkistledare med resurser 18(om jag inte missminner mig) som kontakt. I och med detta tänkte jag att hon skall vara aktiv i det praktiska företaganden som anarkiströrelsen ägnar sig åt.
Nu hade jag vissa funderingar på hur den väpnade anarkiströrelsen ser ut i NeoTech(2).
Vilka anarkistiska grupper av det mer extrema slaget(då menar jag "andra junirörelsen" eller den ryska gruppen "Helvetet" snarare än "Class War", "Red Action" och andra liknande organisationer som riktar in sig mer på kollektiva aktioner) finns representerade i NeoTech?
Hon är bosatt i europeiska federationen(antagligen rotterdam), så gruppen bör väl finnas representerad i närheten.

Utöver det så har jag funderat en del på hurvida det är någon mening att ha slashers om man är svag(styrka sex om jag inte missminner mig helt).
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Slashers

"Utöver det så har jag funderat en del på hurvida det är någon mening att ha slashers om man är svag(styrka sex om jag inte missminner mig helt)."

Absolut. De blir inte ovassare för det liksom, även om du slår lösare än genomsnitts personen med dem (ett (1) mindre i skada jämfört med en normalstark person). De ser även väldigt farliga ut fortfarande, även om armarna de sitter på inte är så värst grova. Med andra ord har den där låga styrkan egentligen bara marginella effekter.

Rent allmänt angående slashers; du bör noggrannt tänka igenom alla de konsekvenser, risker och begränsningar sådana typer av vapen medför.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Jag tänkte även på en annan sak.
Går det på något vis att dölja underarmsk-pistar när man skall gå igenom hard object scanners och metalldetektorer?
Om så inte är fallet, finns det något enkelt sätt att plocka ur dem utan att behöva operera?

Skulle det vara en bra idé att ersätta dem med tentonslashers? Rollpersonen är inte tagen i spel så det borde var ok med SL.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Slashers

Jo, jag vet. Det är svårt för att inte säga omöjligt att ta dem igenom en hard object scanner, det märks direkt i en metalldetektor om de inte är gjorda i tenton(vilket de i så fall skulle vara).
Om inte annat så är det ju tufft som attan att ha dem och det väger ju upp de allra flesta nackdelar som jag kan komma på. ;-)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Går det på något vis att dölja underarmsk-pistar när man skall gå igenom hard object scanners och metalldetektorer?"

Om vapnet är tillverkad i något annat material än metall så klarar den ju metalldetektorer, naturligtvis. Detta är inget som helst problem eftersom det finns en hel del k-pistar som är tillverkade i olika sorts plastpolymerer. Sedan är det ju bara att anävda de armskenshölser som beskrivs i Offensiv, men detta kräver dock att k-pisten är väldigt kompakt, eller att man har stora armar. Jag skulle föreslå en pistol istället, faktiskt.

Men hard object scanners kan nog vara knepigare eftersom de (antar jag) "ser" alla former av fasta föremål. Det finns ju dock cybertech som tillåter en att operera in och alltså även dölja en k-pist i sin underarm (även om jag starkt ogillar den prylen förutom om har ENORMA armar, men pistoler skulle jag nog acceptera även för en person med ungefär normalstora armar) förutsatt att hela armen byts mot en cyberteknisk dito. Dessa är självklart tillverkade i tenton och/eller någon plastpolymer, så de borde inte ge något problem med metalldetektorer. Man bör ju även ha något extra dolt utrymme i andra armen eller något ben där man kan förvara några extra magasin, för i underarmsvapnen rymms bara ett magasin. Om man nu tänkt använda vapen på riktigt alltså, och inte bara eventuellt skjuta något hotskott.
 

Ambition

Veteran
Joined
29 Jun 2002
Messages
29
Location
Uppsala
Bomber och granater!

Angående anarkistgrupper: Frågan är hur den anarkistiska kan se ut i Neotech, speciellt då i EF som är en riktigt duktig kontrollstat. Själv har jag känt att anarkismen syns tydligast i nätsammanhang och då i synnerhet personer som hackar i syfte att sprida "känslig" information, propaganda eller helt enkelt sabotage. Med tanke på marknadens oerhörda grepp om vardagslivet så kan man nog med rätta fråga sig om det överhuvudtaget är möjligt att genomföra lyckade aktioner av mer handgripligt slag, särskilt i EF som sagt.... I slutändan får man väl fråga sig hur mörkt man vill ha Neotech egentligen.

/Ambition=Haddock
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
(Anarkist) Grupper/Organisationer

Tjenna FFF

Vad för organisation hade du tänkt dej då, för det finns ett ex antal. Du har bland annat Brott , Terrorist , Miljö , Hjälp och säkerhetsorganisationer...det är ju bara att välja i grund eller euro!!!

H Desticado

Jag skapade inte världen
jag bara bor i den.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: (Anarkist) Grupper/Organisationer

Jag syftade helt klart på renodlad terrorism. Som sagt, grupper som går att jämföra med Netjajevs Helvetet eller för den delen andra junirörelsen.
Det är min SL som sitter på böckerna så det kan vara lite problematiskt att titta i dem men jag vill även minnas att de grupper som finns representerade främst är kommunister(vilket förvisso skulle fungera men det är inte idealiskt).
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Bomber och granater!

Anarkistiska "terrorist"grupper fanns och verkade under Hitler i tyskland och för den delen under Franco.
Dessutom finns det ju flertalet islamistiska och kommunistiska terrorgrupper i neotech så jag har inga problem med att tänka mig att det skulle finnas anarkistiska motsvarigheter..
 

Ambition

Veteran
Joined
29 Jun 2002
Messages
29
Location
Uppsala
Re: Bomber och granater!

Med tanke på att du redan verkar veta precis vad du vill ha, så varför inte slå ihop några lämpliga/tuffa namn och gå vidare? Om du får kan du kanske ta en titt på Syslig i grundregelboken, flera av de medlemmar vi har stött ihop med har haft anarkistiska ideér.

jag har inga problem med att tänka mig att det skulle finnas anarkistiska motsvarigheter..
Sant, sant. Är det någon som har kommentarer på hur de där grupperna klarar sig egentligen? Och om de kan växa(eller har växt) sig mäktiga någon av dem?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Action Directe

Utdrag från sidan 40 i Neotech Euro:

"Action Directe uppstod i Frankrike och Belgien i slutet av 1900-talet. Det var en antikapitalistisk terroriströrelse, vars mål var att skapa anarki i samhället."

Det står lite mer om dem än så på samma sida i Euro, samt även på sidan 259 i grundboken.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Bomber och granater!

Jag skulle tro att de praktiska metoderna för att undvika statlig repression är ungefär desamma som för den organiserade brottsligheten.

Antagligen är de allra flesta terrorgrupperna baserade runt celler, det vill säga små autonoma grupper som innehåller 1-15 personer(det innebär självklart att om/när något blir fångad så kan den inte hur gärna den vill gola på mer än maximalt 15 personer). Cellerna känner inte till varandra utan har i sin tur en kontakt med en kontaktman som i sin tur har kontakt de ledande(antagligen finns det ännu fler lager av kontaktmän och blindgångarceller däremellan) som antagligen inte på något sätt befattar sig med det direkta konkreta terrorarbetet och på så sätt inte på samma vis gör något direkt brottsligt. På så sätt kan kärnan faktiskt fortsätta existera även om stora delar av rörelsen som sådan omintetgörs.

I stort kan man säga att terrorister har fördelen av att slå till när de själva vill, var de själva vill och hur de själva vill.
Staten och företagen kan aldrig skydda allt och alla som kan tänka behöva skyddas, överallt och jämt. Det är en praktisk omöjlighet.
Terrorister har även till skillnad från vanliga ledja mördare inte samma intresse av att nödvändigtvis klara av att genomföra dådet och faktiskt komma undan med det. Saken väger ju ofta högre än eventuella personliga mål när någon gått så långt att den faktiskt tagit upp vapen mot en övermakt.
För att citera Sergej Netjajev så är anarkister "revolutionärt kapital som måste spenderas".
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Action Directe

Det låter ju som ett vettigt alternativ.
Om inte annat så var ju AD en prominent grupp när det begav sig.
Man kanske borde köra på dem.
Hur ser det ut i Neotech. Har de vilande celler som kontaktas vid behov men som lever till synes normala liv eller rör det sig om att de likt RAF gjorde lever utanför samhället som efterlysta brottslingar. Det senare vore ganska opassande.
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Re: Terror

Tjena FFF
Du får ursäkta nu men det kommer ett långt brev nu...

Du har också Ein neues Europa som på etthundraårsdagen av Hitlers maktövertagande den 30 Januari 1933, bombhotades Federalförsamlingen och exakt samtidigt detonerade en stor sprängladdning i det tyska delstatsparlamentet...EE som dem kallas har haft den verksamheten att sabotera för politiska vänster- och mitt-partier och därigenom lämna plats för franska Force Francaise...EE är ocksåsynnerligen misstänkt för att ha sprängt en atombomb i staden Bonn på år 2034...Och efter ett par hiskeliga jakter och inga fällande domar så har EE fått vatten på sin kvarn och kunnat stärka sina positioner.

H Desticado
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Terror

Går inte EE under brun fana snarare än under svart eller röd?
Det känns ju lite långsökt att en anarkist skulle göra gemensam sak med en nazistisk kamporganisation?
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Terror

Jo, det stämmer ju och man måste väl säga att de är ganska häftiga. ;-)
Man får väl tacka för hjälpen i alla fall.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Action Directe

"Har de vilande celler som kontaktas vid behov men som lever till synes normala liv [...] "

Det låter aningen för organiserat och strukturerat för anarkister, skämt å sido. Det står dock inget någonstans om hur själva organisationen styrs och opererar eller hur de tänkt bära sig åt för att störta det moderna samhället, så det är helt upp till din spelledare, och eventuellt dig, om din spelledare förstått att spelarna också spelar i spelvärlden och därför bör ha åtminstone lite inflytande över den (fast det är väl min högst personliga åsikt).

"Det senare vore ganska opassande."

För din karaktär eller för Action Directe? Om det senare; äkta hardcore-anarkister som inte anser att ändamålet helgar medlen borde åtminstone satsa på den lite mer kaotiska outlaw-stuket hellre än ren och skär infiltration av det samhälle de vill störta. Men, jag tror inte smarta terrorister skulle låta sig förblindas av sina ideal och inte låtsas att leva ett hederligt liv bara för att kunna komma samhället in på... ehm, livet för att kunna krossa det enklare. Åtminstone skulle detta gälla för en del av medlemmarna. Alltså borde nog Action Directe passa din karaktär, åtminstone om jag var din spelledare.
 
Top