Nekromanti Anamma drag hos främmande kulturer

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Jag har funderat på att jag önskar att mina spelare får ta del av en kulrurell resa.

Vad är det som gör att krigsveteraner plockar upp kulturella drag hos de kulturer där de varit verksamma?
Att trappers som haft med indianer att göra tar sig delar av deras manér, att amerikanska marines tog till sig vissa delar av den japanska kulturen?
Och vad är det som gör att tex vissa brittiska trupper, historiskt sett inte gjort det?

Jag vet att mitt resonemang haltar, att det finns mängder av undantag och fall där det varit tvärtom, där de besegrade tagit efter övermakten men den här gången är det inte det jag avser.

Hur får jag mina spelare att anamma de främmande kulturerna? Att våga utveckla sina karaktärer på ett sätt de med all troligtvis inte planerat. Precis som man i verkligheten inte har en susning om vilken trend/vilket intresse/tick man skall plocka upp här näst och hur det tar sig uttryck.

Skiljer det sig mellan olika system?

I forna dagar hade jag beordrat spelare att göra en anteckning och därefter krävt att de spelat efter det som står där. Nu är jag äldre vill hellre att spelaren skall vilja göra anteckningen, i någon form, själv.

Vad tros?
Är det för luddigt?

/Zeb - som lyssnar på indianmusik och dras till det
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Rollpersonen får plus i Övertala om hon agerar enligt med lokala kulturella seder. Varje gång hon gör detta slår hon en T8 (eller annan tärning, beroende på hur snabbt du vill att detta skall ske). Om tärningen visar lika med eller under antalet gånger rollpersonen agerat enligt seden så anammar rollpersonen denna sed och får bonusen i Övertala permanent, vare sig hon visar seden för tillfället eller ej.

Se naturligtvis till att de har riktigt låg Övertala gentemot infödingarna (som inte litar ett dugg på dem) i grund. Mekanismer för att förhindra inflation kan vara att man övar tärningens storlek varje gång man anammar en sed (T8 till T10 till T12 till T20 till T100).

Skitstövlar som hellre tar vad de vill ha istället för att använda Övertala anammar inga seder, men folk som är vänligare och vill komma överens med infödingarna kommer att förändras en del.

Något sådant?

EDIT: Tanken är alltså att spelarna kommer att vara uppmärksamma på seder som de kan utnyttja och vill hålla koll på dem, vilket stödjer hela kulturupplevelsegrejen.

Det här kan bli ett riktigt schysst spel/scenario. Rollpersonerna är soldater som agerar i ett ockuperat land. Man använder den här mekanismen och de blir mer och mer anpassade till kulturen de lever i. När landet sedan gör uppror måste de välja: skall de stödja sitt hemland eller den kultur de nu är en del av? I ett schysst klimax tvingas de slåss mot varandra. Yeah!
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Tror det är svårt för de flesta att inte ignorera idéer man som spelare är negativt inställd till men som rollpersonen kan ha en annan uppfattning om. Är det för svårt att ta till sig eller långsökt samt svårt att spela ut så avstår nog de flesta spelare.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Ja, det här är en väg.
Färdigheten Övertala känns dock begränsande. Återigen, jag är ju dålig på lingot men jag menar att det kanske skulle rollspelas frma, typ att man får ett annat bemötande om man kan några ord på språket, kanske om man bär någon symbol, fjäder eller liknande.
Naturligtvis får man då bonus, eller inte de minus (det känns väldigt -88 att hänvisa till färdigheter som man får + och - i, det är liksom inte så jag gjort det idag) man annars fått i övertala eller köpslå eller vad som helst.

Men hur implementerar jag den här kulturella förändringen av rp:na så att den sker?

Förslag:
Att rollspela de främmande mötena och använda ord som spelarna snappar upp, som "ngolo" är "bra", "kawande" är farlig osv. Kanske de då använder de av bara farten om man rollspelar ett annat möte?
Att de ser en cool symbol/fjäder och att de får den som gåva? Då ökar ju risken att de börjar bära den.
Att de behöver speciella verktyg, sånt som lokalbefolkningen har för att de är anpassade till miljön. Kulturella redskap börjar smyga sig in i rp:nas arsenal.

Jag vill ju att rollspersonerna skall förändras en smula för det vore "overkligt" om de inte gjorde det och jag vill ha spelarna med på tåget.

Den största utmaningen blir att rp:na acklimatiseras mentalt, att de accepterar det kultuella tankesättet. Även om de inte håller om allt så börjar de respektera det och se vissa sanningar.
Hur farao gör man det? Spelmässigt alltså.
Att få den situationen att uppstå liksom.

I förlängningen drömmer jag om Mörkrets Hjärta, av den totala imploderingen av en rp:s kulturella identitet och hur spelaren upplever det. Det du beskriver är likt mina planer men det är ännu mer av ett tungt mindgame.

Kulturer är så coola, det borde vara mer fokus på det i alla äventyr :gremsmile:
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Men hur får man spelaren att inte vara negativt inställd till idén?
Att rollspela rp:ns inställning till den främmande kulturen?
Det skall ju inte ta över hela äventyret utan vara en krydda som har en impact på hur allt förlöper.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Jag testade att använda mig av en grej där spelarna varje morgon fick byta inriktning i sin magiskola. Detta kännetecknades med att de gjorde sin morgonbön. Ingen har dock använt detta (jag påpekade det de första gångerna) och regeln föll bort i glömska.

Jag är lite emot att styra spelarna via regler. Att säga "Ni måste göra en bön varje morgon, annars får ni -2 på alla handlingar" är precis samma sak som att tvinga spelarna att skriva upp "Ni gör en morgonbön varje morgon".

Om du vill att kulturen ska spela roll så fokusera ditt spel kring just kulturen. Det lättaste är om rollpersonerna är utbölingar, då du ändå måste förklara kulturen för nya ögon. I många krigsfilmer som jag har sett så är soldaterna redan en del av kulturen, men filmen handlar då sällan om just den kulturen. I Good morning, Vietnam så intresserar sig huvudpersonen för en vietnamesisk kvinna och vill vinna hennes hjärta. Han gör det delvis genom att anamma kulturen hos folket.

Vilken kulturyttring vill du att de ska snappa upp? Gör ett scenario kring det där följa kulturyttringen spelar roll. Låt spelarna ROLLspela fram det genom att använda sig av just en kulturyttring som du tidigare i scenariot har planterat. Påpeka också för spelarna att det är just ett scenario som visar kulturyttringarna, så att de lättare kan snappa upp dem.

/Han som är medveten om att det är en styrning men den är åtminstone utan regler
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag tror man måste belöna dem i rätt riktning som små barn :gremsmile:. Nej men ärligt talat så måste man uppmuntra det om de agerar väl. Som SL måste du kanske göra något tillräckligt gynnsamt för att det ska vara värt att ta till sig (motsatsen med hot om våld och konsekvenser funkar väl också t.ex. att tilltalade SLP ignorerar rollpersonen).
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Ja, jag är också emot att styra spelarna med regler. Men jag vill att det skall noteras på något sätt. In the good old days hade vi skrivit ner det på baksidan av rollformuläret, freebaseat liksom.

Jag tror man måste dela in isolera rp:nas kulturs främsta drag och försöka beskriva den med konkreta punkter.
Det låter ganska roddigt och klurigt, och med risk för att bli "rasistisk" mot kulturer men på något sätt måste det nog göras.
Kanske också definiera vilka tankar och ideal kuturen bygger på. Vilka symboler och beteenden som förkommer. Måltider, hälsningar, vigslar, begravningar, handel osv.
Detta måste också göras med den främmande kulturen och sen se hur rollspersonerna reagerar på skillnadrna.

Det jag vill ha fram är just det naturliga i att lära sig och anpassa sig till en kultur.

Det coolaste hade varit att låta rp:na hamna på en främmande kontinent, stanna där några år och sen bli räddade. Väl tillbaka trivs de inte längre utan längtar tillbaka till den främmande kulturen.

Är det som har några förslag på hur man ska kunna systematisera kulturell acklimatisering?

Jag tänker mig i första hand inte ett enskilt scenario utan till ett spel.
Kanske bara ha en egenskapsruta för 'Kultur'?
 
Top