Varulv Analysverktyg Varulvsspel

damogn

Hero
Jag har gjort ett litet analysverktyg nu som kan användas tillsammans med rösträknaren från Martin.
Exempel på hur det kan användas för spelet som pågår:
https://damianoognissanti.github.io/varulv-rostraknare/?thread=bh-ii-r2.85331

Verktyget har alla varulvsspel som spelats hittills och uppdaterar nuvarande spel var 30:e minut (fast Github ändrar ibland tiden när det körs, så det kan dröja något mer än exakt 30 min). Man kan ta fram alla röster, eller senaste, få upp histogram och filtrera på hur en specifik spelare röstat.

OBS! Spel där formatet Röst: @Namn inte använts kan inte användas av verktyget.

Kom gärna på förslag på ändringar, förbättringar etc.

(Verktyget är fortfarande i beta-stadiet, så det finns säkert buggar.)

Last edited:

Vimes

Gallerix
Tjusigt!

Kom gärna på förslag på ändringar, förbättringar etc.
Det vore coolt att:
  • se själva förflyttningen. D.v.s. om det står att X röstar på Y så vill jag ha en kolumn med vem X röstade på innan
  • kunna följa utvecklingen av dreven bakåt i tiden. Typ att man skriver 12:00 7/5 och får veta vad röstläget var idag vid 12.

Basenanji

Basinixus
Mycket fint!

Ofta när jag tittar på nuvarande röstverktyg så dtäller jag mig frågan: ”Ok vad bra att få veta att X röstade på Y kl 03.03 den 7/12, men hur såg ställningen totalt ut just då? Vad blev konsekvensen av rösten?

Så, lite det Vimes skrev. Nu får msn själv försöka räkna ut det och för mig blir det ofta fel.

I forntiden gjorde jag sådana här listor (X>Z ska utläsas som ”X lägger en röst på Z”)

Så här har vi röstat i R1

KK>Basenanji

Vimes>Basenanji

Basenanji>Vimes

Basenanji (2) KK, Vimes
Vimes (1) Basenanji

KK>Vimes

Vimes (2) Basenanji, KK
Basenanji (1) Vimes

[Not: exakt när en röst lades är egentligen inte lika intressant som att det skedde, men det är en fin bonus om det kan vara med bara inte formateringen blir grafiskt störande]

…för att liksom dels visa rösterna och dels visa resultatet av dem. Men det är jobbigt och blir ofta fel så här vore ett verktyg toppen!

En önskedröm jag har är att kunna se en sorts film/animering där man kan se hur folk placeras i röstlängden i uppsnabbatctempo, ungefär dom vissa Instagramkonton gör med filmer typ ”How religions conqured Europe” och så får man se olika färgade fält byta plats med varandra i animerad form.

damogn

Hero
Jättebra idéer.

Det går jättelätt att ha en slider som visar röstning över tid, men för analys tror jag att en tabell är bäst, för då kan man bara ha en extra kolonn som visar vem som har flest röster vid tidpunkten då rösten lades. Den kan man ju sortera bäst man vill.

Så exempel:

Vimes röstar på Basse kl 10 och flest röster är på Hägerstrand
Hägerstrand röstar på Vimes klockan 10.30 och flest röster är nu på Vimes (lika fast tidigare röst finns på Vimes).
osv.

Då slipper man dra i en slide för att se det.

Man kan iofs ha båda?

Sidan har alla poster som skrivits i varulvsspel alls, så man kan utan problem skapa animationer. En sekund kan vara en post (eller 10 poster eller annat godtyckligt antal) och så spelar man upp röstläget.

Ska fundera på detta imorgon och försöka få med era idéer

Basenanji

Basinixus
Det går jättelätt att ha en slider som visar röstning över tid, men för analys tror jag att en tabell är bäst, för då kan man bara ha en extra kolonn som visar vem som har flest röster vid tidpunkten då rösten lades. Den kan man ju sortera bäst man vill.
Skulle man kunna ha ”två fönster” där det ena visar röstningen och det andra hur röstställningen ser ut?

damogn

Hero
Det finns en uppdaterad version nu.

Den visar i tabellen vem som riskerar att åka ut efter varje röst.
- Väljer man senaste röst räknar den endast senaste röster
- Väljer man alla röster ser man hur många röster den personen fått mot sig

Väljer man Visa animation av röster så kan man ställa in en hastighet och se rösterna flyttas

Drar man i sliden kan man se röstläge inom en runda (0% är start av rundan och 100% slut av rundan). Man behöver inte vara supernoga, den skriver om det till datum-tid, så man ser vad man menar.

Tror det är allt jag fixat, men kan vara mer...