Nekromanti Amnesikampanj

Merlion

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
10
Location
Landskrona, Skåne
Vår spelledare började med en "Amnesikampanj" för ett tag sen som vi lirar nu. Det innebär att spelledaren skapade intressanta (så uttryckte han dem) karaktärer åt oss, men vi fick inte del i dem utan började med total minnesförlust instängda i varsin cell. Efterhand efter spelets gång får vi reda på mer om vår karaktär och ta reda på vad som hänt.

Nu undrar jag om det är nån som har någonsin testat nåt liknande och om ni har synpunkter på vad som skulle göra en sån kampanj bra. Om inte hoppas jag att jag kanske inpirerat en och annan spelledare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har tyvärr inte testat det. Men det låter som en kul idé. Du kan väll ta och berätta om hur dte gick.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jag har använt det ett par gånger - dock aldrig i DoD. Men jga tycker det är ett alldeles utmärkt sätt att skapa intressanta krönikor runt. Så länge man inte jämt kör med det /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar !

Hmm, det låter ju klart intressant !!
Ska testa det !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Det finns en film som heter CUBE. Jag tror den är kanadensisk, men minns inte säkert. Den handlar, till viss del, om sex, sju personer som vaknar upp i fångenskap. De har ingen aning om varför, vem som stängt in dem eller hur de tar sig ut. Fängelset består av helt kubiska rum som är mycket lika varandra, en del med dödliga fällor en del helt tomma. Varje rum har en öppning mitt i varje sida. Personerna känner inte varandra sedan tidigare, och de minns egentligen bara att de somnade och sedan vaknade upp i dessa helt kubiska rum.
Man kan säga att filmen delvis handlar om själva problemet att ta sig ut, men den innehåller även en hel del mycket intressanta personporträtt och gestaltningar av hur man kan reagera i situationer som är till synes omöjliga att ta sig ur.

En mycket spännande, bra och sevärd film. Något jag med värme kan rekommendera.
Kanske inte så mycket Drakar och Demoner, men jag tror nog att det kan finnas en hel del idéer som gör det hemskt för spelarna. Det är inte en helt igenom behaglig film ...

/ Daniel
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Tycker att CUBE var ganska tråkig...

/Fredda the mean som inte gillar filmer utan humor. =)
 
Top