Idag: glöm det. är du inte polis eller besöker/jobbar på en skjutbana lär du aldrig komma i kontakt med en pistol privat. i lumpen, kanske. (nu snackar vi Sverige, i exempel´vis USA kan man få tag på bl.a. revolrar hyfsat lätt.)
2059: i stort sett vemsomhelst kan köpa ett vapen, man behöver inget särklit syfte. bara man har licens(om man handlar hos någon större kedja), fast inte om du handlar hos typ Ali's Guns and Bullets. okända är ofta inte så nogaräknade, om du har ett illegalt vapen e de ditt probelm, inte hans.
Ang. ammunitionen: i de flesta butiker finns hålspets(JacketHollowPoint) och helmantlad(FullMetalJacket) som standard, vanligast är dock FMJ. I de större och mer välsorterade butikerna hittar du kanske en eller två typer utöver FMJ och JHP. Gummikulor brukar vara ganska lätta att få tag på, och Subsoniska.
Glaser används främst i rymden, och teflonöverdragen ammunition är sällsynt utanför militären. Hydrochock går att få tag på hos stora sk. vapenvaruhus(min term och påhitt), där intriktingen är att ha det mesta av det mesta.
hoppas du är tillfreds med svaren.
PS ammo behöver man ingen licens för att köpa....(inte i min värld iaf..)DS
Jag vet att jag har rätt!