Nekromanti Ammonutionsförbrukning

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
För närvarande kör vi med 200 kulor i förbrukning per vecka när man tränar skytte men hur gör man med tunga vapen(pansarskott,grg`s,eldkastare och andra godsaker). Någon med förslag?
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Uphj... Det är nog lite smartare att simulera eldstrider med tyngre vapen innuti ett cyberdäck eller nått. Då slipper du ju dessutom slösa på dyra pansarvagnsskott.. VR är väldigt utvecklat i framtiden och man kan säkert få slå med samma antal tärningar på förbättringsslagen som i verkligheten.

Jag trodde att jag redan svarat på denhäringa frågan.. Dumma datorer.. Kan inte sköta någonting alls åt en.

Smaffy är jag. blä.
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Fördelen är att det blir billigare men att du förlorar motivationen att sikta ordentligt. Tanken att spelare då kan träna alla former av avståndsstrid i lugn och ro verkar inte riktigt realistisk. De flesta påskjutningar med tunga vapen sker med ett visst överaskningsmoment, men den psykiska pressen från VR-träningen passar in på den biten. Men hur fungerar det med kortdistansvapen typ eldkastare, granatkarbiner och andra vapen där du använder vapnet under en längre tid, och närmare fienden?
 

Mr.Chrenshaw

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
18
Location
Himmelen
Re: Re: Re: Re: Re: Ammunitionsförbrukning

Om man kan träna avståndsvapen i VR-form borde det ju funka med alla färdigheter. Varför det skulle vara annorlunda för "närstridsvapen" förstår jag inte.


"...och jag lovar, jag har ingen illegal ShadowDoc-klinik i källaren, ärligt!"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Re: Re: Re: Re: Ammunitionsförbrukning

hmmm... har svårt att tänka mig att man kan lära sig annat än prickskytte i VR... en stridssimulering skulle inte lära mig mycket... man blir ju inte direkt rädd för att bli träffad...

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
VR i träning idag

"hmmm... har svårt att tänka mig att man kan lära sig annat än prickskytte i VR... en stridssimulering skulle inte lära mig mycket... man blir ju inte direkt rädd för att bli träffad..."

Du kan lära dig oerhört mycket: taktik, tillvägagångssätt, problem med ledarskap på gruppnivå ute i en kaotisk stridssituation et cetera. Och ska du bli rädd för något, frukta din sergeant när han skäller ut dig med ord som får Full Metal Jacket att blekna i jämförelse.

Redan idag använder amerikanska marinkåren en lätt ombyggd Doom för att träna gruppstrid i bebyggelse, och SEAL har en egen konvertering av Quake för att träna intrång i hus. Det lär inte ut så mycket om de faktiska förhållandena, men det lär ut massor om taktik och samordning. Och drillas man tillräckligt hårt så sitter det, även om man får panik. Då går man tillbaka på instinkterna, och instinkterna gör rätt om de är drillade i de rätta reaktionerna.

Och sen ska vi inte glömma alla flygutvecklares, astronauters, stridspiloters och blivande piloters bästa vän: flygsimulatorn. Vad är mer VR än det?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Re: Re: Re: Re: Re: Ammunitionsförbrukning

Det var det jag menade med det psykiska snacket. För att lära sig något i en simulator så har du motivation men det GÅR inte att jämföra med "the real stuff", oavsett hur bra VR du har.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Real McCoy

"För att lära sig något i en simulator så har du motivation men det GÅR inte att jämföra med "the real stuff", oavsett hur bra VR du har."

Naturligtvis går verkligheten inte att jämföra med VR, men det är inte det som är poängen med träning. Ingen träning kan jämföras med verkligheten. Det enda som kan jämföras med verkligheten är verkligheten.

Vad träning på skjutbana, i VR eller på hinderbanor är till för är att ge en individ möjlighet att klara av verkligheten utan erfarenhet av verkligheten. Genom träningen får man handgreppen och procedurerna inprogrammerade i ryggraden så att man i en stressituation inte fryser totalt och drabbas av tillfällig minnesförlust eller på annat sätt inte kan utföra sin uppgift. Man kan också träna de åtgärder som behövs i olika slags situationer som kan uppstå i verkligheten. Detta gör det möjligt att när man väl hamnar i en skarp situation kan utföra de handgrepp och procedurer som behövs för att man ska klara av situationen.

Ett typexempel på detta är just marinkårens Doom-modifikation. Genom den kan man ge gruppbefälet erfarenhet av olika situationer som kan uppstå i strid i bebyggelse, och drilla in åtgärder i olika situationer som marinkåren lärt sig den hårda vägen genom otaliga skarpa situationer i det förflutna utan att slänga ut massor med pengar på träningsområden eller riskera soldaters liv i fält. Man kan gå igenom och analysera vad man har gjort rätt och vad man har gjort fel, och sedan upprepa scenariet gång på gång, med variationer, och på så sätt drilla in en god taktik hos gruppbefälen. En sådan möjlighet finns knappt med konventionel icke-VR-träning. När gruppbefälet sedan hamnar i strid på riktigt så sitter taktiken i ryggmärgen, och även om det är en rejäl chock så är risken större att han klarar av situationen och får hem grabbarna levande just på grund av VR-träningen i Doom.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Re: VR i träning idag

Polisen i USA har också ett liknande övningssystem med handeldvapen. Vad jag försöker få fram är, hur fungerar det år 2060. Rent funktionellt, hur kan RP`na förväntas komma över militär träningsutrustning för simulerad strid.(Hmm kanske ett äventyr i sig eller programmera själva.) De system du räknat upp lär en person grupp`s strid, men inte individuellt tänkande eller att träna upp sig i
vapenfärdigheter.
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Mlitär eller civil

Jag förstår poängen. Men hela tiden pratar vi om militär teknologi, inte civila. De flesta rollspelare har nog kört militära OCH civila kampanjer, och det är de civila jag är ute efter. Hur fungerar en VR för en butiksägare som vill lära sig självskydd? eller en hemmafru som är rädd för en våldtäktsman?. Vad kan civil VR utrustning kosta jämfört med militär VR. Hur får man tag i det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Yrkesmässig eller hobby

"Men hela tiden pratar vi om militär teknologi, inte civila. De flesta rollspelare har nog kört militära OCH civila kampanjer, och det är de civila jag är ute efter. Hur fungerar en VR för en butiksägare som vill lära sig självskydd? eller en hemmafru som är rädd för en våldtäktsman?. Vad kan civil VR utrustning kosta jämfört med militär VR. Hur får man tag i det?"

Jag vet inte om det är militär kontra civil som är intressant. Snarare verkar det vara yrkesmässig kontra hobbymässigt som du är ute efter. Det finns gott om civila VR-hjälpmedel idag, till exempel inom läkarvård. Jag minns till exempel ett program som hette Life till min gamla Amiga (ca 1990 eller så) som var en bypassoperationssimulator. Jopp, man skulle göra en bypassoperation på nedre aorta. Mig veterligen användes den ett tag på den medicinska fakulteten i Linköping för att träna kirurgstuderande i proceduren kring sådana operationer. Sen kan man ju alltid påminna om gamla Flight Simulator - det är först på senare tid som den har blivit militär - plus alla airbus- och boeing-simulatorer som finns. Så det är inga problem att komma på civila ändamål för VR-teknik.

För hobbybruk... tja, jag vet en flygskola som använder Flight Simulator innan de skickar upp eleven i en gammal Cessna, till exempel. Det finns redan nu relativt billiga VR-hjälmar och VR-handskar som konsumentelektronik, så det är inga problem att tänka sig något bättre och billigare år 2059. Sen är det bara att komma på något som man kan sälja.

En och annan elektronisk sensei-programvara ska väl också vara möjlig, som gör det möjligt för en hemmafru att träna stridskonst hemma i vardagsrummet med helkroppsdräkt och VR-glasögon eller nåt. Det skulle inte förvåna mig om något driftigt japanskt tevebolag utnyttjar denna idé för att låta vanligt folk leka superhjältar med VR och slåss med sina superhjältepersonor mot varandra i direktsändning i TV. Tänk er Godzilla mot Mecha-Godzilla, i direktsändning. Vinnaren får försöka spöa Stålmannen i finalen... 8)

Och medan vi ändå är på ämnet, läs Dream Park av Larry Niven och Steve Barnes. En jättestor anläggning för att låta folk leka VR-lajv blir scenen för en deckarhistoria...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
re:boktips!

Kul tanke att låta spelarna vara ambulanspersonal. Träning är ju svårare att lära sig av i reglerna. Den negativa modifikationen kanske man kan plocka bort om det finns riktig utrustning på sjukhuset. Bra boktips. Niven`s böcker om ringvärlden rekommenderas, se även på Tom Glancy`s böcker om netforce(även om de inte beskriver just träningsmöjligheterna så kan man använda mycket annat.)Datavärlden 2060 är ganska stor att hantera.
 

Mr.Chrenshaw

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
18
Location
Himmelen
Re: Mlitär eller civil

Det är inte fråga om VR. Plugga in ett minichip-uttag, lite DNC-kabel, ett cerebralinterface och dyl. Sno sen nå't militärt "mega-super-cyborg-2000-tränings-program" och plugga in det.
(Jag vet en kille som kan fixa Cybertech rätt billigt. /images/icons/cool.gif Jag!)
Problemet blir att det är en smula äckligt olagligt. *oskyldig vissling*

"...och jag lovar, jag har ingen illegal ShadowDoc-klinik i källaren, ärligt!"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Mlitär eller civil

Fy vilka hemska simuleringsproggram... En våldtänktsman försöker våldta dig, och det känns verkligen så! (VR kan ju simulera känslor som hud mot hud, värme, kyla osv)...

Man kan ju altid stoppa på dermatroder på någon som sover med ett lär-dig-inte-bli-våldtagen vr program... Hon/han kommer bli helt galen ( /images/icons/wink.gif ) !!! Tänk er att vakna av att någon.... ja just det!

Smaffy är jag. blä.
 
G

Guest

Guest
Re: Re: Re: Re: Re: Ammunitionsförbrukning

"man blir ju inte direkt rädd för att bli träffad..."

nehej?! vad är det som är så speciellt med dermatroder? joo att de förmedlar känslor! med andra ord kan du bli precis hur rädd du vill! du kan bli så rädd att du skiter på dig om du vill! (C:

Mvh Ezzy
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Yrkesmässig eller hobby

En och annan elektronisk sensei-programvara ska väl också vara möjlig, som gör det möjligt för en hemmafru att träna stridskonst hemma i vardagsrummet med helkroppsdräkt och VR-glasögon eller nåt.

Hur är det med hologram (tänker på tennis träningen i total recal)
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Re: Mlitär eller civil

En lösning på allt!!!
Skaffa en biosoftanslutning istället om du nu prompt måste lära dig granatkastare.

Scorpion
Bättre att skjuta två skot än ett
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Re: Mlitär eller civil

En lösning på allt!!!
Skaffa en biosoftanslutning istället om du nu prompt måste lära dig granatkastare.

Scorpion
Bättre att skjuta två skot än ett
 
Top