Nekromanti Amerikanerna gör nordic noir rollspel

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ja, den nämns i Kickstarter-videon också. Vad jag förstår är detta fiktiva Sweden befolkat av märkliga och mystiska människor som bor i arktiska småstäder. Vill minnas att det fanns någon stad i The Girl with the Dragon Tattoo som hette Vederstad. Det såg ut att vara mycket kallt där.
Så här måste amerikanerna känna det när utlänningar gör Western-spel. :)
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
35
Location
Högdalen (Stockholm)
Mer betraktelse än recension... (Jag har inte spelat spelet, och har inte tillräcklig vana vid spelledarlösa spel för att vid genomläsning på rak arm kunna avgöra hurpass tjänligt systemet är i praktiken.)

Bakgrundsmiljön som uppmålas är mycket riktigt ett fruset landskap där den avlägsna, slutna hålan Malice ligger utslängd mitt ute i ingenstans; men det blir dock i mina ögon aldrig parodiskt.

Jag uppskattar det aningen yxigt koncisa upplägget, med arketypiska rollpersoner, tanken att berättelsen delas upp i två akter, samt fokuset på tre viktiga berättelse-trådar: "mordet" som måste utredas, den för bygden viktiga "tillställning" som återigen måste sjösättas, och det inneboende "mörker" som hotar att förgöra bygden.

Sammanfattningsvis tror jag definitivt att "Nordic Noir" låter sig göras med hjälp av spelets mekaniker och ett fokus på "mord"-tråden; tror dessutom att spelet funkar minst lika bra för "Folk Horror" i största allmänhet.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
tror dessutom att spelet funkar minst lika bra för "Folk Horror" i största allmänhet.
Solemn Vale släpps också snart; uttalat Folk Horror-spel, dock England på 70-talet, men Midsummer är en av inspirationsfilmerna, tillsammans med Wicker Man och övriga liknande klassiker.
 
Last edited:

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
35
Location
Högdalen (Stockholm)
Solemn Vale släpps också snart
Off-topic, då tråden handlar om "A town called Malice", men jag har försökt låta bli att bläddra i min kickstarter-PDF av "Solemn Vale", i väntan på ett fysiskt ex. Efter att snabbt ha skummat några gånger är jag dock oerhört pepp på spelet (som sagt är det uttalat och väldigt tydligt ett spel för just klassisk engelsk Folk Horror).
 
Top