Nekromanti Ambrisk tideräkning

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Från en informationsruta ur Tistla Fäste - Väktarnas Vrede, sidan 131:

"Ambrierna har sedan århundraden använt en tideräkning med 12 månader á trettio dagar, kompletterat med en högtidsperiod om fem eller sex dygn för att fira det nya året. Den principen lever kvar men annat har förändrats. Nyårshögtiden sammanfaller nu med drottningens födelsedag och har flyttats från midvintern till mitt i sommaren. För det andra har månaderna bytt namn. Tidigare var de uppkallade efter tolv av folkgudarna - exempelvis Jordemors eller Bödelns månad - men efter Prios upphöjelse till den Ende har de namnen förlorat relevans. Istället har de namn efter tolv så kallade Ljusbringare, hjältar som offrade sig i själva kriget mot Mörkermästarna. Men den standarden har inte helt slagit rot i det allmänna medvetandet. Ynedars månad kallas av vissa fortfarande Jordemors månad, av andra Högsommarmånaden och av de allra flesta kort och gott den Första månaden för att unvdika förvirring. På samma sätt kan Ofeliyas månad benämnas Bödelns månad, Midvintermånaden eller den Sjunde månaden."

Först och främst; kul att sånt här kommer in mer och mer! Jag vet inte om det tagits upp i stora tråden för Väktarnas Vrede, och i så fall får ni ursäkta mig. Däremot tycker jag det är synd att det smygs in i delar som inte alla kommer läsa. Så den här tråden är väl egentligen bara till för att alla, även spelare eller andra som inte läst Väktarnas Vrede, ska få ta del av informationen.

Jag skulle ju nu också vilja veta vad de resterande 10 månaderna heter. Dels utifrån de gamla gudarna, och dels utifrån Ljusbringarna. Men jag anar är det kommer komma så småningom? Och innebär Ljusbringare vad jag tror det gör? Att vissa av de som hjälpte till att crowdfunda engelska utgåvan kommer få se sina namn som månader? Det vore ju fantastiskt...
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag tror inte att ljusbringarna syftar till de som stödde kickstartern utan till de Ambrier som upphöjdes till ljusbringare i kriget mot mörkermästarna på grund av extraordinära dåd i Prios ära. Deseba den gamle är ju ett exempel på det. (och den enda ljusbringare som upphöjts medan hon fortfarande lever)
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jo precis, vi känner ju till några Ljusbringare. Men en av belöningarna hette just Lightbringer, och det var därför jag funderade... I min värld blev de som gav den summan utnämnda till Ljusbringare, men så flott kanske det inte var ^^ Och även om det vore så finns det ju bara 12 månader, och en ordentlig mängd Ljusbringare.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Skulle absolut vara lite coolt med en sådan perk, men alltså det beror ju lite på vad vad de som stödde med den summan heter IRL. Inget illa mot namnet Bertil, men jag skulle inte vara jättenöjd om en månad kallades för Bertilmånaden i Symbaroum...
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Haha, förstår inte vad du menar! Karlo Bertilomeus av Joonseo, ambrisk född officerare som offrade all sina rikedomar och ägodelar för att mätta hungriga magar i kriget mot Mörkermästarna. Han sägs ha gått runt i bara röda trasor, färgade av blodet från Alberetors slagna kämpar.
 
Top