Nekromanti Ambria, Davokar & där bortom

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hej alla wrnu:are! Mattias Johnsson här, den av järnringens författare som har lite extra ansvar för spelvärldens utformning och utveckling. Först och främst måste jag be om ursäkt för att jag har varit så osynlig här på forumet, för det andra vill jag förklara varför: jag ägnar all tid jag får över åt att skriva klart Döda drömmars grav. Hoppas ni kan förlåta. :)
Det är oerhört roligt och inspirerande att läsa era inlägg om Symbaroum i allmänhet och om dess spelvärld i synnerhet, men jag måste erkänna att det också är en smula smärtsamt. Mycket av det ni efterlyser mer information om är sådant som helt enkelt inte fick plats i grundboken men som vi självfallet ämnar återkomma till i framtida moduler. Så var det även när vi släppte MUAs grundbok, vars kampanjvärldsavsnitt dessutom var betydligt kortare än Symbaroums. Ibland önskar man att man kunde skriva och illustrera färdigt ALLA moduler redan innan grundbokslanseringen och helst släppa hela produktlinjen i en enda dundrande smäll! :)
Till grundboken har vi dels prioriterat information som är viktig för att kunna skapa rollpersoner (därav tyngdpunkten på Ambria), dels undanhållit oss från allt för mycket ”spoilande”. Tanken är ju (som någon sade i en annan tråd) att alla i spelgruppen ska kunna köpa och läsa (det mesta) i grundboken och när det gäller ett spel som till stor del primerar utforskande/upptäckande kan det kanske vara klurigare att lägga ”hemligheterna” i SL-specifika moduler. Ungefär så tänkte vi. Rätt eller fel – jag vet inte. Men jag är ganska säker på att många hade saknat exempelvis den mer ingående beskrivningen av Tistla Fäste ifall den hade skjutits på framtiden.

Hur som havre … I den här tråden tänkte jag att vi kunde försöka samla era intryck och önskemål om Ambria, Davokar och (i visst utsträckning) världen omkring. Återupprepa gärna sådant ni har berört i andra trådar, så kan ni vara säkra på att vi har det i bakhuvudet när vi fortsätter vårt utforskande. Tills vidare kan jag dock inte annat än hänvisa till Vilddjurets Märke och (inom kort) Döda drömmar grav för mer spelvärldsinformation. Ja, sedan finns ju även min roman, Den eviga nattens riddare, som tar sitt avstamp i Tistla Fäste och leder vidare ut i ... ni-vet-var ... (vänta er bara inte en bombastisk fantasykrönika i stil med GRR Martin, Tolkien eller allas vår Granström, då det snarare handlar om ett action-/spänningsäventyr berättat ur förstapersonsperspektiv).
Och … om det skulle dröja innan jag kommenterar era kommentarer och inlägg så vet ni varför. ;-)
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Kul att höra från dig Mattias! Hoppas att arbetet med Döda drömmars grav går bra, samt även fortsättningen på Den eviga nattens riddare som jag väntar spänt på att få läsa!

Det finns jättemycket som jag tror skulle vara intressant att bygga ut världen med. Nya länder, fraktioner, städer osv. osv. men det enda jag känner just nu att jag verkligen, verkligen vill ha (resten kan jag vänta längre med) - är mer information om och kring Davokar.

Jag upprepar sannolikt det många redan har sagt här på forumet: Jag vill veta ungefär hur ett äventyr kan se ut i Davokar, både i helhet och detalj. Jag vill veta vilka faror man kan räkna med att stöta på och hur man förväntas bete sig när man hamnar i knipa i skogen. Jag vill veta hur de gamla ruinerna ser ut, hur de fungerar, vad de döljer för hemligheter och hur dessa tar sitt uttryck.
Egentligen behöver ni inte avslöja någonting (nästan) kring den stora plotten som jag antar att ni bitvis tänker avslöja kring Davokar. Det räcker gott och väl med utförliga exempel kring hur utforskandet av skogarna och ruinerna kan te sig. Om man bara får dessa bitar så tror jag att Symbaroum kommer kunna leva väldigt länge (åtminstone för mig och min spelgrupp). Jag kan tänka mig att detta är den stora pusselbiten som saknas för många just nu, och att när den biten väl levereras så kommer ett avsevärt tryck att släppa från er, och man kommer kunna spela spelet som ni tänkt det i stora drag.

Resten av spelvärlden kan vänta lite, det mest vitala för mig och min grupp är Davokar, Davokar, Davokar!
Förstefadern said:
Davokar var det sagt och Davokar ska ni få! :) Som Lilja redan har berättat utspelar sig Döda drömmars grav nästan uteslutande i skogarnas djup och ger en första, fördjupad bild av hur vi tänker oss äventyr i det grönskimrande dunklet.

Ps. Del 2 i Symbaroumsviten är på gång och konkurrerar inte tidsmässigt med DDG - ett första åttasidigt utkast är i skrivande stund under granskning. Ds. :)
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Jag tycker forna Alberetor är ett för coolt ställe för att lämnas helt outforskat. Vem vet vad de olika grupperingarna blev tvingade att lämna kvar, eller glömde ta med sig när massevakueringen satte fart? Definitivt ett jobb för äventyrare att åka tillbaka och hämta. Funkar väldigt bra för häxor och barbarer som gör en slags omvänd davokarresa, Kanske medlemmar ur Järnpakten reser över bergen för att söka efter något som ska hjälpa dom att stävjaa ambriernas intrång i davokar? Eller har rollpersonerna personliga saker eller släktingar kvar på fel sida titanerna som måste räddas? Ett äventyr i ett, i hast övergivet ödeland där herrelösa vandöda har ersatt kossorna i hagen och mörka duster av korruption sveper mellan tomma stugor och över döda åkrar tycker i alla fall jag är värt ett besök.

Enkel fråga angående spelvärlden: Kallar barbarerna sig själva för barbarer? Har inte sett nåt annat namn.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Gällande vad de kallar sig. Frågan är om de inte mer talar om vilken stam de tillhör en samlingsnamnet barbarer?
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Ja jag har tänkt att de kallar sig efter klanen typ sioux och apache. Men har de ett samlingsnamn på sig själva? Antar alla barbarer att de härstammar från gamla symbaroum och kallar sig själva därefter, typ symbarer som sen blev barbarer med tiden?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Mina 'barbarer' kallar sig inte för barbarer. Det är för mig ett namn som Ambrierna har gett dem, just för att skilja på den starka människan och den smutsiga barbaren. Under de första åren på norra sidan av Titanerna var relationen mellan drottningfolket och slätternas tidigare invånare mycket tuffare, och kulturskillnaden blev nog som en chock för många. Att de var barbariska var ju uppenbart, och skapade den där härliga "vi och dom" känslan en var ute efter.
 

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
I min kampanj så kallar de sig kollektivt för klanernas folk :)
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Nu har jag bara grundboken så jag vet inte om det gås in mer grundligt i det i någon annan bok, men jag skulle förutom det alla andra vill (davokar) veta mer om ordnarna och religionen. På vilket sätt Prios finns i gemene mans liv, hur religionen i stort ser ut och vilka påbud/förbud som finns inom den.

Jag vill veta mer om kulturer från olika folk, inte bara ambrier och även inte bara människor. MYCKET mer om barbarerna/klanerna.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Än så länge så står det inte så mycket mer. Det man fått reda på om klanerna i Spelarens Handbok är att Vajvod inte har häxor, utan Symbolister och iom det så ställer de sig lite utanför resten av klanerna. Dessutom har Vajvod sina mer kända "Ristade Krigare" iom att deras Symbolister sysslar med Runtatueringar.
 
Top