Nekromanti Ambivalenskonflikt - NEOTECH

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Skriver på en kampanjidé men har fastnat i en ambivalenskonflikt så jag vill höra er åsikt i ämnet.

Kampanjidén så här långt.

Kampanjen kommer att utspela sig i de soliga delarna av The federation, typ florida.

Äventyr ett

Det första äventyret som är ett introäventyr äger rum 2055, fyra år före det officiella neotech. Rollpersonerna är fortfarande unga och befinner sig fast i en stad kokande av ilska, upplopp och anarki. De senaste månadernas missnöje med politikerna har blossat upp i stora upplopp i genom hela fedarationen. Bakgrunden är de öaknde sociala klyftorna, utbredd fattigdom och orättvisor. Det som slutligen fick bägaren att rinna över var när den federativa senaten klubbade igenom det fjärde replikantdirektivet - en förordning som innebär att replikanter har möjlighet att ta över den vanliga människans arbeten och detta utan att arbetsgivaren betalar någon lön för tjänsten. Arbetsgivaren köper sin replikant och betalar sedan endast för underhållet. Tidigare så har replikanter varit tillåtna i arbeten med tuff arbetsmiljö såsom gruvor, rymdfart och tung industri. Med det nya direktivet skulle den lokala kassörskan eller tidningsbudet mycket väl kunna vara en replikant. Detta är självklart en dödsdom mot den redan hårt ansträngda arbetsmarknaden.

Rollpersonerna skall i det första äventyret endast överleva tills dess att makthavarna fått kontroll över situationen. Militära förband, reservister och federationsgardet kommer att inom något dygn att sättas in mot upploppen. Men även med militär närvaro så är situationen för rollpersonerna allvarlig. Plundring, överfall och våldtäkter följer i upploppets spår. Lokala gäng ser sin chans att etablera kontroll över stadens olika områden. Strejk bland flertalet olika yrkesgrupper har resulterat i att eltillförseln stryps samt att dricksvattnet är begränsat.

Under äventyret så kommer rollpersonerna att rädda en yngling från ett överfall. Ynglingen är misshandlad och kraftigt desorienterad - till råga på allt så lider han även av minnesförlust och minns inget inte ens sitt eget namn. Ynglingen kommer att slå följe med rollpersonerna och visar sig ha ett flertal nyttiga färdigheter som väl kommer till användning. Mot sluet av äventyret lyckas slutligen militären att stävja upploppen, många av federationens invånare är dödade och förödelsen i städerna är stor. Presidenten tvingas till att dra tillbaka det fjärde direktivet.

Äventyr två

Nästa äventyr utspelar sig fyra år senare och då har rollpersonerna hunnit med en utecklingsperiod och betraktas som vuxna. Under de fyra år som förflutit så har de endast haft sporadisk kontakt med varandra. De har glidit ifrån varandra, någon har kanske studerat en annan råkade i knipa med polisen o.s.v.

Det som sammanför dem är deras vän med minnesförlust. Han kontaktar dem och ber dem att möta honom. När de kommer till platsen är han ännu inte där så de får några korta minuter på sig för att glädjas åt återföreningen. När "ynglingen" senare anländer så ser de genast att något är fel. Han är blek och smal - nästintill förtvinad. Hostandes meddelar han dem att han är döende och önskar deras hjälp ytterligare en gång. Han förklarar att han har en sjukdom som bryter ner hans kropp och att hans tid är begränsad. Han har nyligen flytt från det sjukhus där han vårdades. På sjukhuset hade han inte fått någon hjälp utan isolerats på en sluten avdelning och lagts under bevakning. Genom ett fönster till sjukrummet så hade han sett hur några kostymkläda herrar observerat honom och hur de sedan gett några order till läkaren. Efter detta så stängdes kontakten med yttervärlden. "Efter några dagar lyckades "ynglingen" dock att fly efter att han insett att han inte skulle få någon hjälp. Med sig från sjukhuset lyckades han få med sig delar av sina sjukjournaler från en utav sköterskornas mobilenheter.

Med dessa i sin ägo ber han nu rollpersonerna om hjälp att stoppa sjukdoms förloppet.

Äventyrets fortsättning för rollpersonerna blir att försöka få reda på vad sjukjournalerna innehåller och sedan förstå dem. Mer information kan finnas i sjukhusets databanker?

Min fråga är nu: Vad lider ynglingen av?

Faktum är att han är en replikant som var på flykt redan i det första äventyret. Ingen vet dock om detta ännu.

Jag har ett par alternativ.
1. Han håller på att stängas av. Efter ett visst antal år så deaktiveras replikanterna. Detta för att de inte ska kunna konstruera sig egna viljor och identiteter.
2. Han har blivit smittat med ett virus som är skräddarsytt för att utrota replikanter. Han är ett utav de första testen i studien. I och med att replikanterna mer och mer ses som ett hot av federationens invånare så finns det flera som är intresserade att få bort dem.

/D
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
"Han har blivit smittat med ett virus som är skräddarsytt för att utrota replikanter"
Replikanter er helt like vanlige mennesker, og hvis de skulle ha en spesiell svakhet, vil et virus fort kunne muteres til å gå løs på de som lagde det.

Min idè
-Replikantene har alle blitt genmodifisert slik at de har en substans i musklene/organvevet ("Substans X") som mennesker ikke har, men den har ingen betydning for replikanten. Men det finnes en bakterie, som er resistent mot det meste og kan leve lenge uten næring, og kan leve i de fleste organismer uten å gjøre skade. Men hvis de kommer i kontakt med "substans X" så vil de produsere et kraftig oksidasjonsmiddel (les: middel som bryter ned andre stoffer), det som skjer med replikanten er at han eldes (dvs at cellene brytes ned fortere enn de fornyes), hvis du kan litt kjemi så kalles vet du at dette kalles oksidering. Denne bakterien er blitt plantet i ham for å se hvordan den virker, så dukket det opp noen fra FBI (eller noe i den dur) som ba dem om å stanse ekperimentet. Deretter ble en av legene/forskerne uforsiktig slik at replikanten greide å stikke av, eller kansje det ble gjort med vilje.....

Når det gjelder journalene så vil ob2t6 mot Kjemi eller medisin, eller ob3t6 mot fysikk eller biologi vise at journalene bærer preg av å være notater til et forsøk, og ikke en del av en behandling for sykdom.
ob3t6 mot Kjemi vil forklare den kjemiske prossessen, mens ob3t6 mot medisin vil man få fram at RP trolig er smittet, og de fleste personer RP kommer i kontakt med blir smittet osv, alle replikanter som blir smittet imøtegår samme skjebne som ynglingen. Ytterligere informasjon kan gjøre kastene enklere.

Hvis du liker denne versjonen kan jeg kansje bidra med enda litt til, og kjemien også, hvis du skulle trenge hjelp der.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Tackar!

Speciellt med hur man skall tackla problemen med sjukjournalerna. Att sjukdomen är smittsam skulle göra att rollpersonerna ställs inför ytterligare svårigheter. De vill säkert ha tag i ett eventuellt motmedel för sin egen skull. Även om de inte kommer till skada av bakterien så är de vandrande smittohärdar.

En fråga bara: Om man nu utrustat alla replikanter med ett substans X, varför har man då inte tatt fram en sådan bakterie tidigare. Jag menar att substans borde ha någon mer funktion.

Alltså substans X är en styrka, men också en svaghet. Substans X är det som skiljer dem från människorna - och därför har forskare nu kunnat ta fram ett skräddarsytt virus eller bakterie.

Substans X skulle kunna innebära att replikanten har en annan åldringsakt än människor och att den avstannar när replikanten fysiskt är vuxen - skulle kunna ta 5 eller tio år. Allt detta för att företagen som tillverkar replikanterna ska kunna höja sin produktionstakt.

/D - Fortsätter gärna diskussionen
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mycket bra äventyrsupplägg, spännande inledning!

Mitt förslag är följande:
De flesta replikanterna har utrustats med en inbyggd gensjukdom (ej smittsam alltså). För att den inte skall drabba dem måste de få regelbundna injektioner av någon skräddarsydd medicin. Anledningen till detta är förstås att hindra replikanterna från att fly, och om de flyr: 1) Få dem att komma tillbaka när sjukdomen börjar sätta in (eller hitta dem på sjukhus), 2) Låta replikanten dö hellre än att bli fria.

Det liknar alltså ditt första alternativ.

Nackdelen för ditt äventyr är att du måste förklara hur replikanten kunnat leva så länge (fyra år) på flykt. Det verkar dumt att inte sätta en mycket kortare tidsgräns för när en replikant skall dö. Kanske är det något fel på replikantens gensjukdom, kanske har han stulit vissa mediciner som hjälpt honom eller så har ett sjukhus länge försökt behandla honom. (Haken är att man behöver den specialdesignade drogen för att helt upphäva sjukdomen - endast replikantens tillverkar har den drogen).

De kostymklädda männen är säkert från tillverkaren och de har insett att replikanten mycket snart dör, så de nöjer sig med att övervaka dennes död på sjukhuset (eftersom läkarna inte vet att han är en replikant kan de inte bara "ta honom med sig", och eftersom läkarna forskat en hel del på replikanten kan de kostymklädda inte heller avslöja sig eftersom läkarna isf vet för mycket).

Nu när replikanten dött måste tillverkaren skicka ett upprensningsteam för att göra slut på replikanten (även om nu sjukdomen snart gör sitt ändå..)

Nå, det är mitt förslag. Det är långt ifrån klockrent :gremsmile:


/RipperDoc
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Tjaa, hvorfor substans X finnes i replikantene i første omgang kan vel ha mange forklaringer, min tanke var at man allerede hadde bakterien. Og at det man la inn substans X som en sikkerhetsforanstaltning, hvis man fant ut at replikantene kom ut av kontroll. Men om den skal ha noen spesiell funksjon i kroppen utover å bare være der, det har jeg ingen formening om.

Jeg tror at det vil bli vanskelig å genmodifisere kroppen til å produsere et stoff i tillegg til de som allerede blir produsert. Hvis det stoffet samtidig skulle ha en nyttefunksjon, så blir tingene fort veldig kompliserte.

Når det gjelder virus eller bakterie så er svaret at det kan bare være bakterie, fordi virus er egentlig ikke en organisme men den lever av og formerer seg i andre organismers celler, substans X vil ikke bety noe fra eller til her med mindre den er en del av "byggeklossene" i replikantens celler. Det er lettere å få til at enkelte celler produserer stoffet, og at det dermed flyter rundt i blodet og fester seg her og der (brytes ned og blir til stoffer som finnes til vanlig i kroppen for eksempel). Bakterier kan omforme stoff til andre stoff, og resultatet kan bli stoffer som er skadelig for kroppen, det beste eksemplet her er vel kansje det som skjer i munnen din hvis du ikke pusser tenner og spiser for mye sukker.

Grunnen til at jeg valgte oksidasjonsmiddel, er at cellene oksiderer naturlig (dør), når du blir eldre så deler de seg (reproduserer) sjeldnere, og etter hvert dør de fortere enn de fornyer seg. Hvis du kaster inn et oksidasjonsmiddel (middel som skaper oksidasjon) så vil cellene dø raskere enn normalt, og du vil få en lignende prosess, denne kan ta litt tid, og har ekle symptomer. Men sterke syrer eller baser, kan også bryte ned kroppen, selv i små mengder.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Svar till både Ripperdoc och Nordmannen "LÅNGT"

Ok grabbar, tack för hjälpen. Jag tänke att förklara hur mitt sluttänk ser ut avseende den planerade äventyrssviten. Jag kommer även att kort ge en förklaring på hur jag ser på replikanterna.

Om äventyret
Replikanten som jag nu valt att kalla Martin (engelsk uttal) är en "XMR Reconnaissance replicant" tillverkad av bioteknikföretaget Tyrell. Som de flesta replikanter så lider Martin av en genetiskt skräddarskydd sjukdom som innebär att kroppens celler utsätts för en oxidationsprocess som snabbt bryter ner kroppens celler. För att undvika denna smärtsamma och direkt dödliga process injiceras ett särskilt motmedel, som på replikantslang kallas substans X, en gång varje månad. Normalt sett så kan en replikant verka utan större störningar i ytterligare ett par veckor, därefter börjar nedbrytningen av kroppens celler att ta ut sin rätt. Efter fyra veckor är kroppen kraftigt nedbruten och styrka, rörlighet och motoriska färdigheter fungerar endast med 50% kapacitet. Efter ytterligare två veckor är kapaciteten ner på 5 - 10% kapacitet. En vecka senare avstannar alla kroppsfunktioner och replikanten avlider. Som ni märker är detta ett eskalerande sjukdomsförlopp och mycket smärtsamt för replikanten.

Martin är dock unik på många sätt. Förutom sin starka frihetsdrift så har han en muterad form av den genetiska sjukdomen. Mutationen gör att nedbrytningsprocessen är kraftigt reducerad och Martin skulle kunna klara flera år utan sin medicin. Den starka frihetsdriften är en sideffekt av en inprogrammerad överlevnadsinstinkt p.g.a. av suboptimering hos de genetiska programmerarna. Då de ville ha en spaningsreplikant för militära ändamål så ansågs att överlevnadsinstinkten var nödvändig. I Martins fall blev överlevnadsinstinkten även en drift efter frihet.

Ungefär någon månad innan det första äventyret utspelar sig fastnar Martin i en rutinkontroll (5 års kontrollen) och den muterade genen upptäcks. Ett beslut tas att ta tillbaka Martin för att genomföra fördjupade tester och undersökningar för att utröna hur den muterade genen påverkar honom. Den starka medicinering, de många testerna och den stressfyllda miljön som undersökningsavdelningen utgör, påverkar Martin såpass negativt att han drabbas av depressioner, panikattacker och verklighetsflykt. Efter ett par veckor så minns inte Martin längre varför han sitter inspärrad på en undersökningsavdelning. Han har glömt sitt ursprung och det enda klara minnesbilden som han har är hur en kvinna kallar honom för Martin. Martin tror att detta är hans mor. Frihetsdriften och överlevnadsinsteinkten driver Martin till att försöka fly från avdelningen och iväg från Tyrells laboratorier. Flykten lyckas och Martin lyckas komma ut i en stad i uppror - Miami. Från Tyrells sida skickar man ut ett upprensningsteam för att hitta och likvidera den flyende replikanten. Det stundande upploppet och allmänna kaoset i staden gör dock att Mrtin lyckas slinka emellan Tyrells nät.

I staden räddas senare Martin från ett överfall av rollpersonerna. Men det vet ni ju...

Fyra år senare så börjar den genetiska sjukdomen att ta ut sin rätt. Martin har nu under fyra år levt som en människa. Omvärlden har accepterat hans minnesförlust som man tror berodde på att överfallet och posttraumatisk stress från de våldsamma upploppen. Martin har även vid något tillfälle på någon väns inrådan försökt att få hjälp hos en psykolog, men blev missnöjd med resultatet. Under de fyra åren har Martin försörjt sig på diverse ströjobb såsom; städare, servitör, industriarbetare och kock. Efter de våldsamma upploppen besökte Martin även statliga inrättningar för att ta reda på sin identitet. Byråkraterna kunde dock bara skaka på huvudet. Flera människor saknades efter de våldsamma upploppen och Martin kunde mycket väl vara en av dem. Han rekommenderades att uppsöka en läkare för att genomföra ett DNA-test för att senare söka i fedarationens DNA-register. Detta test blev det dock aldrig något av. Läkare innebar fortfarande ett obehag för Martin utan att han kunde säga varför - och som svartarbetare klarade han sig väl. Genom diverse kontakter lyckades han även skaffa sig en falsk identitet.

Tillbaka till sjukdomsförloppet. Efter fyra år så har nu sjukdomen på allvar börjat att bryta ut. Martin har undvikit att uppsöka läkare in i det sista. När han väl uppsöker läkarna så är han redan nere på en 50% kapacitet och har bara några få månader kvar att leva. Läkarna genomför diverse tester och konstaterar att sjukdomen är unik och beror på patientens genuppsättning. Det framgår också av dessa tester att patineten inte är en normal människa utan en replikant. Läkarna kontaktar företaget som skickar sina "tekniker" till sjukhuset. Där konfirmeras det att patienten är en förrymd replikant och man tar beslut att bara observera patienten och låta sjukdomen göra sitt. Patienten isoleras och placeras på en sluten avdelning. Och ännu en gång tar överlevnadsinstinkten över, Martin flyr.

Vad det gäller replikanternas DNA så är dessa självklart företagshemligheter och de olika tillverkarna bevakar den genetiska programmeringen rovlystet. Av denna anledning är inte företagen förtjusta i att läkare gör genetiska tester på deras produkter. Resultaten skulle kunna säljas till olika konkurrerande företag. Av denna anledning så är de försvunna journalerna som rollpersonerna nu besitter eftertraktade av företaget och rollpersonerna är numera legetima mål.

Replikanter i mitt Neotech
Neotechs replikanter är genetiskt skräddarsydda och massproducerade varelser som baseras på den mänskliga genuppsättningen. I mångt och mycket så påminner de om sina förebilder, men ofta mer androgyna. Replikanterna är inte könslösa dock, bara sterila. Detta beror på att vissa eftersträvandsvärda egenskaper fungerar bäst med antingen X eller Y kromosonen. Det vill säga det kan finnas fördelar med endera könet. Vidare så är replikanterna produkter och föds således inte från en surrogatmoder eller liknande. De odlas i stora tankar som tillåter dem att växa till vuxen storlek. På grund utav genetisk modiefiering så är denna process ordentligt uppsnabbad i jämförelse med den normala människan. Proceduren att skapa en replikant tar någonstans mellan 3 - 5 år och de växer och utvecklas under perfekta förutsättningar avseende näring, ljus, värme o.s.v. Efter de första 3 - 5 åren så avstannar (blir mycket långsammare!) replikantens åldringsprocess, men istället så bryts de ned med hjälp av deras genetiska sjukdom.

De första åren efter att de har lämnat sin tank så tränas de i motoriska färdigheter, språk och logiskt tänkande. Även här så betingelserna perfekta och utvecklingen går blixtsnabbt. Till skillnad från mänskliga spädbarn så har replikanten inte samma inneboende nyfikenhet för att lära sig - men i motsats så är de ovanligt mottagliga för förmedlad utbildning. De har ett högt fokus och en extrem lojalitet till utbildaren. Dessa egenskaper är genetiskt skapade och följer med replikanten under hela dess levnad. Lojalitet är ofta synonymt med replikanter i i samhället 2059.

Replikanterna har ofta särskilda egenskaper beroende på vilken uppgift de är skapade att lösa. "Labourer replicant" är en grovarbetande replikant som har en större tålighet mot gifter, kemikalier, hetta och kyla. Vidare så är de ofta mycket starka. "Reconnaissance replicant" har förbättrade sinnen och reflexer och i övrigt bättre fysiska egenskaper än en normal människa. Tyrell har ett flertal olika modeller och replikanter används på ett cyniskt sätt inom de flesta branscher. Denna användning av replikanter har upprört många politiska organisationer som demonstrerar mot den inhumana användningen. Progenex konkubinreplikant "SARA" väckte ett ramaskri bland världens kvinnoorganisationer.

Jahapp detta var ett långt inlägg det. Mycket nöje.

/D
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: Svar till både Ripperdoc och Nordmannen "LÅNGT"

Ser bra ut, men jeg som har noen kunnskaper innenfor realfag, ser at logikken din brister litt på den medisinske delen.
Først og fremst gjelder dette oksidasjonsprosessen, hvis du skal ha fortgang i denne må du ha et oksidasjonsmiddel som produseres jevnlig. Hvis dette var tilfelle for alle replikanter så ville de brytes ned alle som en, hvis ikke det er mulig å insjisere et stoff som oksiderer enklere enn kroppsvevet, det trengs hele tiden nye forsyninger av dette og det må være nok av det til at oksidasjonsprossesen går på det stoffet og ikke de vanlige cellene.
Denne modellen passer nok bra med din grunntanke, men jeg vil sagt at man må insjisere en gang i uka, eventuelt så kan man få det i seg igjennom piller som tas daglig. Hvis prosessen først er igang kan den stoppes på dette viset også og replikanten kan sakte men sikkert komme til hektene igjen, hvis ikke han har gått rundt uten motmiddel for lenge.

Det interesante dette åpner for er at motmiddelet ikke er vanskelig å få tak på, det er kunnskapen om hva som er motmiddelet som er nøkkelen. Hvordan oksidasjonsmiddelet blir produsert er mindre viktig, men jeg heller mer mot at det er bakterier som lager det, motmiddelet replikantene får er kansje myntet for å holde bakteriene i sjakk, slik at det blir vanskeligere å produsere motmiddelet (Man kan ta patent på et medikament, eller en produksjonsmetode, men ikke en kjemisk sammensetning som har vært kjent i kansje over hundre år).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Svar till både Ripperdoc och Nordmannen "LÅNGT

Är det verkligen relevant exakt hur replikanterna bryts ned? Låt oss bara säga att en genetisk defekt är avsiktligt planterad hos replikanten och att denna effekts långvariga effekter endast kan hindras med hjälp av ett genetiskt läkemedel - som är unikt för varje replikantmodell (och därmed bara kan skapas av tillverkaren - lite som en nyckel till replikanten).

För att replikanterna inte skall hinna med för mycket fuffens om de flyr borde sjukdomen/defekten vara ganska elak, så att man inte klarar sig många dagar utan medicin (men i det här äventyret handlade det ju om en mutation).

Rent generellt om replikanter: jag ser dem fortfarande som klart experimentella. Man måste fråga sig - vad är fördelen med en replikant framför en lågavlönad arbetare alternativt en maskin/robot? Det är inte särskilt självklart. Det billigaste lär nästan alltid vara lågavlönade arbetare, och i de flesta länderna har arbetarna ett mycket dåligt lagskydd mot att utnyttjas. Så jag efterlyser vettiga anledningar till att ha replikanter istf vanliga människor (alt. maskiner).

/RipperDoc
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Ang replikanter i samhället

Nej det är nog helt riktigt att replikanter fortfarande är en dyr investering och att den lågavlönade grovarbetaren fortfarande konkurrerar i de flesta fallen.

Vid specialuppgifter ser jag dock att replikanter har börjat att användas i en viss utsträckning. Tyrell är det ledande företaget och har producerat ett flertal olika modeller som just nu etbleras på arbetsmarknaden.

För att loopa tillbaka till äventyret: Att få igenom det fjärde direktivet är inget som innebär att helt plötsligt är alla arbetare replikanter - ekonomiska faktorer styr fortfarande. Direktivet är ett resultat av att tunga sponsorer till senatorerna lobbat för denna möjlighet. Tunga sponsorer är bland annat Tyrell och Progenex. Genom att få igenom direktivet öppnar sig en viktig möjlighet avseende fortsatt utveckling av replikanterna.

Tyvärr så fick detta politiska beslut bägaren att rinna över och presidenten tvingades att dra tillbaka direktivet.

Sammanfattningsvis. Jag kan hålla med om att replikanter till viss del är experimentella och i det avseendet menar jag att produktionsprocessen är fortfarande VÄLDIGT dyr. Att replikanter har börjat dyka upp på vissa platser ser jag dock som mycket troligt och militären brukar vara en av de första att anamma sådan teknologi, vidare så använder sig självklart Tyrell och Progenex av replikanter i sina produktionsanläggningar.
/D
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: Svar till både Ripperdoc och Nordmannen "LÅNGT

"Är det verkligen relevant exakt hur replikanterna bryts ned?"
Nei, kansje ikke, men det vil gi litt mer dybde hvis RP eller deres spillere kan noe om temaet. I tillegg så mener jeg at selve prossessens gamg kan være interessant med tanke på en eventuell løsning av problemet.

Jeg kan også legge til at det med den genetiske defekten høres litt merkelig ut.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Svar till både Ripperdoc och Nordmannen "LÅNGT

Min princip gällande Neotech är att man inte ska gå in på vetenskapliga detaljer. Varför? Ja, man kan svara att Neotech bara är ett spel, att vetenskapliga detaljer inte tillhör cyberpunk eller att vetenskapliga detaljer bara krånglar till eller förvirrar spelgruppen. Det svarar jag dock inte, utan jag säger helt enkelt att Neotech utspelar sig 2059 och att det är ur ett vetenskapligt perspektivt ganska menlöst att spekulera i detaljer när så mycket annat i spelvärlden inte förklaras i detaljer. Framtidsspekulation och vetenskap går inte särskilt bra ihop.

Jag håller dock med om att det i vissa fall kan vara kul att ha lite mer djup info som spelarna kan sätta tänderna i. Jag rekommenderar dock i sådana fall att spelarnas presenteras logiska problem snarare än vetenskapliga. Istället för att sätta dem inför problemet "hur förångas etylgas i en 200 kilopascals tryckkammare under variabla temperaturer" så kan man formulera det med lite enklare pseudovetenskapliga termer som bara gömmer ett logiskt problem. Titta på närmsta Star Trek-avsnitt så finns det hur mycket inspiration som helst.

Så, ur mitt perspektiv finns det inget underligt i en mystisk genetisk defekt som bara kan botas med en unik genetisk nyckel - det är inte konstigare än cybertech, replikanter eller att världen fruktar en Madagaskisk diktator :p

/RipperDoc
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Varför replikanter.

Det finns flera anledningar till varför man kan välja replikanter istället för människor.

Dels molaliska aspekter. Människor har fortfarande mänskliga rättigheter (iaf i civilicerade länder) oavsätt hur låg lön dom än får. Detta gör att man inte kan behandla en människa hur som helst, (tex arbetsmiljö, arbetstimmar, etc)

En replikant är däremot ett föremål. en tingest som ägs av någon, tex ett företag. Ett färemål behöver ingen lön, har inga rättigheter etc. Visst replikanter kan vara dyra vid inköp men säkerligen billigare än en robbot (om man räknar inköp, underhåll, ev skatt och service)

Robbotar å andra sidan kan vara mycket effektiva på vissa områden men på vissa arbetsområden kan det anses vara finare med en mänsklig arbetare, (tex i serviceområden, vakter, kassöere etc) I områden med mycket folk och rikare områden kan det kännas "behagligare" med en replikant 'än en robbot.

En replikant borde man kunna styra utseendet på och därmed få mer attraktiv att titta på.
Eskortyservice borde även vara en marknad för replikanter, Inga risker för skjukdomar, inga droger och annat. Replikantern är ett föremål och halliken kan inte åtalas för människohandel.

Det finns flera områden som tex det militära. En Replikantsoldat kan man undvara om uppdraget skiter sig. Inga onödiga räddningsuppdrag och "dont leave a man behind". On priset är rätt kan man även använda replikanter vid "engångsuppdrag".m-.m.

/Magnum
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: Svar till både Ripperdoc och Nordmannen "LÅNGT

Du har vel kansje rett, men jeg liker nå å gå litt i detalj på de områdene som spiller en vesentlig rolle eventyrene mine. Og i min spillgruppe så er jeg flinkest i kjemi, men i fysikk og biologi kan jeg kansje dele førsteplassen, men ikke briljere.
(De jeg spiller med har generelt god peiling på realfag, og det kan jeg bruke gjennom å gi dem noe de drar kjensel på.)

//Når det er litt slapt på forumet må man kverulere over det som dukker opp.
 

jimmy89

Veteran
Joined
24 Jun 2005
Messages
9
Re: Varför replikanter.

Det där med eskortreplikanter låter som något man kan använda sig av i framtida äventyr som någon detalj. Fast det borde vara rätt dyrt och köpa in eskortreplikanter va?
 
Top