Nekromanti Ambitiöst projekt

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Jag håller på med ett projekt som jag funderat ett tag på. Idén är att man skall kunna befrämja rollspelandet genom att helt enkelt ta bort folks tillgång till sitt rollformulär. Spelarna skall inte veta vilken level de själva är. Jag vet att det finns andra rollspel som kanske fungerar bättre för detta, men jag tycker om D&D, och vill börja där.
Väldigt mycket är lätt ordnat, men inte magisystemet. I det vanliga magisystemet är det ju bara att titta på vilken level av spells man kan kasta. Därför måste detta göras om. Frågan är hur. Jag tänker inte göra en hel bok med nya besvärjelser.

Så, någon som har några förslag?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Måttligt ambitiöst svar ;-)

Kan bli kul, tror jag.

Lite spridda tankar:

-Du kan ju ta bort allt speltekniskt från rollformuläret och istället betrakta det lite som rollpersonens minne. Alltså, acceptera att spelaren har skriftlig tillgång till en icke-värdemässig beskrivning av rollpersonen och dess titlar och egenheter.

-Att inte veta vilka vapen man behärskar eller vilka besvärjelser man kan tror jag inte tillför annat än förvirring. Men de trollkunniga kan ju t ex få nöja sig med den kortbeskrivning som ges i genomgången av varje klass besvärjelser.

-Till skillnad från många andra siffror i spelet är det rimligt att tänka sig att en akademisk trollkarl vet att det finns nio nivåer av besvärjelser och kanske t o m en del vanliga besvärjelser på varje nivå.

-Någon grovkornig skala för skills är nog ärligast. Man bör veta om man inte kan simma, kan simma 25m i stiltje, eller kan korsa Kanalen utan problem.

-Om du tänker skippa rutnätsstriderna kan det vara på sin plats att gå igenom featen noggrant. Spring Attack och Mobility, t ex, kan lätt försvinna i allmänt godtycke om man inte håller koll på exakt var folk befinner sig, för att inte tala om icke-feats som 5'-stegen, skillnaderna mellan move, double move och run, och en del annat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Väldigt mycket är lätt ordnat, men inte magisystemet. I det vanliga magisystemet är det ju bara att titta på vilken level av spells man kan kasta. Därför måste detta göras om. Frågan är hur. Jag tänker inte göra en hel bok med nya besvärjelser.
Kan du inte bara lägga på en liten slumpfaktor som påverkar värdena ifråga?
 

Eidolon

Veteran
Joined
20 Sep 2004
Messages
11
Location
Västerbotten, Norsjö
Mycket vacker ide

För någon månad sedan fick jag höra tallas om ett spel
som heter Amber-diceless RPG, ett spel som är uppbygt på en serie fantasyböcker.
Har varken testat eller vetskap om var man kan få tag i det,
men jag har i alla fall fått för mig att de snart ska komma en ny utgåva(eller något sånt).

Det kanske skulle va en bra inköp får dom som varken har tid eller lust att redigera D&D reglerna, men som vill foksera mer på rollspelande
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
AMBER är ett mycket roligt och rekommenderat spel... men det har fyra egenskaper och möjlighet att skaffa sig olika krafter. En karaktär är statsmässigt inget annat. Detta är lite för enkelt för mig. Dessutom är det satt så att spelarna i stort sett är allsmäktiga, vilket ger vissa bieffekter även om man skulle skala ned spelsystemet.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Re: Måttligt ambitiöst svar ;-)

Det är tänkt så att spelarna får beskriva sin karaktär, sedan gör jag en karaktär efter deras beskrivning. Stats görs så att de får helt fria händer, och värdena tas ur deras beskrivning. Om det kostar för mycket totalt sett (de får inte veta totalsumman), dras deras int, wis och cha ned för att kompensera. Detta vet dock inte spelaren om... =)

De berättar vad för färdigheter de vill ha, och ungefär vilka de kan bra, och vilka de kan mindre bra. Samma sak gäller, ju färre 'poäng' du sätter ut, desto bättre koll har du på vad du kan. Vapenfärdigheter och liknande vet spelaren naturligtvis om, men inget om exakt hur bra.

Feats är jag lite osäker på, men eventuellt gör jag vissa till allmängods (t.ex. att alla kan använda power attack), och tar bort vissa andra (t.ex. combat reflexes).

Notera att det är menat som en low-power värld, och spelbalans hamnar någonstans efter grundsystemet är färdigt.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Måttligt ambitiöst svar ;-)

Ah, då är jag med (tror jag).

Feats är jag lite osäker på, men eventuellt gör jag vissa till allmängods (t.ex. att alla kan använda power attack), och tar bort vissa andra (t.ex. combat reflexes).
En del feats är ju rena bonusar på det ena eller andra, men en del är av den typen att de verkligen representerar knep, ett svårt trick som ger en extra fördel i strid. Nackdelen med att göra feats gemensamma eller helt enkelt strunta i dem är att fightern förlorar sin fördel. Det kan ju vara lika bra att du gör som med skillen, helt enkelt delar ut lämpliga feats efter vad spelarna beskriver att deras PC är för några.

Men det tål att tänkas på.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Re: Måttligt ambitiöst svar ;-)

Sant. Men som sagt, alla förslag är välkomna. Särskilt vad gäller feats och magisystem.
 
Top