Nekromanti Ambidextriös DoD 91.

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Du "slår" inte mer för Två Vapen än vad du slår för konventionella vapenfärdigheter (i alla fall inte i DoD91 eller Expert). I stället används den som en vanlig vapenfärdighet, fast med ett "tak" av de ingående vapnen (om du har FV 10 i dolk och FV 13 i bredsvärd kan du inte ha mer än 10 i Två Vapen (bredsvärd/dolk)). När du sedan slåss med ditt bredsvärd och din dolk så slår du mot Två Vapen i stället för bredsvärd eller dolk.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Definitioner

Saken är den att Två vapen-färdigheten kan tolkas på många olika sätt.
Här kommer de två aktuellaste diskussionerna om det.

Ett
Två

Det kostar ju också ganska mycket att höja sitt FV i Två vapen så högt att man har samma FV i det som man har i vapnet.

Dessutom blir det ganska dåligt med Två vapen om man har högt FV i det ena vapnet och lågt i det andra. Då är det mycket bättre att ha ambi. så att man kan använda båda vapnen med maximal CL.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

...med andra ord, de klena skådisarna klarar inte av att använda ett mjölkpaket? En tvåa mjölk väger mer än typ allt utom ett tvåhandssvärd, liksom.

<hr></blockquote>



Två kilo kan vara nog så tungt, lägg därefter på en rustning på 5-10 kg (uppskattningsvis), 35 grader i skuggan och ett två timmars träningspass med svärdsviftande m.m. Det blir fan så jobbigt.
Mina erfarenheter är att även en marginellt liten vikt gör stor skillnad på ens stridsvärde om man arbetar hårt med kroppen.
Lika bra att jag drar ett exempel från verkligheten. Jag jobbar som yrkesofficer i Amfibiekåren och en typ av fysisk fostran som vi gärna använder oss av är "snabbmarsch". Snabbmarschen syftar till att med full normalutrustning kunna förflytta sig drygt 3 km på 18 minuter. En baggis tänker ni kanske, jo om man har löparskor och slipper utrustningen så är det ju ingen prestation kanske. Det första du gör är att byta ut joggingskorna mot ett par kängor. Kängorna gör att du inte kan springa med vanliga löpsteg, du orkar helt enkelt inte lyfta fötterna så högt från marken, löpstilen påverkas altså direkt av något så obetydligt som ett par kängor som inte väger mer en ett kilo. I händerna bär du ett vapen som väger 4,6 kilo, inte det heler någon ansenlig tyngd men det är otympligt och tröttar ut kroppen ytterligare. Stridsutrustningen väger ca två-tre kilo, även denna börda är rent viktmässigt liten men den gör sitt för att höja spyfaktorn under marschen. Slutligen hänger man på en stridsryggsäck som väger ca tio kg - den tyngsta bördan viktmässigt men eftersom passformen är god och man bär den på ryggen är det den som gör minst skillnad mot att springa utan bördor.

Vart vill jag komma? jo, det spelar ofta inte så stor roll om ett svärd väger 5 kg eller 2 kg, det är fortfarande en otymplig börda och tillsammans med en rustning så blir det jobbigt att hantera det, och dessutom se snygg ut på film så fan vet om skådisarna är så klena igentligen./images/icons/grin.gif
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Även om ambi inte är rätt ord...

... så finns det en skillnad mellan att vara "dubbelhänt" och att vara "detdärsomvikalladeambidextriösinnandukomochrättadeoss" åtmindstånde är det i mina ögon skillnad mellan att kunna t.ex. skriva med båda händerna och kunna göra det sammtidigt. Men det är för den skull inte sagt hur mycket eller hur ofta man kan hugga med olika vapen vapen i verkligheten. Men DoD är mig veterligen inte verklighet och såldeles kan man (åtminstonde när jag SL:ar) hugga med två vapen samtidigt (i DoD alltså...).

/[color:red]von Schnigel</font color=red> i vars spelgrupp en ambidextriös Rp till DoD v 5 kallades "pizzamaskinen"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Två kilo kan vara nog så tungt, lägg därefter på en rustning på 5-10 kg (uppskattningsvis), 35 grader i skuggan och ett två timmars träningspass med svärdsviftande m.m. Det blir fan så jobbigt. [snippeti] Vart vill jag komma? jo, det spelar ofta inte så stor roll om ett svärd väger 5 kg eller 2 kg, det är fortfarande en otymplig börda och tillsammans med en rustning så blir det jobbigt att hantera det, och dessutom se snygg ut på film så fan vet om skådisarna är så klena igentligen."

Sen har filmskådisar ett antal andra fördelar. En av de viktigaste är ordet "Klipp!" Skådespelare gör sällan saker i ett sträck. Yuen Wo-Pings långa koreograferade kung fu-strider tillhör undantagen i väst, och även i öst så är det av tränade skådisar som i alla fall har ett hum om kung fu och stridskonst och en grundfysik att ta av. I övrigt är det korta tagningar, sällan mer än en eller två slagväxlingar. Klipp! gå å hämta andan, ta något att dricka, lite på-platsen-make-up, och så gör vi det igen tills det ser bra ut.

En annan viktig skillnad är "stunt double!" - dvs killen (eller tjejen) som har som jobb att slåss istället för skådespelaren. I och med att det ingår i jobbeskrivningen så har de flesta redan erfarenhet av och träning i diverse former av beväpnat och obeväpnat närstridsvåld. Många statister i våldscener utgörs av sådant folk.

I vilket fall som helst, hela poängen var att inte se Gladiator eller inspelningen av den som en dokumentär på hur strid går till.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I vilket fall som helst, hela poängen var att inte se Gladiator eller inspelningen av den som en dokumentär på hur strid går till.

<hr></blockquote>



Givetvis har du rätt, det brukar du ha.Min poäng var att vikten på en sak ofta är underordnad dess otymplighet.
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
"...med andra ord, de klena skådisarna klarar inte av att använda ett mjölkpaket? En tvåa mjölk väger mer än typ allt utom ett tvåhandssvärd, liksom. "

Jaha, jag är ju inte särskilt stark - snarare tvärt om så jag är egentligen inte lämpad att utföra detta expriment men gör det ändå.
*går bort och greppar en 1,5 liters cola i halsen och lyfter den rakt ut*
Det som nu sker är att jag upplever en kraftig ansträngning av armen och orkar efter en stund inte hålla ut armen i samma läge.
Nu vet jag inte vad som händer om man vevar runt med flaskan eftersom jag vill kuna öppna flaskan inom en närliggande framtid...
Jag vill inte hävda att skådespelare är starka eller att scenerna i "Gladiator" är realistiska utan att man inte viftar med några kilo hur som helst.
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Exakt. De skjuter ifrån med kroppen. Faktum är att armarna endast används i det sista momentet av draget. I vilket fall som helst så är det en helt annan rörelse än det grundläggande hugget.

Men nu består en strid inte enbart av "det grundläggande hugget". I vilket fall som helst så var poängen att man inte kan utesluta styrka enbart för att man använder bägge armarna samtidigt.


Nej, men det är rätt puckat. Har man två fiender bör man snarare hantera dem som Darth Maul gör i Phantom Menace - en i taget

Nu är det ju så att man sällan får välja... Finge man det så skulle jag nog ta alternativet "på hundra meters avstånd, obeväpnade och medvetslösa".
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Re: Även om ambi inte är rätt ord...

åtmindstånde är det i mina ögon skillnad mellan att kunna t.ex. skriva med båda händerna och kunna göra det sammtidigt.

...och det finns de som kan det sistnämnda, skall väl tilläggas. Heter det inget särskilt?

Martin
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Även om ambi inte är rätt ord...

Det är ytterst få som kan använda bägge händerna lika bra samtidigt. Väldigt få rollspel tar också hänsyn till det, antingen kan du...eller så kan du inte (oftast).

Ett av de få rollspel på svenska som gjorde det är Western (1989), vilket på sitt sätt var charmigt, men också lite klurigt att tänka på hela tiden. Betydelsen av detta har minskat i den senare versionen.

// Riddaren
 
Top